باید با عینک منافع ملی به روابط خارجه نگاه کرد

سفیر اسبق ایران در چین درباره ابعاد مختلف انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ و چالش‌های پیش روی حجت الاسلام رئیسی گفت.
تصویر باید با عینک منافع ملی به روابط خارجه نگاه کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠، در ٢٨ خرداد، همزمان با شورا‌های اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری برگزار و در این انتخابات، سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. تحلیلگران داخلی و خارجی برای میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تحلیل‌های زیادی ارائه کردند. با جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین درباره ابعاد مختلف انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ و چالشهایی که پیش روی رئیس جمهور منتخب است به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ با چه چالش‌هایی مواجه بود؟

منصوری: انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم دارای ویژگی‌هایی بود که تا حدودی آن را از انتخابات‌های گذشته متمایز کرد؛ این انتخابات در حالی برگزار شد که مردم در شرایط سخت اقتصادی و همچنین محدودیت‌های کرونایی بودند، اختلاف دیدگاه‌ها در داخل کشور و موج تبلیغاتی علیه شرکت مردم در انتخابات از سوی رسانه‌های معاند که به ویژه متوجه یکی از نامزد‌های انتخاباتی یعنی حجت الاسلام رئیسی بود، احتمال رسیدن به ۴٨.٨ درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم را کم نشان می‌داد. در مجموع به نظر می‌رسد که روند اجرا و تبلیغات انتخابات، طبق معمول انجام شد، اما در دوران تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی، انواع دروغ ها، اتهامات و شایعات رواج پیدا کرد که برخی از آن‌ها در رسانه‌های داخلی به طور غیر مستقیم شنیده شد.

تحلیلتان از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، چیست؟

منصوری: هوشمندی و اعتقادی که مردم به نظام دارند، بسیاری از معادلات، طرح‌ها و تهدید‌های معاندان را خنثی کرد چراکه بسیاری از تحلیلگران خارجی معتقد بودند انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، بسیار سرد خواهد بود، با استقبال بسیار کمی روبه‌رو خواهد شد و تمام تلاش خود را برای کم رونق شدن این انتخابات، می‌کردند، اما آن چیزی که در ٢٨ خرداد رخ داد، بسیار متفاوت از آن چیزی بود که معاندان تبلیغ می‌کردند، قطعا عنایات خدا به انقلاب اسلامی و سخنان رهبر انقلاب درباره انتخابات، در میزان مشارکت تاثیرگذار بود.

واکنش دشمنان انقلاب به برگزاری این انتخابات پرشور چه بود؟

منصوری: بعد از اتمام انتخابات، تحلیلگران خارجی حرفی برای گفتن نداشتند و به ناچار، انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم را با دوره‌های قبلی مقایسه کردند؛ البته تحلیل‌های رسانه‌های خارجی برای انتخابات تکراری است چراکه معاندان ما هیچ وقت نخواستند انتخابات جمهوری اسلامی ایران را به عنوان سند عملکرد موفق نظام قبول کنند، این در حالی است که بسیاری از متحدان کشورهای معاند، حتی معنای انتخابات را هم نمی‌دانند!

رئیس جمهور منتخب با چه مشکل‌هایی در آینده رو به رو خواهد شد؟

منصوری: در حال حاضر رئیس جمهور منتخب کشور با انبوهی از مشکلات، تهدید‌ها و مسائلی روبرو است که باید آن‌ها را حل کند و برای این مقصود لازم است که همه مدیران و مردم نهایت همکاری را با او داشته باشند. در این برهه زمانی، مردم باید هوشیاری خود را در برابر شایعات، دروغ و افکار تشویش کننده حفظ کنند؛ شایعاتی که علیه حجت الاسلام رئیسی ساخته شده، تنها به دوره انتخابات ختم نشده و ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینکه صریحاً در رسانه‌ها گفته شده است که رئیس جمهور دوره سیزدهم در مقابله با مخالفان انقلاب، بسیار جدی است و با جریان‌های خارجی و تهدیدات آنان سخت‌تر از گذشته عمل خواهد کرد، باید انتظار داشت که خارجی‌ها کارشکنی‌های بیشتری را علیه ایران در دوران دولت سیزدهم، انجام دهند.

