بهانه‌های باطل برای آرای باطله نیاورید

آرای باطله از موضوعات بسیار مهم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود؛ انتخاباتی که آرای باطله به اندازه‌ای زیاد بود که در رده دوم قرار گرفت! نمی‌توان کتمان کرد که آرای باطله هم ردیف عدم رای دادن قرار دارد و به نوعی اعتراض و نارضایتی از وضعیت برگزاری انتخابات به‌ویژه بررسی صلاحیت‌ها بود،
تصویر بهانه‌های باطل برای آرای باطله نیاورید

به گزارش سایت خبری پرسون، مطهره شریفی نوشت: چراکه تمام کاندیداهای اصلی جریان اصلاحات ردصلاحیت شدند و همتی گزینه اصلی این جریان نبود که جریانات تاثیرگذار اصلاح‌طلب بخواهند مردم را تشویق به رای دادن کنند تا مانند انتخابات 92 حماسه آفرینی کنند. آنطور که عصر ایران نوشته بر طبل شادانه کوبیدن که 29 میلیون نفر پای صندوق آمدند، ندیدن آن 30 میلیون نفر دیگری است که مانند رای دهندگان، مالکان مشاع ملک ایران هستند. نادیده گرفتن ده‌ها میلیون ایرانی که رأی ندادند یا رای سفید یا اعتراضی دادند و نیز پشت گوش انداختن این واقعیت که خیلی از رأی دهندگان دوره‌های پیشین، این بار پای صندوق نیامدند، خطای بزرگ استراتژیک خواهد بود... باید این صدا را شنید و بدان احترام گذاشت. سیدمحمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز هم معتقد است:« میزان آرای باطله، جدی بودن مردم در رساندن پیامشان بود. غر نزنیم. دنبال مقصر نگردیم. کری‌های بی‌حاصل نخوانیم. بیشتر احزاب سیاسی آمدیم تا مشارکت اضافه کنیم. اما نشد. عمده مردم نخواستند.

همه ملت تلاش کردند. چه آنها که به هریک از کاندیداها رای دادند و چه آنها که رای باطله دادند و چه آنها که شرکت نکردند. زندگی روزمره‌تان را جاری نگه دارید.» یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از نگاه من پیام رأی باطله این است که جماعت انبوهی از شهروندان ایرانی هستند که نسبت به انتخابات اعتراض داشتند و این اعتراضات را در قالب انداختن رأی در صندوق آراء به صورتی که جهت گیری به سمت هیچ کسی پیدا نکند بروز داده‌اند. محمد عطریانفر گفت: از نگاه من پیام ۴ و نیم میلیونی رأی باطله (که به لحاظ استقرار در جدول آرا، بعد از آرای فرد پیروز قرار می‌گیرد) این است که جماعت انبوهی از شهروندان ایرانی هستند که نسبت به انتخابات اعتراض داشتند و این اعتراضات را در قالب انداختن رأی در صندوق آرا به صورتی که جهت گیری به سمت هیچ کسی پیدا نکند بروز داده‌اند.

حال این جهت گیری اعتراضی غیر از کسانی است که اساسا در انتخابات شرکت نکردند و به بیان دیگر نه به صفت شهروندان متعارف و منفعلی که معمولا در تاریخ سیاسی ایران از مرز ۲۰ تا ۴۵، ۵۰ درصد شرکت نمی‌کردند، بلکه اینها به گونه‌ای متفاوت از آن گروه تحریمی، موضع اعتراض‌آمیزشان را مطرح کردند.

چه شد که آرا باطله شد؟

در این انتخابات کسانی دوست داشتند حاضر شوند اما نامزد مورد علاقه‌شان را نیافتند و افرادی به مُهر روی شناسنامه اهمیت می‌دهند نه نام روی برگه. بخش قابل توجهی البته به خاطر هم‌زمانی با انتخابات شوراها و شرکت در آن به ریاست جمهوری توجه نشان ندادند. با انگیزه‌های محلی در انتخابات شورای شهر یا روستا شرکت کردند ولی انگیزه ملی و سیاسی نداشتند و برگه ریاست جمهوری را سفید انداختند. بخشی هم البته اعتراضی است یعنی ترجیح داده‌اند نه با قهر یا رأی به همتی که با رأی باطله اعتراض کنند. اعتراضی قانونی و در عین شرکت.

وزارت کشور متهم شد

برخی اما نمی‌خواهند صدای اعتراض مردم را شنیده شود؛ مردمی که در پای صندوق‌های رای حضور یافتند اما رای باطله دادند! منکران اعتراض جامعه درصدد آن هستند تا با متهم کردن نهادهای برگزار کننده انتخابات، آنها را مسبب حجم بالای آرای باطله در انتخابات بنامند تا اینگونه بر انتقادها سرپوش بگذارند. دیروز رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با مهر از مکاتبه کمیسیون اصل نود با وزارت کشور برای پاسخگویی به برخی شبهات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. نصرا... پژمانفر گفت: طرز کار وزارت کشور در رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری موجب فراوانی آرای باطله در انتخابات شده است و وظیفه کمیسیون اصل نود، بررسی طرز کار دستگاه‌ها است. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان انتخابات اخیر، برگه رأی ریاست جمهوری و مجلس خبرگان مشابه بوده و تفاوت ظاهری نداشته است بنابراین در مواردی مردم رای خود را جا به جا در برگه‌ها نوشته‌اند و یا در صندوق‌های اشتباه انداخته‌اند. متأسفانه وزارت کشور در همه موارد، آرای مردم را باطله اعلام کرده که همین امر موجب افزایش آرای باطله شده است. پژمانفر افزود: کمیسیون اصل نود برای بررسی علل افزایش آرای باطله، نامه‌ای به وزارت کشور ارسال کرده که در صورت عدم پاسخگویی مناسب وزارت کشور، از ظرفیت نظارتی این کمیسیون جهت صیانت از آرای مردم استفاده خواهد شد.

می‌دانیم اما مجبوریم متهم کنیم!

اگر منظور پژمانفر تفاوت در رقم اعلامی آرای باطله باشد که باید بداند مشاور وزیر کشور به این ابهام پاسخ داده است. روز شنبه روح ا... جمعه‌ای تصریح کرد:«چنین اختلافی به خاطر ۲ اتفاق در روند رأی‌ریزی افراد در صندوق‌ها به وجود آمده است.اختلاف آرای اعلامی با آرای شمارشی، مربوط به تعرفه‌هایی است که توسط رأی‌دهنده اخذ شده ولی به صندوق انداخته نشده یا با توجه به برگزاری همزمان ۴ انتخابات با هم اشتباهی توسط رای‌دهنده در صندوق مربوط به انتخابات دیگر انداخته شده است.»بنابراین ابهامی در تعداد آرای باطله نیست و مشخص است جریانی که از عدم حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای نگران و ناراضی از بالاترین میزان ارای باطله طی انتخابات‌های کشور است، می‌خواهند چنین القا کند که نهادهای برگزار کننده انتخابات نقش مهمی در افزایش آرای باطله دارند. این دلواپسان به‌خوبی می‌دانند که دلیل اصلی آرای باطله جز نارضایتی جامعه از ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب و ناامیدی به موفقیت اصولگرایان در اداره کشور نیست اما نمی‌خواهند به آن اعتراف کنند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

307370