نمایشگاه نقاشی های مادربزرگ

تازه‎‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های مادربزرگی که اولین نقاشی خود را برای نوه‌اش کشید، با رنگ‌گذاری‌های بدوی و ابتدایی، رهایی از قید و صنایع صوری، فرم‌هایی کودکانه را ترسیم کرده است که شور زندگی را نمایش می‌دهند.
تصویر نمایشگاه نقاشی های مادربزرگ

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های اکرم سرتختی نقاش خودآموخته با عنوان دویدم و دویدم جمعه ۲۸ خرداد در گالری ثالث آغاز به کار کرد.

در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است: قصه‌های ذهن اکرم سرتختی، خط ها، رنگ ها و به تعبیر خودش، رقص قلم اوست. هر لحظه دویدن در سرزمینی که رویاهای دیده و ندیده‌ او را به تصویر می‌کشند و موجوداتی را خلق می‌کنند که شبیه به هیچ یک از تجربیات ما نیستند اما آنقدر آشنا و دلنشین هستند که دلبرانه ما را به بازی می‌گیرند. بازی زندگی، خواب و بیداری او را با نقاشی و رنگ پیوندی عاشقانه داده است. با این عشق همراه هستید...

اکرم سرتختی متولد ۱۳۲۹، هنرمند نائیو یا خود آموخته که اولین اثر خود را به درخواست نوه اش کشید در ۵۰ سالگی هنر حرفه‌ای خود را آغاز کرد. نقاشی های او مانند کتاب داستانها روایی هستند و بی پروایی در انتخاب رنگ و فرم در آنها دیده می شود.

برخی از آثار نمایشگاه «دویدم و دویدم»

مکتب نائیو، یا نقاشان مکتب ندیده به آن دسته آثاری اطلاق می شود که هنرمندان آن هیچگونه آموزش آکادمیک ندیده اند و تنها از روی غریزه هنری دست به تولید اثر هنری می زنند. افراد متعددی که به صورت شهودی در مسیری جدا از آموزه های آکادمیک نقاشی جهان پیرامون خود را مصور کردند در تاریخ هنر جهان ماندگار شدند.

بازنمایی تقلیدگرایانه هستی به عنوان اولین مواجهه نقاشان با جهان پیرامون را می توان پاسخی به عطش از آن خودسازی جهان هستی پنداشت جایی که می تواند جهان و خود را مانا کرد.

اگر به نخستین غارنگاری های انسان بنگریم می توان آن را عملی در راستای مانا کردن خود در جهان هستی تحلیل کرد و تخیل را می توان بزرگترین ابزار بشر برشمرد که می توانست در آن جهان را از آن خود کند.

آثار سرتختی، در موزه هنرهای نائیو در پاریس و گالری‌های سوئیس، هلند، گالری طراحان آزاد و خانه هنرمندان و بسیاری از مراکز معتبر تجسمی به نمایش درآمده است.

نه‌نه مکرمه، نه‌نه حسن، مادربزرگ موسی، هانری رسو، نیکولا پیروسمانی، هنری مور و پل گوگن تعدادی از نقاشان خود آموخته در جهان هستند.

نمایشگاه انفرادی نقاشی های اکرم سرتختی نقاش خود آموخته با عنوان دویدم و دویدم تا سه شنبه ۱۵ تیر در گالری ثالث به نشانی تهران، کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ برپاست.

309370