گم شدن 4 میلیون تن ذرت با ارز۴۲۰۰تومانی

یادداشت/ در حالی که وزارت صنعت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وار شده، وزارت کشاورزی اعلام می کند تنها ۹۰۰ هزار تن از این محصول برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.

سایت خبری پرسون- امروز هنگام رانندگی تفسیر وگزارش های خبر ساعت هشت صبح را از رادیو گوش میدادم

موضوع یکی از گزارش ها کمبود نهاده های دامی و ذرت بود که این قضیه توانسته مشکلات فراوانی را برای مرغ داران وتولید کنندگان گوشت مرغ بوجود بیاورد.

ادامه گزارش به آنجا رسید که طی 2 ماه گذشته بیش از 80 هزار تن ذرت خارج از چرخه بازار قانونی در کشور به فروش رفته است که سود یک هزار میلیارد و 200 میلیون تومانی به جیب دلالان و فروشندگان آن واریز نموده است.

این در حالی است که مرغ داران وتولید کنندگان گوشت مرغ به خاطر کمبود ذرت و نهاده های دامی به مشکلات فراوان حتی تا ورشکستگی دچار شده اند.

تابستان سال گذشته بود که فیلم و گزارش معدوم سازی ده ها هزار قطعه جوجه یک روزه در رسانه منتشر وپخش شد که علت آن را عدم کافی بودن غذای این جوجه ها اعلام شد تا راهی به جز معدوم سازی جوجه ها برای مرغ دارانباقی نگذارد.

اما مسئولان در برابر پرسش خبرنگار گزارش رادیو از وجود مافیای دلالی و خروج هزاران تن ذرت تز چرخه بازار سخن به میان آورد. یکی از این مسئولان حتی پای برخی از مرغداران را به میان کشید و گفت از پنجاه ودو مرغداری سطح کشور بازدید به عمل امده متوجه شده اند چهل وپنج تولید کننده مرغ به اندازه ای که نهاده تحویل گرفته اند گوشت مرغ تولید نکرده اند تا تلویحا برخی مرغ داران را نیز در این خصوص مقصر جلوه دهد.


بیشتر بخوانید:

جزئیات واردات مرغ و نهاده های دامی در سال جاری

ما تامین کننده نهاده های دامی هستیم/ مسئولیت گوشت قرمز و مرغ بر عهده وزارت جهاد است


اما با بررسی بیشتر موضوع متوجه شدیم که قضیه گم شدن نهاده های دامی خیلی فراتر و بیشتر از هشتاد هزار تن است به طوریکه ۳ میلیون تن ذرت وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی گم شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: در حالی که وزارت صنعت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وار شده، وزارت کشاورزی اعلام می کند تنها ۹۰۰ هزار تن از این محصول برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.

به نظر می رسد که واژه گم شدن برای این حجم از ذرت زیاد مناسب نباشد و از اساس درست نیست چرا که چهار میلیون تن ذرت آنهم با ارز ۴۲۰۰تومانی مگر یک حبه قند است که مفقود شده و‌پیدا نشود

مشخص نبودن سرنوشت این حجم از نهاده های دامی و معدوم سازی صدها هزار جوجه در چند ماه گذشته افزایش شدید قیمت مرغ حتی تا مرز چهل هزار تومن هم به دنبال داشت تا دلالان و مافیای صنعت مرغ هم از توبره بخورند هم از آخور. بدون آنکه به هیچکس پاسخگو باشند.

سیدوحید حسینی ـ استان کردستان

223415