به نظر شما آقای رئیسی در انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم، چه کسانی را برمی‌گزیند؟

منصوری: در دولت‌های گذشته زمانی که رئیس جمهور جدید روی کار می‌آمد، تمام مدیران قبلی را تغییر می‌داد و از افراد جدیدی استفاده می‌کرد، اما با توجه به اینکه رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم خود را خادم جمهور و نماینده همه مردم معرفی کرده نه یک جناح و حزب خاص؛ انتظار می‌رود که او شایسته سالاری را ملاک انتخاب افراد کند؛ یعنی اگر در دولت‌های گذشته کسانی هستند که می‌توانند خدمات ارزنده‌ای را ارائه کنند، از آنها در کابینه خود استفاده کند. در سایر کشور‌ها، مسئله تغییر مدیران توسط دولت جدید، دیده نمی‌شود چراکه می‌دانند این موضوع، ضربه بزرگی به کشور وارد می‌کند. باید در کشورمان هم تمام مناصب، چارچوب مشخص داشته و از مدیران صالح با عملکرد خوب، حمایت شود، باید در انتخاب مدیران، ملاک شایسته سالاری لحاظ شود، هرچند که آن مدیران، منصوب دولت قبلی باشند.

به نظر شما دولت آینده در روابط خارجی خود چگونه باید عمل کند؟

منصوری: دولت آینده باید با مجلس و رهبر انقلاب در سیاست خارجی، به خصوص برجام، هماهنگی داشته باشد، دولت‌های ما باید تلاش کنند که رابطه منطقی، متوازن و بر اساس منافع متقابل با کشور‌های دیگر داشته باشد، بنابراین نگاه صرف به شرق یا غرب، اشتباه است و باید فارغ از نگاه جغرافیایی، با عینک منافع ملی به روابط خارجه نگاه کرد. متاسفانه دولت دوازدهم در روابط خارجی، تعادل نداشته و تقریباً تمام روابط خود را منحصر به غرب کرده بود، اخیراً دولت، متوجه شکست خود شد و با نظر رهبر انقلاب، مقداری به سمت شرق تمایل پیدا کرد، البته کشور‌های دیگر به دلیل اینکه دولت دوازدهم در اواخر کار خود است، در روابط با ما، حساب زیادی باز نمی‌کنند و منتظر روی کار آمدن دولت جدید هستند.

حجت الاسلام رئیسی در نخستین نشست خبری خود که با حضور تعداد بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، گفت که ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و چین وجود دارد و در احیاء این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد؛ بنابراین به رابطه با این کشور و سند همکاری ایران و چین در این دولت، امیدوار می‌توان بود.

رابطه با کشور‌های دیگر برای ارتقای توان خود در بخش‌های مختلف به عملکرد، نیاز‌ها و تصمیمات خودمان بستگی دارد. نباید روابط خارجی به طوری پیش رود که کشور‌های دیگر، احساس کنند که ما از روی نیاز و ضعف به آن‌ها مراجعه کرده و مجبور به دادن امتیاز به آن‌ها هستیم. باید توجه داشت که رابطه با یک کشور، تمام مشکلات ما را حل نخواهد کرد بلکه علت اصلی معضلات کشورمان، اراده سیاسی مدیران در داخل کشور است.

روزهای آغاز دولت را چگونه می‌بینید؟

منصوری: در روز‌های آغاز دولت سیزدهم، باید تمام مسئولان، خود را خدمتگزار بدانند و به کمک بیایند تا بتوان از مرحله سخت اولیه، گذر کرد؛ باید سه قوه حاکم بر کشور دست به دست هم دهند یعنی قوه قضائیه، مقننه و مجریه با هماهنگی یکدیگر، سرعت بهبود اوضاع و حل مشکلات کشور را بیشتر کنند. البته هماهنگی بین نهاد‌های مختلف کشور با کمک مردم، زمینه ساز پیشرفت و حل مشکلات کشور که به نظر می رسد دوباره امیدواری زیادی در مردم برای چهار سال آینده به وجود آمده است و می توان به بهبود آینده کشور، خوش‌بین بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

308523