پرسون گزارش می‌دهد؛

ماجرای کشف گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا چیست؟

شهروندان کانادایی در هفته‌های اخیر شاهد کشف سه گور جمعی حاوی اجساد صدها کودک بومی و اعتراض به این موضوع می‌باشند.
تصویر ماجرای کشف گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا خبر وحشتناک کشف گورهای دسته جمعی از کودکان بومی کانادا در محوطه مدارس شبانه روزی منتشر شد و باعث واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از این کشور شد. نخست وزیر کانادا با اظهار شرمساری این واقعه را یادآوری دردناک از فصل تاریک این سرزمین دانسته است. از آنجایی که مدارس شبانه روزی متعلق به کلیسای کاتولیک بوده، پاپ صرفا به ابراز همدردی با مردم و بومیان این کشور پرداخته و هیچ گونه عذرخواهی نکرده است.

نسل کشی فرهنگی در کانادا

در فاصله سال‌های ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، کودک بومی کانادایی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی کلیسای کاتولیک منتقل شدند. هدف از این کار دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌ و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود؛ به گونه‌ای که عنوان "نسل کشی فرهنگی" به این رخداد اطلاق می‌شود.

بسیاری از این کودکان بومی در این مدارس مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند و به دلیل شرایط سخت کاری، یخ‌زدگی، خودکشی، آتش‌سوزی، سوء‌تغذیه و بیماری سل جان خود را از دست دادند.
تا به امروز سه گور جمعی کشف شده و احتمالا تعداد واقعی کودکان بیش از رقم اعلامی باشد.

کشف سه گور

ابتدا یک ماه قبل در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا یک گور جمعی از بقایای اجساد ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه شبانه روزی کشف شد. این حقیقت هولناک که با کمک یک کارشناس رادارهای قابل نفوذ به زمین که مشغول تحقیق و بررسی درباره محلی که زمانی مدرسه شبانه‌روزی مردم بومی بود؛ افشا شد.

در فاصله کمتر از یک ماه از کشف گور جمعی کودکان بومی کانادا، خبر هولناک و تکان‌دهنده یافتن گورهای بدون نشانی دیگری حاوی بقایای اجساد ۷۵۱ نفر، این بار در محل مدرسه شبانه‌روزی «ماریوال ایندییَن» در منطقه «کووِسِس» استان «ساسکاچوان» منتشر شد.

بار سوم 182 گور دیگر از کودکان بومی در مدرسه شبانه روزی «سنت ایوجین» در سرزمین های بومیان «کتونخا» در نزدیکی شهر کرنبروک کشف شد و بر بهت شهروندان کانادایی افزود.

به آتش کشیدن کلیساهای کاتولیک در کانادا

حدود 10 کلیسای کاتولیک در کانادا مورد حمله قرار گرفتند و به آتش کشیده شدند. پلیس این اتفاقات را مشکوک دانسته است. گفته می‌شود 2 کلیسا به طور کامل در آتش سوخته و نابود شده‌اند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا موج تخریب و آتش‌سوزی علیه کلیساهای کاتولیک در سراسر این کشور را محکوم کرد و گفته این راه‌حلی برای آسیب‌های ایجاد شده مرتبط با مدارس شبانه‌روزی بومیان این کشور نیست.

به زیر کشیده شدن مجسمه‌های ملکه در کانادا

معترضان در کانادا به دنبال افزایش خشم مردم از کشف بقایای اجساد صد‌ها کودک در گور‌های بی‌نام در مدارس سابق بومیان این کشور، مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت را در شهر وینیپگ به زیر کشیدند. معترضان شعار می‌دادند "نسل کشی افتخار ندارد."

ملکه انگلیس طبق قانون ملکه کانادا نیز محسوب می‌شود.

تحقیقات در مناطقی دیگر از کانادا در خصوص گورهای دسته جمعی بومیان ادامه دارد و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل و همچنین گروهی از کشورها خواستار تحقیق کامل راجع به این موضوع شدند.

کشف گورهای دسته جمعی باعث بهت و حیرت همگان شده است و رسانه‌ها نیز این موضوع را به طور عادی منعکس می‌کنند. اما موضوع قابل توجه این که اگر این خبر مربوط به کشوری جز غرب بود، هجمه رسانه‌های غربی بسیار شدیدتر از اقدامات فعلی آنها بود.

310794