معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش زنجان خبر داد:

آماده‌سازی ۲۵ کلاس درس تربیت بدنی با 6 میلیارد ریال اعتیار/فقر حرکتی امروز جامعه، تبعات کم‌ حرکتی دوران کودکی است

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش زنجان از آماده‌سازی ۲۵ کلاس درس تربیت بدنی در سطح استان جهت ارتقای سواد حرکتی کودکان خبر داد و گفت: اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال در این خصوص هزینه شده است.

تصویر آماده‌سازی ۲۵ کلاس درس تربیت بدنی با 6 میلیارد ریال اعتیار/فقر حرکتی امروز جامعه، تبعات کم‌ حرکتی دوران کودکی است

ذبیح الله تاراسی در گفت‌ وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، با بیان اینکه کلاس‌های درس تربیت بدنی فوق برای دختران مقاطع ابتدایی آماده و تحویل 25 مدرسه داده شده است، اظهار کرد: دیوارها، شوفاژ و تمام نقاط تیز این فضاها جهت حرکت و بازی کودکان ایمن‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در داخل مدارسی که دارای کلاس‌هایی با فضای بزرگ و بلااستفاده هستند اجرا شده است، افزود: کلاس‌های گفته شده با شرایط فوق تبدیل به کلاس درس تربیت بدنی برای دختران ابتدایی شده است تا در این فضاها کودک تنها بازی کند و از این طریق سواد حرکتی او ارتقا یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش زنجان در خصوص اهمیت مقوله سوادآموزی در جامعه تاکید کرد: سواد حرکتی همچون سایر سوادهایی که وجود دارد مثل سواد خواندن، نوشتن، موسیقیایی و غیره ضرورت دارد که در دوران کودکی فرا گرفته شود.

تاراسی با اشاره به اینکه شاید برای خواندن و نوشتن چنانچه فردی وقفه‌ای ۱۰ سال نیز در این خصوص داشته باشد بتواند مجدد در بزرگسالی شروع کند و تا مقطع دکترا نیز پیش رود، تصریح کرد: اما واقعیت این است که چنانچه کودکی وقفه‌ای به لحاظ حرکتی داشته باشد جبران نقصان و وقفه بسیار سخت است و حتی بعید به نظر می‌رسد که او بتواند مهارت‌های بنیادی را در بزرگسالی فراگیرد.

وی با بیان اینکه سواد حرکتی منجر به توسعه مهارت‌های بنیادی، حرکتی و ورزشی در دوران کودکی می‌شود، ادامه داد: چنانچه کودکی بخواهد در آینده از لحاظ ورزشی موفق شود یا سبک زندگی سالم را دنبال کند مستلزم این است که در دوران کودکی سواد حرکتی را دریافت کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش زنجان علت پایین آمدن مهارت‌های حرکتی در جامعه امروز را شرایط آپارتمان‌نشینی و شهرنشینی خواند و گفت: فقر حرکتی امروز جامعه ما از تبعات کم‌حرکتی دوران کودکی است.

تاراسی مرحله مقدماتی و قاعده هرم پرورش رشته‌های ورزشی و استعدادیابی را تقویت مهارت‌های بنیادی و حرکتی عنوان کرد و گفت: این مهارت باید در دوران ۶ تا ۹ سالگی فرا گرفته شود که این موضوع نیز به آموزش و پرورش باز می‌گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کلاس‌های درس تربیت بدنی فوق تجهیزات و وسایل ورزشی همچون تخته سنگ‌نوردی، نردبان صعودی، طناب و غیره در محیطی امن برای استفاده و بازی دختران استان تعبیه شده است.

فاطمه شمشیرگر -استان زنجان

309034

مطالب مرتبط