واکسن‌های کرونا دوره‌ قاعدگی زنان را تحت تاثیر موقت قرار می‌دهد

متخصصان زنان و زایمان می‌گویند، ممکن است ارتباطی میان ایجاد دوره‌های موقتی غیرطبیعی قاعدگی و تزریق واکسن کرونا وجود داشته باشد.

تصویر واکسن‌های کرونا دوره‌ قاعدگی زنان را تحت تاثیر موقت قرار می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون از روزنامه دیلی میل، گزارش اخیر «ساندی تایمز» نشان داد که چهار هزار زن در انگلیس پس از واکسیناسیون کرونا تغییرات موقتی در چرخه قاعدگی خود پیدا کردند. این موضوع عمدتا شامل زنان میان ۳۰ و ۴۹ ساله می شود که دوزهایی از واکسن های کرونای فایزر- بایون تک، مُدرنا یا آسترازنکا را دریافت کرده بودند. در همین حال، در آمریکا نیز گزارش شد که تعدادی از زنان پس از واکسیناسیون کرونا دچار دوره های قاعدگی غیرطبیعی شدند.

این گزارش ها برخی افراد را به سمت پرسش این سوال سوق داده است که چرا دولت فدرال دوره های نامنظم قاعدگی را به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه ذکر نکرده است. به همین منظور دو محقق در شیکاگو، مطالعه ای را به این منظور آغاز کردند تا بررسی کنند که آیا این احتمال وجود دارد یا خیر.

گزارش های رسیده از انگلیس در این زمینه حاکی از این است که تقریبا چهار هزار زن خونریزی «شدیدتر از حد معمول» یا یک دوره تأخیر پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ را گزارش کردند.

طبق اعلام سازمان تنظیم کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلیس (MHRA)، تا روز هفدهم ماه مه، دو هزار و ۷۳۴ گزارش مربوط به قاعدگی نامنظم وجود دارد که به تزریق واکسن کرونای آسترازنکا متصل است. هزار و ۱۵۸ زن دیگر پس از دریافت واکسن فایزر دچار تغییراتی در قاعدگی شدند و ۶۶ نفر باقیمانده نیز گزارش کردند که پس از دریافت واکسن مُدرنا دچار این تغییرات شدند.

دکتر «خدی دیوف»، مدیر بخش زنان و زایمان در بیمارستان Brigham & Women در ماساچوست، گفت که او و همکارانش گزارش های حکایت بیماران را در مورد دوره های غیرطبیعی قاعدگی شنیده اند.

وی افزود: تعداد معدودی از بیماران این موضوع را ذکر کرده اند که پس از دریافت واکسن کرونا دچار دوره های سنگین تر یا نامنظم قاعدگی شدند. وی معتقد است این اثر نادر جانبی احتمالاً ناشی از استرس است.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: ایجاد این تغییرات در دوره های قاعدگی می توانند به دلیل استرس یا نوسانات هورمونی مرتبط با استرس باشد. من واکسن کووید-۱۹ را تا حدی یک استرس فیزیولوژیکی می دانم. این واکسن تلاش می کند تا به بدن بگوید کاری انجام دهد که مدتی است انجام نداده است، تا یک واکنش ایمنی ایجاد شود. این کار به نوبه خود، موجب بروز فشاری بر بدن می شود که می تواند به دوره های نامنظم قاعدگی منجر شود.

دکتر «مارک ورنر» متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Beaumont در «رویال اوک» در میشیگان نیز گفت: این استرس می تواند ناشی از نگرانی در مورد واکسن نیز باشد.

هر دو این پزشکان تاکید کردند که تغییرات ایجاد شده در چرخه قاعدگی پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ موقتی هستند و تاتاثیر بر قدرت باروری ندارند.

به گزارش سایت خبری پرسون، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس، کوبا و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

منبع: ایرنا

308224