به گزارش سایت خبری پرسون، امروز از نمونه داخلی یک اتوبوس برقی که محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و شرکت زرینخودروی اصفهان است، در بوستان گفت وگو رونمایی شد و تفاهمنامه خرید 200 دستگاه اتوبوس تمام برقی به امضا رسید.
با توجه به اینکه تهران و تهرانی ها سال هاست با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و نیمی از اتوبوس های تهران سهم به سزایی در تولید ذرات ناشی از مصرف گازوئیل دارند، به کارگیری اتوبوس های برقی به ویژه در مسیرهای پر تردد می تواند به کاهش سهم اتوبوس ها در آلودگی ها منجر شود از این رو باز شدن پای اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی روزنه امیدی برای شهروندان تهرانی است.
پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم امروز با بیان اینکه طبق نظرسنجی های صورت گرفته پیش از شیوع کرونا، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل پایتخت از نگاه شهروندان بوده است، اظهار کرد: 50 درصد از اتوبوسهای تهران با سوخت گازوئیل هستند، این اتوبوسها به دلیل پیمایش روزانه سهم به سزایی در تولید آلایندههای ذرات معلق و ناشی از مصرف سوخت فسیلی دارند.
وی با بیان اینکه امروز با تفاهم نامهای که با شرکت دانش بنیان انرژیهای نوآور دانشگاه تهران انجام دادیم، از دولت انتظار حمایت در این زمینه را داریم، تصریح کرد: مدیریت شهری پس از این تفاهم نامه و رونمایی از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی به سمت تولید انبوه اتوبوسهای برقی حرکت خواهد کرد، بنابراین از رئیس جمهور می خواهیم، 500 میلیارد تومانی که برای اتوبوس های کشور در بودجه 1400 پیش بینی شده را به تولید اتوبوس های برقی اختصاص یابد.
منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم، اظهار کرد: کمپانی بلومبرگ اعلام کرده که تا سال 2025 حدود 50 درصد خودروها برقی و تا سال 2050 تمامی خودروها برقی خواهند شد.
وی افزود: برای ورود ما هم به این حوزه دو بخش باید وارد پروژه میشدند؛ نخست باید مجموعه ای، قوای محرکه را توسعه میداد که یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران این کار را برعهده گرفت، مجموعهای دیگر نیز باید قوای محرکه را با خودرو تطبیق میداد که برای این کار هم شرکت زرین خودرو انتخاب شد.
منطقی با بیان اینکه فناوری ایجاد شده متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است، افزود: متناسب با جغرافیای ایران سه نوع طراحی انجام شده است. یک طراحی به صورت تمام برقی و پیمایش 200 کیلومتر است که شبانه شارژ میشود. طراحی دیگر برای شهرهای متوسط است که حدود 90 کیلومتر پیمایش دارد و قابلیت شارژ در ایستگاهها را دارد. طراحی سوم برای شهرهایی است که زیرساخت ندارند و حدود 40 کیلومتر پیمایش دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هزینه های تولید اتوبوس برقی در کشور بین 10 تا 40 درصد نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزانتر است و قوای محرکه قابلیت نصب در تمامی اتوبوسها را دارد.