افتتاحیه از شبکه قرآن پخش خواهد شد؛

جزئیات طرح ملی قرآنی 1455

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر طرح ملی قرآنی 1455 گفت: افتتاحیه این طرح روز جمعه 4 تیر ساعت 17 از شبکه قرآن و معارف سیما بصورت زنده پخش و از شنبه 5 تیر تا 12 شهریور، هر روز ساعت 17 تا 19 از همین شبکه پخش خواهد شد.
تصویر جزئیات طرح ملی قرآنی 1455

به گزارش سایت خبری پرسون، در نشست خبری طرح ملی قرآنی 1455جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر طرح ملی قرآنی 1455 ضمن تبریک میلاد امام رضا علیه السلام در پانزدهمین سال اجرای این طرح قرآنی در رسانه ملی ضمن تشکر از ریاست محترم سازمان صدا و سیما و معاون محترم سیما گفت : این طرح امسال با همکاری نهادهای قرآنی قدرتمندتر از سال قبل اجرا می شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: طرح ملی قرآنی 1455 به عنوان بزرگترین و فراگیرترین طرح قرآنی کشور بامشارکت نهادها و سازمان‌‍‌های قرآنی کشور و چهارمعاونت صداوسیما ، با شعار محوری قرآن، امید، زندگی از 5 تیر آغاز و در 12 شهریور به مدت ده هفته برگزار می شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف ضمن اشاره به تشکیل شورای سیاستگزاری طرح و همچنین تشکیل سه کمیته اجرایی، علمی و روابط عمومی و فضای مجازی گفت: موضوعات و آیات در کمیته علمی این طرح مصوب شده است و بر این اساس؛ موضوع هفته اول بشارت آینده روشن است، هفته دوم امید به مغفرت و گشایش مادی، معنوی، هفته سوم موضوع مهربانی، بر و احسان، هفته چهارم شکر، هفته پنجم ولایت و ولایت پذیری، هفته ششم خانواده، هفته هفتم زیست مجازی، زیست حقیقی، هفته هشتم تواصی به حق وظیفه عمومی، هفته نهم حق الناس، هفته دهم عقل، فکر و علم است و بیشتر موضوعات سعی شده متناسب بامناسبت ها، مسائل مبتلا به روز جامعه و اوقات فراغت تابستانی جوانان و خانواده ها در نظر گرفته شده باشد.

وی ادامه داد: موضوعات و آیات محوری انتخاب شده با همراهی حجج اسلام محسن قرائتی و متوسل انجام شده و تولید محتوا راجع به هر کدام از آیات صورت گرفته و آماده شده است، همچنین از سوی کمیته علمی، طراحی سؤالات (مسابقه پیامکی) و ارسال آن به تمامی شبکه‌ها انجام شده است.

دبیر شورای معارف سیما به طراحی مسابقه پیامکی برای طرح ملی قرآنی 1455 اشاره و بیان کرد برای مسابقه پیامکی بر اساس مفاهیم کلیدی هر آیه سؤالاتی طراحی شده که به اشتراک گذاشته می‌شود و روزانه به ۱۰ نفر جوایزی اهدا می‌شود. در انتهای طرح نیز مسابقه حفظ و مفاهیم برگزار می‌شود که متولی آن سازمان دارالقرآ‌ن‌ الکریم است و در انتها به ۵۰ نفر جوایزی اهدا خواهد شد. جشنواره هنری نیز در هفت رشته طراحی شده با این هدف که قشرها و سلایق مختلف با موضوع قرآن و مفاهیم آن ارتباط برقرار کنند.

