واکاوی«پرسون» از یک بام و دو هوای مسئولین حوزه سلامت؛

در چالش سفرهای از روی اجبار؛ صحبت های مسئولان علاج درد مردم نیست!

یکی از اتفاقات اخیر که تاثیر بسیاری در ناامیدی مردم از مسئولان حوزه سامت کشور داشته است، عدم برنامه ریزی موفق در واکسیناسیون دوز دوم افراد کهنسال بوده که مردم را دچار زحمات متعدد انداخته است. حال با این تفاسیر، به نظر می رسد مردم از بازارهای سیاه و رفتن به کشورهای همسایه ای چون ترکیه و ارمنستان، می خواهند وقت تلف شده خود را ترمیم بخشند.
تصویر در چالش سفرهای از روی اجبار؛ صحبت های مسئولان علاج درد مردم نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون، یکسال و نیم است که ایران دچار همه گیری ویروس کرونا شده است. در سال اول این همه گیری، ایران به مانند تمام کشورهای جهان، با راه های مختلف پیشگیری، در صدد جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس برآمد. اما چند ماهیست که بسیاری از کشورهای دنیا، اقدام به خرید واکسن و مصون سازی ملت های خویش نمودند. ماههایی که در ایران به خبرهای گوناگون از واکسیناسیون و تولید واکسن های داخلی وخرید واکسن خارجی در کنار واکسن داخلی، واکسیناسیون افراد مسن وبیمار و از همه مهمتر اعداد و ارقام فوت شدگان و بهبود یافتگان از ویروس کووید 19...گذشت. تا به امروزکه کمتر از 5 درصد از مردم ایران با واکسن در مقابل ویروس خطرناک کرونا واکسینه شدند.

حال خبر جدید، از مسافرت هوایی یا زمینی ایرانیان به ارمنستان گزارش می دهد.تمام فضای مجازی پر شده است از مخالفان و موافقان این مسافرت. مسافرتی از ترس جان که مبادا همچون برخی از آشنایان و دوستان، در دام این ویروس چموش، گیر بیفتند.

در نظر بسیاری از مخالفان این مسافرت، سفر پر هزینه به ارمنستان، ریسکی است که ممکن است به دلیل نداشتن اشراف به منطقه موردنظر، دچار مشکلات عدیده شوند. اما موافقان مسافرت به ارمنستان، ناامیدی از واکسیناسیون زودهنگام و شروع موج پنجم کرونا با ویروسی خطرناک تر از گونه قبلی اش را بهانه این سفر از روی اجبارشان، به زبان می آورند.

در نظر بسیاری از مخالفان این مسافرت، سفر پر هزینه به ارمنستان، ریسکی است که ممکن است به دلیل نداشتن اشراف به منطقه موردنظر، دچار مشکلات عدیده شوند. اما موافقان مسافرت به ارمنستان، ناامیدی از واکسیناسیون زودهنگام و شروع موج پنجم کرونا با ویروسی خطرناک تر از گونه قبلی اش را بهانه این سفر از روی اجبارشان، به زبان می آورند.

آنها برای این سفر باید تقریباً چیزی حدود ۳ میلیون تومان هزینه تور و نیز ۴۰۰ هزار تومان هزینه عوارض خروج از کشور و دیگر هزینه های پیش آمده را متقبل شوند تا در شهرهای مرزی ارمنستان واکسن رایگان اسپوتنیک وی و یا آسترازنکا دریافت کنند. سفری که به مدد هجوم ایرانیان،هزینه سفر هوایی اش از 7 میلیون به 20 میلیون تومان رسیده است.

اما آنچه در این گزارش به آن می پردازیم، صحبت هایی است که مسئولان مربوطه به رسانه ها گفته اند. صحبت هایی که نه تنها نتوانسته مردم را آرام کند بلکه بر هیجان این سفر افزوده و سبب شده است دلیلی موجه برای سفرکردنشان شود.

کیانوش جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره اخیراً گفت: در برخی از کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است.

وی افزود: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ مصرف گذشته باشد؟، توضیح داد: خیر، واکسن‌ها تاریخ مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه در برخی دیگر از کشورهای همسایه ما هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، افزود: در این کشورها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضاء واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.

جهانپور در خاتمه عدم استقبال مردم برخی از کشورهای منطقه از واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مازاد به توریست‌ها را از معضلات این کشورها دانست و تاکید کرد که این موضوع را نباید به عنوان نقطه این قوت این کشورها حساب کرد.

همچنین مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تأکید بر اینکه واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور نهایتاً تا پایان تابستان و یا پاییز انجام خواهد شد، از مردم خواست تا آن موقع صبر کنند و در گفت و گوی خود با خبرنگاران، توصیه کرد که مردم برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه سفر نکنند.

مردانی این نگرانی را مطرح کرد که امکان دارد در واکسن هایی که در کشورهای همسایه زده می شود، زنجیره سرد رعایت نشده باشد و آن واکسن عملاً کارایی خود را از دست داده باشد.

ضمن اینکه برای تکمیل دوره واکسن نیاز به تزریق دوز دوم نیز وجود دارد که نیازمند سفر مجدد مردم به کشورهایی چون ارمنستان است.

از آن سو ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی، در یکی از صحبت های جالب توجه اش، گفته است که « تجربه نشان داده است که واکسیناسیون در دنیا چندان تأثیری نداشته است و در روسیه و انگلستان که بیشتر جمعیت آنها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هم‌اکنون از نظر کرونا و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها وضعیت بدی دارند و حتی شرایط آنان از ایران هم بدتر و حادتر است.»

وی افزود: بنابراین اولویت امروز جامعه ما واکسیناسیون نیست، بلکه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در اولویت است.

این واکنش ها و موضع گیری ها از سوی مسئولان داخلی در حالی مطرح می شود که از آن سو همگان می دانیم بارها و بارها وعده مسئولان داخلی برای تزریق واکسن به صورت سراسری در ایران به تعویق افتاده و هیچ تضمینی وجود ندارد که آخر تابستان و یا آخر پاییز هم این اقدام انجام شود.

یکی از اتفاقات اخیر که تاثیر بسیاری در ناامیدی مردم از مسئولان حوزه سامت کشور داشته است، عدم برنامه ریزی موفق در واکسیناسیون دوز دوم افراد کهنسال بوده که مردم را دچار زحمات متعدد انداخته است. حال با این تفاسیر، به نظر می رسد مردم از بازارهای سیاه و رفتن به کشورهای همسایه ای چون ترکیه و ارمنستان، می خواهند وقت تلف شده خود را ترمیم بخشند.

اما اینکه این خبرها و این سفرها چه تاثیرناگواری بر اقتدار کشور اسلامی مان دارد برهیچ کس پوشیده نیست. از ان رو مسئولان، به جای این پا و آن پا کردن برای واکسن کرونا، با دادن تاریخ های صحیح و عملکرد به موقع و مناسب، در صدد جبران این نقیصه باشند. صحبت از جان و سلامت است که با هیچ چیزی قابل قیاس نیست.

321547