افزایش 60 درصدی حجم آبرسانی سیار به عشایر خوسف خراسان جنوبی

مدیر امور عشایری خوسف گفت: در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرمی هوا حجم آبرسانی سیار به عشایر منطقه ۶۰ درصد افزایش یافت.
تصویر افزایش 60 درصدی حجم آبرسانی سیار به عشایر خوسف خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، هادی نوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این شهرستان ۱۳۰ محله عشایری داریم که به دلیل شرایط سخت خشکسالی و کم آبی به ۱۰۱ محله با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته آبرسانی سیار به ۷۲ محله عشایری را داشتیم که به دلیل کاهش دبی و خشک شدن برخی چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های مالداری در سال جاری به ۱۰۱ محله افزایش یافت.

نوری عنوان کرد: در راستای تامین آب به موقع عشایر و رفع مشکل کم آبی آنان نیازمند توجه ویژه در تخصیص اعتبار به شهرستان هستیم.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی ما این است که در این شرایط خشکسالی و تابستان گرم عشایر مشکل کمتری در خصوص تامین آب داشته باشند که رفع این دغدغه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و به موقع است.

مدیر امور عشایری خوسف با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری در شهرستان داریم که باید ۲ نوبت در سال مرمت و بازسازی شود، اضافه کرد: در زمینه مرمت ایل راه‌ها نیز نیاز نیازمند تامین اعتبار هستیم.

نوری بیان کرد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در زمینه افزایش حجم آبرسانی سیار باز هم عشایر با مشکل کم آبی در محلات مواجه هستند و رفع آن نیازمند تخصیص اعتبار برای ترمیم و مرمت چاه‌ها، قنوات و آب انبارهای عشایر است.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز در راستای رفع مشکلات عشایر تلاش نشود، خطر مهاجرت عشایر را بیش از گذشته خواهیم داشت، عنوان کرد: هرچند هم اکنون نیز زنگ خطر مهاجرت عشایر به صدا درآمده و به مرحله بحران نزدیک شده است.

نوری با اشاره به اینکه در سال جاری در مجموع ۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات از محل منابع مختلف به عشایر شهرستان پرداخت کرده‌ایم، اضافه کرد: از این مقدار هشت میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصد زنجیره تولید گوشت قرمز، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و ۳۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات پرداختی به هفت صندوق‌ خرد زنان بوده است.

وی عنوان کرد: براساس آخرین سرشماری اعلام شده در سال گذشته آمار جمعیت عشایر شهرستان از ۱۱ به ۱۳ درصد افزایش یافته است.

منبع:ایرنا

310777