شیخ اکبری از همکاری سازمان‌های دیگر در این طرح خبر داد و گفت: معاونت قرآن و عترت، سازمان درالقرآن، مرکز امور قرآنی اوقاف، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، اداره کل قرآن و عترت آموزش و پرورش در این طرح ما را یاری می کنند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه هر کدام از معاونت‌های صدا و سیما شامل معاونت صدا، استان‌ها، فضای مجازی و سیما در این طرح مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند، به تشریح فعالیت معاونت سیما پرداخت و گفت: در معاونت سیما طرح به این شکل دیده شد که در شبکه قرآن از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و روز بعد گزیده آن از ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ بازپخش می‌شود. همچنین در اجرای این طرح در برنامه سیمای خانواده شبکه یک ۱۰ الی ۱۵ ، برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما ، برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما ، شبکه چهار برنامه مستقل ۳۰ دقیقه‌ای و برنامه به خانه بر می‌گردیم شبکه پنج سیما ، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به این طرح ملی قرآنی اختصاص می دهند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص طرح امسال، گفت: امسال برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما ، مراکز استان ها معطوف به این طرح می‌شوند، همچنین جشنواره هنری ذیل این طرح اجرا می‌شود که مسئولیت آن با ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد است، در فضای مجازی نیز با اپلیکیشن طراحی شده با ضریب نفوذ و قدرت بیشتری این طرح را ادامه می‌دهیم.

در ادامه نشست خبری طرح ملی قرانی 1455 ، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد ضمن بیان این مطلب که راه انس با قرآن وارد شدن قرآن در زندگی است اشاره کردند ؛ یکی از مزیت‌های طرح1455 نسبت به سال قبل آن است که در هفت عرصه خوشنویسی، شعر، فیلم کوتاه، محصولات چندرسانه‌ای، گرافیک، طراحی پوستر، داستان‌نویسی و نقاشی برای سنین مختلف و از طریق سامانه فهما، سایت شبکه قرآن و معارف سیما و اپلیکیشن این شبکه طراحی شده اجرا تا از این طریق قرآن محسوس‌تر وارد زندگی ما شود.

در ادامه مهدی قره شیخلو یکی از موفقیت های طرح 1455 را ارتباط روزانه مردم با قرآن دانست و گفت : این خلاءی است که در جامعه امروز با آن روبرو هستیم، ما هم اکنون 8 هزار و 767 بقاع متبرکه در سراسر کشور داریم که بایستی به محل رجوع مردم و به قول مقام معظم رهبری بقاع متبرکه کشور باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و امیدواریم همانند سال گذشته اوقاف استان ها همکاری بهتری با صداوسیمای مراکز داشته باشند.

محمدرضا مسیب زاده ، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه این نشست به کاربردی کردن قرآن در زندگی اشاره کرد و گفت : از جمله برنامه های آموزش و پرورش برای اجرایی شدن طرح 1455، اجرای این طرح در پایگاه های تابستانی، مراکز دارالقرآن الکریم به‌عنوان محل و مأمن فعالیت‌های قرآنی محله‌ها در تابستان ، قرار دادن این طرح در ۱۷ پایگاه تخصصی فضای مجازی در بستر شبکه شاد است.

محمد مهدی عزیززاده، یکی از اهداف مهم این طرح وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم دانست ،گفت: نکته مهم اینکه باید برای قشر کودک برنامه ریزی ویژه ای داشتیم چرا که این قشر مخاطب خاص است و ماندگار و امیدواریم با اجرای طرح 1455 انس با قرآن در جامعه ترویج وتوسعه یافته و ما درمجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمتگزار مردم هستیم.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد ، مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن، سید عباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما، محمد مهدی عزیززاده، مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادهای قرآنی و همراه با طرح ملی قرآنی 1455 حضور داشتند.

افتتاحیه این طرح روز جمعه 4 تیر ساعت 17 از شبکه قرآن و معارف سیما بصورت زنده پخش و از شنبه 5 تیر تا 12 شهریور، هر روز ساعت 17 تا 19 از همین شبکه پخش خواهد شد و مخاطبان گرامی همچنین می توانند این برنامه را از طریق پایگاه اطلاع رسانی www.qurantv.ir/qbesharat و اپلیکیشن شبکه قرآن و معارف سیما و اپلیکیشن شاد و همچنین تلوبیون دنبال کنند.

307885