امنیت رمز ارزها را جدی بگیرید

یادداشت/زندگی با فضای دیجیتالی از سویی اجتناب ناپذیر و بخش لاینفک زندگی است و از سویی دیگر همراه با مخاطرات فزاینده است. سواد دیجیتالی و دانش تخصصی برای ورود به این فضا ضروری و امری حیاتی است.
تصویر امنیت رمز ارزها را جدی بگیرید

سایت خبری پرسون، زندگی با فضای دیجیتالی از سویی اجتناب ناپذیر و بخش لاینفک زندگی است و از سویی دیگر همراه با مخاطرات فزاینده است. سواد دیجیتالی و دانش تخصصی برای ورود به این فضا ضروری و امری حیاتی است. موضوع ارز دیجیتال از جمله پدیده های نوظهوری است که در این حوزه به وجود آمده و نه تنها در ایران که در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجا که بازار ارز دیجیتال در فضای اینترنتی فعالیت کرده و مکان فیزیکی ندارد در نتیجه ریسک سرمایه گذاری در این بازار به دلیل وجود هکرها و سایتهای کلاهبرداری بی شماری که در این فضا وجود دارد بالا می باشد. نوظهور بودن این بازار مساله جدی تری است که ناآگاهی و عدم دانش نسبت به قواعد، فرایندها و پیچیدگی آن علاقه مندان به کار در این حوزه را با مشکلاتی روبرو می کند، شاهد آن هستیم که پس از ریزش بورس، بسیاری از شهروندان سرمایه خود را به امید افزایش درامد و جبران خسارت وارده به سمت ارزهای دیجیتال آورده اند؛ اما متاسفانه دانش و اطلاعات لازم برای ورود به این عرصه را ندارند.

همچنین عدم به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف و نبود مرجع قانونی مناسب برای برخورد با تخلفات صورت گرفته در این بازار نگرانی های مضاعفی را ایجاد کرده است. آنچه در ایجاد امنیت در بازار رمز ارزها اهمیت دارد آشنایی با قواعد و قوانین رمزارزها و رعایت نکات امنیتی و ملاحظاتی است که کاربران باید مدنظر قرار دهند.

الف- قبل از ورود به بازار ارز دیجیتال، مجوزهای لازم را اخذ و از فعالیت بصورت قاچاق و خلاف قانون پرهیز کنید و یک صرافی ارز دیجیتال معتبر که دارای پشتیبانی و امکانات مناسب باشد انتخاب کنید.

ب- انتخاب درست کیف پول ارز دیجیتال به معنی تامین امنیت رمز ارزها و سرمایه گذاری شما خواهد بود، کیف پول ارز دیجیتال بصورت آنلاین کار می کنند و انتخاب نادرست آن احتمال هک شدن و سرقت رمزارزهای موجود در آنها را بالا می برد. تسلط کاربر روی کلیدهای عمومی و خصوصی، ساده بودن روش استفاده از کیف پول، تیم توسعه دهنده معتبر، پشتیبانی مناسب و قابلیت بازیابی اطلاعات و قابلیت نصب بر روی سیستم عاملهای مختلف از جمله ویژگیهایی است که در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال باید مد نظر قرار دهید.

ج- دومین مشکل جاری کاربران، فراموش کردن رمزهای خصوصی و عمومی است، بنابراین با داشتن پشتیبان و بک آپ از اطلاعات ارزهای دیجیتال و نگهداری در مکانی مطمئن این مشکل اساسی را مدیریت کنید.

د- سومین عامل تهدیدکننده امنیت رمز ارزها هک شدن و دزدیده شدن اطلاعات ارزهای دیجیتال توسط بدافزارها، تروجان ها، هکرها و فایل های مخرب است، به منظور جلوگیری از نفوذ بدافزارها و هک شدن اطلاعات خود لازم است تا در هنگام فعالیت نکاتی را رعایت کنید:

از آنتی ویروسی قدرتمند بر روی سیستم های شخصی خود استفاده کنید.

روی لینک هایی با مقصد نامشخص که در ایمیلهای ناشناس وجود دارد کلیک نکنید.

مراقب سایت های فیشینگ که خود را به جای سایتهای اصلی جا می زنند باشید.

کیف پول خود را مرتب آپدیت کنید.

به هیچ وجه از رمز عبور و پسورد ساده برای کیف پول خود استفاده نکنید.

در پایان نکات کلیدی ذیل را هرگز فراموش نکنید:

اطلاعات کیف پول خود را در اختیار دیگری قرار ندهید.

هرگاه به وای فای معمولی وصل هستید وارد کیف پول خود نشوید.

از پرداخت ارز دیجیتال به سایتهایی که وعده پرداخت رمز ارز بیشتر در عوض دریافت مقداری از ارز شما را دارند پرهیز کنید.

ازآنجا که معاملات دیجیتال برگشت ناپذیر است در هنگام واریز و انتقال ارز دیجیتال دقت لازم را داشته باشید.

نویسنده: عباسعلی بهدانی فرد

307820