اخبار جدید از بازگشایی زاینده رود

با توجه به به وضعیت نابسامان سد زاینده‌رود، امسال برنامه‌ای برای منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ نشده بود با این وجود، حسن ساسانی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب به میزان بارش‌ها بستگی دارد.
تصویر اخبار جدید از بازگشایی زاینده رود

به گزارش سایت خبری پرسون، موضوع رهاسازی آب زاینده‌رود برای کشاورزان، در یکی دو هفته اخیر جدی تر شده و اخبار متفاوتی درباره آن منتشر شده است این در حالی است که در سال جاری با توجه به کم آبی شدید، تأمین آب شرب نیز با چالش‌های جدی مواجه شده است. در این بین کشاورزان اصفهان از پاییز سال گذشته و در شرایطی که ذخیره سد زاینده‌رود کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود برای دریافت حقابه کشت پاییزه تجمعاتی داشتند تا در صورتی که بارندگی به اندازه کافی باشد این حقابه را در زمستان یا بهار دریافت کنند.

آخرین اخباری که درباره بازگشایی زاینده‌رود منتشر شده است در زیر آمده است:

زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود تا پایان هفته مشخص می‌شود

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان روز یکشنبه (۳۰ خردادماه)، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: حجم آبی به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب برای مصرف کشاورزان غرب و شرق در نظر گرفته شده است که با وجود برداشت‌های بالادستی و نبود نظارت کافی بر این اقدام و وجود موانع بسیار در بستر رودخانه، کشاورزان نگران آن بوده‌اند که در صورت رهاسازی آب، بخش عمده‌ای از آن در طول مسیر هدر برود زیرا موانعی سنگی در برخی از قسمت‌های بالا دستی زاینده‌رود به وجود آمده و برای جاری شدن آب باید اقداماتی انجام می‌گرفت.

وی افزود: بر این اساس بود که طی نشست‌هایی که این اصناف داشته‌اند قرار بر ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از این مشکلات بوده که اکنون با فراهم سازی شرایط مناسب قرار بر تعیین زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: البته آبی هم که قرار است برای رفع تکلیف در راستای کشت کشاورزان شرق و غرب رهاسازی شود به هیچ وجه کفاف کشت را نمی‌دهد. شاید برای آبیاری درختان، کشت‌های ریشه‌ای و مصرف کشاورزانی که دارای استخر یا چاه هستند تا حدودی فایده بخش باشد.

امینی با بیان این که تا پایان هفته جاری زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود اعلام خواهد شد، تاکید کرد: اگر نظارت و کنترلی بر همین میزان آب اندک سد زاینده‌رود بود امکان انجام حداقل کشت وجود داشت.

وی در رابطه با میزان روزهای جاری بودن زاینده‌رود خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سوال لازم است آب به مدت یک هفته تا ۱۰ روز رها باشد تا رفتار طبیعی رودخانه مشاهده شود و سپس می‌توان راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کرد.

زاینده‌رود جاری نمی‌شود

هوشنگ ملایی، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود روز شنبه (پنجم تیرماه)، در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با اخباری که مبنی بر جاری شدن زاینده‌رود در هفته جاری منتشر شده است، اظهار کرد: با توجه به این که امسال بارندگی نداشته‌ایم و سد زاینده‌رود خالی است جاری شدن این رودخانه امکان پذیر نیست.

وی افزود: فقط قرار است تأمین آب برای باغات غرب استان اصفهان در مدت کوتاهی انجام شود تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود، البته تاریخ انجام آن هم مشخص نیست.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان این که امسال حتی در تأمین آب شرب اصفهان نیز با محدودیت رو به رو هستیم و بدترین سال آبی را پشت سر گذاشته‌ایم، تاکید کرد: در طول ۵۰ سال گذشته مانند امسال نداشته‌ایم.

سد خالی است

ملایی با بیان این که اولین دغدغه مسئولان نیز تأمین آب شرب اصفهان است، گفت: آب سد فقط برای تأمین آب شرب اصفهان در نظر گرفته شده و مردم نیز باید صرفه‌جویی کنند و همراهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که از پتانسیل خطوط نیز استفاده شده است و پیش بینی می‌شود یکی از فازهای سامانه دوم نیز تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد، تصریح کرد: با وارد شدن این سامانه به مدار، قطعی آب در اصفهان کاهش می‌یابد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: زمانی که حتی در تأمین آب شرب با محدودیت مواجه هستیم، کشاورزی توجیهی ندارد. آب را نمی‌توان خلق کرد بنابراین تأمین آب شرب در اولویت قرار گرفته و اگر آبی اضافه باشد در درجه بعد ابتدا باغات احیا شده و سپس آب به کشاورزی زراعی اختصاص می‌یابد.

