تهدید جدی شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای روده

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه آنگلیا راسکین انگلیس، شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند خطرات بالقوه‌ای برای سلامت روده داشته باشند.
تصویر تهدید جدی شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای روده

به گزارش سایت خبری پرسون، تحقیقات جدید کشف کرده است که شیرین کننده‌های مصنوعی رایج می‌توانند باعث بیماری باکتری‌های سالم روده و تحریک آن‌ها برای حمله به دیواره روده شوند که این امر منجر به مشکلات جدی سلامتی می‌شود.

این مطالعه که در مجله بین‌المللی علوم مولکولی منتشر شده است، اولین تحقیقی است که اثرات بیماری‌زایی برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی پرکاربرد از جمله ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام را بر روی دو نوع باکتری روده مورد بررسی قرار داده است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعداد و نوع باکتری‌های روده را تغییر دهند، اما این تحقیقات جدید مولکولی، با هدایت دانشگاه آنگلیا راسکین انگلیس (ARU)، نشان داده است که شیرین کننده‌ها همچنین می‌توانند باکتری‌ها را بیماری زا کنند. بر اساس یافته‌های این مطالعه باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند خود را به سلول‌های Caco-۲ متصل کنند، سلول‌های اپیتلیالی که دیواره روده را پوشانده‌اند.

باکتری‌هایی مانند E. faecalis که از دیواره روده عبور می‌کنند، می‌توانند وارد جریان خون شده و در غدد لنفاوی، کبد و طحال جمع شده و باعث ایجاد عفونت‌های زیادی از جمله سپتی سمی شوند.

این مطالعه جدید کشف کرد در غلظت معادل دو قوطی نوشابه غیر رژیمی، هر سه شیرین‌کننده مصنوعی به طور قابل توجهی چسبندگی سلول‌های Caco-۲ روده را افزایش می‌دهند و به طور متفاوت باعث افزایش بیوفیلم‌ها می‌شوند.

باکتری‌های در حال رشد در بیوفیلم‌ها نسبت به درمان ضد میکروبی حساسیت کمتری دارند و احتمال ترشح سموم و بیان فاکتور‌های حدت، (مولکول‌های عامل بیماری) را بالا می‌برد. در این مطالعه هر سه شیرین کننده باعث حمله باکتری‌های بیماری‌زا در روده به سلول‌های Caco-۲ موجود در دیواره آن شدند، به استثنای ساخارین که تاثیر قابل توجهی در حمله E. coli نداشت.

دکتر هاووی چیچگر، نویسنده ارشد مطالعه، و مدرس علوم پزشکی در دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) گفت: نگرانی زیادی در مورد مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی وجود دارد، برخی مطالعات نشان می‌دهد که شیرین کننده‌ها می‌توانند روی لایه باکتری‌های معروف به میکروبیوتای روده که وظیفه پشتیبانی از روده را دارند، بنشینند.

او افزود: مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد برخی از شیرین کننده‌هایی که معمولا در غذا و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند یعنی ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام می‌توانند باکتری‌های روده طبیعی و سالم را بیماری‌زا کنند. این تغییرات بیماری زا که شامل تشکیل بیشتر بیوفیلم‌ها، افزایش چسبندگی و حمله باکتری‌ها به سلول‌های روده انسان است، می‌تواند منجر به حمله باکتری‌های روده، آسیب به این عضو، عفونت، سپسیس و نارسایی چند عضو مرتبط شود.

دکتر هاووی چیچگر تاکید کرد: ما می‌دانیم که مصرف بیش از حد قند یکی از عوامل اصلی در ایجاد شرایطی مانند چاقی و دیابت است، بنابراین مهم است که دانش خود را در مورد شیرین کننده‌ها نسبت به قند‌های موجود در رژیم غذایی افزایش دهیم تا تاثیر آن بر سلامتی ما بهتر درک شود.

309485