موجودی نهاده‌های دامی در بنادر کشور اعلام شد

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر، چهار میلیون و ۵۴۰ هزار تن ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در بنادر کشور موجود است.

تصویر موجودی نهاده‌های دامی در بنادر کشور اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با آمار ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی اظهار کرد: آمار واردات کشور توسط گمرک اعلام می‌شود و آمار تولید مرغ را سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند، بنابراین برای دریافت آمار باید به این سازمان‌ها به عنوان مرجع مراجعه کرد.

وی افزود: آمارهای کلان کشور اعم از ورودی، عبور کالا از گمرک، ورود کالاها به سامانه بازار گاه و خروج آن، تعداد خریداران نهاده‌ها با مشخصات و میزان خرید و میزان نیاز کشور به نهاده در اختیار دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و این دفتر به عنوان مرجع این ارقام را اعلام می‌کند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که در نهاده‌های دامی کمبود نداریم و به دنبال کامیون برای تخلیه این نهاده‌ها از بنادر هستیم، عنوان کرد: اگر کسی آماری از نهاده‌های دامی دارد که با آمار ما تفاوت دارد و مستند است می‌تواند آن را با سند اعلام کند.

معروفان در رابطه با آمار دقیق ذخایر نهاده‌های دامی گفت: تا ۳۱ خردادماه سال جاری، ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تن ذرت، حدود ۶۴۰ هزار تن جو و ۹۹۴ هزار تن کنجاله سویا در سامانه بارگذاری کردیم که در مجموع حدود ۴ میلیون تن کالا در سه ماه در سامانه بازار گاه عرضه شده است.

وی افزود: دانه سویای وارد شده هم ۱۸ درصد روغن‌گیری می‌شود و ۷۸ درصد تبدیل به کنجاله شده و ۴ درصد ضایعات دارد که در آمار کنجاله سویا لحاظ شده است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان مصرف کشور برای نهاده‌های دامی وارداتی بیش از میزان وارد شده نیست و تولید داخل و برداشت علوفه، کاه و کلش و سبوس گندم هم بخشی از نیاز را مرتفع می‌کند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر میزان موجودی ۴ نوع کالای ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در بنادر ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تن است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که در سه ماهه گذشته ۴ میلیون تن نهاده دامی مصرف شده است، این میزان کالا تا سه ماه آینده نیاز تولیدکنندگان را برطرف خواهد کرد.

معروفان در رابطه با میزان ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: طبق آخرین آمار در ۳۱ خردادماه امسال، میزان ثبت سفارش ذرت ۱۳۷۰ مورد با تناژ ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تن، جو ۱۰۴۱ مورد ثبت سفارش با تناژ ۳ میلیون و ۸۲۸ هزار تن، کنجاله ۱۳۳ مورد ثبت سفارش با تناژ یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن و دانه سویا ۲۱۸ مورد ثبت سفارش با تناژ ۹۴۴ هزار تن است که در مجموع ۱۳ میلیون و ۳۵۸ هزار تن می‌شود، بنابراین به ازای ۷ ماه پس از اتمام موجودی فعلی بنادر، ثبت سفارش کالاها انجام و برای نیاز هر ماه برنامه‌ریزی انجام شده است.

وی افزود: ارز تخصیص یافته برای این کالاها هم مشخص شده است و کالا و نهاده‌های دامی به اندازه کافی تأمین شده است.

منبع: مهر

308016