مردم صرفه‌جویی کنند

ملایی با بیان این که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در پاییز امسال و سال آینده هم بارش زیادی نداریم، افزود: انتقال آب خلیج فارس به اصفهان طرحی هزینه بر و راه‌اندازی آن زمان بر است. قیمت تمام شده آب آن نیز ۱۵ تا ۲۰ برابر آبی است که اکنون صنعت استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: مردم را به کاهش مصرف دعوات می‌کنیم نباید در سالی که بارش‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است توقع جاری شدن زاینده‌رود را داشته باشیم.

زاینده‌رود ۱۲ شب ۸ تیرماه برای باغات غرب اصفهان جاری می‌شود

حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان روز سه‌شنبه (هشتم تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فعلاً آب وارد شهر اصفهان نمی‌شود همچنین برای جاری شدن در شرق اصفهان هم قرار بر تصمیم‌گیری است.

وی افزود: با توجه به میزان آبی که قرار است جاری شود عده‌ای از کشاورزان شرق اصفهان، رهاسازی آب با این میزان کم را هدر رفت دانسته و معتقدند که این آب برای کشت پاییزه آن‌ها حفظ شده و در زمان خود رهاسازی شود. در مقابل عده‌ای هم با اعتراض نسبت به این مسئله خواستار جاری شدن آب شده‌اند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار بر انجام یک نظرسنجی و رأی‌گیری از کشاورزان شهرستان اصفهان در این رابطه است و به زودی تصمیم نهایی در ارتباط با رهاسازی آب سد زاینده‌رود برای شرق اصفهان گرفته خواهد شد. اما برای مصرف غرب استان قرار است که امشب مصادف با هشتم تیرماه، آب رهاسازی شود.

محمدرضایی در رابطه با میزان آبی که قرار بر جاری شدن آن است تصریح کرد: طبق مصوبات قرار بر رهایی ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب و مصرف محیط زیست است که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آن، سهم محیط زیست و مابقی برای مصرف کشاورزان است البته این مصوبه روی کاغذ بوده و به نظر می‌رسد مقدار آبی که جاری خواهد شد کمتر از میزان مصوب باشد که در این صورت وزارت نیرو و مسئولان استان که این مصوبه را امضا و تأیید کرده‌اند جوابگوی کشاورزان هستند.

وی اظهار کرد: برای حفظ باغات غرب فعلاً وزارت نیرو و مسئولان استان بر جاری شدن ۵۰ میلیون متر مکعب آب در دو مرحله تصمیم گرفته‌اند. با توجه به این که بخشی از کشاورزان شرق، تحصن کرده و خواستار جاری شدن زاینده‌رود شده‌اند عده‌ای دیگر هم اعتراض دارند و خواهان رها نشدن آب و نگه داشت برای کشت پاییزه هستند. فعلاً با وجود این دوگانگی نظرها، قرار بر رأی‌گیری از کشاورزان در راستای اجرای درخواست آن‌ها است.

در پایان این عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به اجماع هر چه سریع‌تر کشاورزان برای رهاسازی کردن و یا نکردن آب برای شهرستان اصفهان گفت: چنین تصمیمی باعث اتمام سردرگمی نظام صنفی و کشاورزان استان خواهد شد.

خروجی سد زاینده‌رود از عصر ۹ ام تیرماه افزایش می‌یابد

محمود چیتیان، سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز چهارشنبه (۹ تیرماه) در خصوص افزایش خروجی از سد زاینده‌رود اظهار کرد: خروجی آب از سد زاینده‌رود بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی با حجم محدودی صرفاً برای جلوگیری از خشک شدن درختان باغات غرب استان افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر لزوم ذخیره ۴۳۶ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده‌رود، گفت: با توجه به ذخیره سد زاینده‌رود آب رها شده تا محدوده‌ کانال نکوآباد جریان دارد و زاینده‌رود در شهر اصفهان جریان پیدا نمی‌کند.

منبع:ایمنا

310519