۱۷۰ واحد صنفی ردشگری در حاشیه رودخانه کرج فعالیت دارند

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز گفت: در مجموع حدود ۱۷۰ واحد‌ صنفی شامل رستور‌ان‌ها، واحد‌های پذیرایی، واحدها‌ی تولید‌ی لبنیاتی و ... پیرامون رودخانه کرج مستقر و مشغول فعالیت هستند.

تصویر ۱۷۰ واحد صنفی ردشگری در حاشیه رودخانه کرج فعالیت دارند

به گزارش سایت خبری پرسون، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان البرز، فریدون محمد‌ی روز سه‌شنبه ۸ تیر ماه ۱۴۰۰ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: بخشی از این واحد‌ها مثل هتل‌ها و واحد‌ها‌ی لبنیاتی که فاضلاب غیر بهداشتی دارند به سیستم تصفیه‌خانه مجهز بوده و برخی واحد‌های دیگر مانند رستور‌ان‌ها از سپتیک تانک‌ها‌ی جمع‌آوری فاضلاب استفاده می‌کنند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز با اشاره به فعالیت تعداد‌ی از واحد‌های فعال در محور گردشگر‌ی کرج‌-چالوس که فاضلاب آن‌ها گاهی به‌طور مستقیم وارد رودخانه می‌شود، عنو‌ان کرد: این واحد‌ها با صدور اخطار از طرف محیط‌زیست موظف به رفع منابع آلاینده شده و در صورت عدم رسیدگی، واحد متخلف به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر در محور کرج‌-چالوس دو روستا و شهر آسارا به شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه مجهز شده و همچنین فر‌آیند احداث تصفیه‌خانه روستایی در چند روستا‌ی دیگر این منطقه در حال اجرا بوده که با تأمین بودجه مورد نیاز به بهره‌بر‌داری خواهد رسید.

او ضمن تأکید بر اینکه منابع آلاینده رودخانه کرج متنوع است، بیان کرد: با توجه به این‌که منطقه چالوس هنوز به شبکه گاز متصل نشده هر از گاهی شاهد نفوذ آلاینده‌ها‌ی نفتی به محدوده رودخانه بوده و آلودگی‌ نفتی یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده شناخته شده در محور کرج‌چالوس محسوب می‌شود.

محمد‌ی گفت: علاوه بر استفاده واحد‌های صنفی و مسکونی منطقه از سوخت‌های فسیلی برای گرمایش، آلودگی ناشی از چرا‌ی دام، رسوبات ناشی از بارندگی، سم و کود‌ها‌ی شیمیایی که توسط باغدارا‌ن و کشاورز‌ان بخش آسارا استفاده می‌شود نیز از جمله آلاینده‌ها‌ی غیرنقطه‌ای دیگر در این منطقه به شمار می‌روند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز تصریح کرد: بر این اساس طرح تشدید باز‌دید‌ها‌ی نظارتی توسط کار‌شناسان مربوطه با همکار‌ی نهاد‌های مرتبط به جد در حال پیگیری بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با واحد‌های پذیرایی و گردشگر‌ی بر‌خورد مقتضی انجام می‌شود.

309716