پلاک‌گذاری بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌ آلات کشاورزی در خراسان رضوی

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتداء سال جاری بالغ بر ۲۹۰ دستگاه تراکتور و کمباین با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شماره‌گذاری شده است.
تصویر پلاک‌گذاری بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌ آلات کشاورزی در خراسان رضوی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، به دلیل اینکه از سال ۹۳ شرکت‌ها ملزم به ارائه تراکتور با پلاک هستند، در واقع این طرح در سال‌های اخیر مشمول تراکتورهایی است که در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته توزیع شده است. بنابراین این پلاک‌گذاری هر ساله روند کاهشی دارد و این طرح تقریبا رو به اتمام است.

سعید سجادی در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص میزان پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی و تسهیلات درحوزه مکانیزاسیون کشاورزی در خراسان رضوی در سال جاری، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی تسهیلات خط اعتباری مرحله نهم به مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شده است.

خرید ۳۱۷ دستگاه انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی در خراسان رضوی

وی افزود: در سه ماه اول سال جاری ۱۲۰۶ میلیارد ریال معادل ۵۰ درصد سهمیه اعلامی متقاضیان خرید ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی به شعب عامل بانک کشاورزی معرفی شده است. افراد متقاضی تاکنون موفق به دریافت ۲۴۴ میلیارد ریال شده‌اند. این میزان معادل ۱۰.۲ درصد مصوب شده‌ است. این میزان تسهیلات اعتباری پرداختی برای خرید ۴۳ دستگاه انواع تراکتور، ۱ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۲۷۳ دستگاه انواع ادوات دنباله بند و تجهیزات استفاده شده است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در سال گذشته سهم اعتباری استان ۱۷۱۴ میلیارد ریال بوده است. در پایان سه ماه اول سال گذشته ۱۰ درصد یعنی ۱۶۸ میلیارد ریال به شعب بانک عامل معرفی شد و ۱.۲ درصد از آن مصوب شد. این امر منجر به جذب چهار دستگاه تراکتور و ۵۲ دستگاه ادوات بود.

افزایش ۹ درصدی خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی درخراسان رضوی در سال جاری

سجادی با اشاره به اینکه « میزان پرداخت تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است» تصریح کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد ۹ درصد افزایش در زمینه خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی هستیم.

وی درمورد میزان پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در سال جدید در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: از ابتداء سال جاری بالغ بر ۲۹۰ دستگاه تراکتور و کمباین با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شماره‌گذاری شده است. به دلیل اینکه از سال ۹۳ شرکت‌ها ملزم به ارائه تراکتور با پلاک هستند، در واقع این طرح در سال‌های اخیر مشمول تراکتورهایی است که در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته توزیع شده است. بنابراین این پلاک‌گذاری هر ساله روند کاهشی دارد و این طرح تقریبا رو به اتمام است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی وامی که به کشاورزان تعلق می‌گیرد را ۸۰ درصد قیمت ماشین‌آلات و ادوات درخواستی کشاورز عنوان کرد و گفت: این وام ۱۵ درصد و با بازپرداخت پنج‌ساله و برای کمباین و ماشین‌های گران قیمت دیگر هفت ساله است.

سجادی خاطرنشان کرد: این تسهیلات در کلیه بخش‌های زراعت، گلخانه، گیاهان دارویی و حتی جنگل و معدن در زمینه ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تایید کیفیت در سامانه توسعه مکانیزاسیون درج شده است پرداخت می‌شود.

منبع:ایسنا

310986