مشکلی در آبرسانی به ۳۴ آبشخور منطقه هفتاد قله اراک وجود ندارد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مشکلی در آبرسانی به ۳۴ آبشخور حیات وحش منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک وجود ندارد.

تصویر مشکلی در آبرسانی به ۳۴ آبشخور منطقه هفتاد قله اراک وجود ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، عباس جودکی روز یکشنبه افزود: خشکسالی موجب کمبود آب در برخی مناطق حفاظت شده ۷۰ قلع اراک شده اما از طریق آبرسانی روزانه این مشکل رفع شده است.

وی بیان کرد: بیشترین مشکل کمبود آب منطقه ۷۰ قله اراک در دره سیبک، دوتو و چکاپ است که روزانه این مناطق توسط محیط‌بانان رصد و آبرسانی انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۳۴ آبشخور در منطقه ۷۰ قله اراک وجود دارد که هیچکدام بدون آب نیست.

جودکی تصریح کرد: آب مورد نیاز مناطق حفاظت شده راسوند، الوند و جاسب نیز تا این لحظه از طریق چشمه‌های طبیعی تامین است و مشکلی برای آبرسانی وجود ندارد اما این مناطق هم به صورت مستمر رصد می‌شوند.

وی گفت: وضعیت زاد و ولد حیات وحش این استان مطلوب است و شمار زیادی دوقلو زایی وحتی سه قلو زایی در وحوش صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی افزود: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در زمستان پارسال، تعداد قوچ و میش این استان در زیستگاه‌های طبیعی به ۲ هزار و ۹۰۰ راس و کل و بز به یک‌هزار و ۹۰۰ راس رسیده است.

جودکی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ گروه شکارچی دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقام‌های قضایی شدند.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.


۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.


مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.


پارک ملی حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

311021