خط پایان بر دفترچه کاغذی بیمه‌شدگان بیمه سلامت از اول تیر ماه

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: دفترچه‌های کاغذی در صندوق‌های کارکنان دولت، سایر اقشار و سلامت ایرانیان از اول تیرماه سال جاری حذف خواهد شد.

تصویر خط پایان بر دفترچه کاغذی بیمه‌شدگان بیمه سلامت از اول تیر ماه

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، یعقوب شیویاری امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به صندوق‌های مختلف بیمه سلامت اظهار داشت: 12 درصد از بیمه‌شدگان شامل صندوق کارکنان دولت، یک در صد در سلامت ایرانیان، 17 درصد در صندوق بیمه سلامت همگانی، 5 درصد سایر اقشار و 65 درصد شامل صندوق بیمه روستائیان هستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه 5 ساله پنجم توسعه و الزامات بودجه سال‌های 99 و 1400 که ملزم به اجرای آن هستیم، کاهش تدریجی دفاتر کاغذی درمانی است تا بتوانیم پرونده جامع سلامت برای آحاد جامعه تشکیل دهیم.

شیویاری با اشاره به حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی درمانی بیمه‌شدگان افزود: دفترچه‌های بیمه همگانی از اول اردیبهشت و دفترچه‌های درمانی صندوق روستاییان از اول خرداد، همزمان با سراسر کشور حذف شدند و از اول تیرماه سال جاری نیز دفترچه‌های کاغذی در صندوق‌های کارکنان دولت، سایر اقشار و سلامت ایرانیان حذف خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه از این به بعد، نیازی به صدور دفترچه‌های کاغذی نیست، گفت: اطلاع‌رسانی جامع در سطح کشور شده و موسسات طرف قرارداد در جریان قرار گرفته‌اند همچنین پیامک اطلاع‌رسانی نیز به تمام سرپرستان خانوار ارسال شده است.

وی در خصوص ضمانت و اهرم اجرایی نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی اظهار داشت: نکته اول این است که باید در سطح استان اطلاع‌رسانی کرده و همه کمک کنیم تا این الزام قانونی به سرانجام برسد.

شیویاری با بیان اینکه از تجربیات سازمان تامین اجتماعی در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکتروینی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، حذف تدریجی دفترچه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص ضمانت اجرایی با بیان اینکه چیزی بالاتر از قانون نداریم و الزام قانونی است و باید اجرا شود، تصریح کرد: برای مدتی اگر پزشکان، نسخه را به صورت کاغذی بنویسند شاید داروخانه‌ها دارو بدهند اما در صورتی که پزشک حتی دارو را در برگه هم بنویسد، داروخانه‌ها و موسسات طرف قرارداد از ارائه خدمات خودداری خواهند کرد لذا اجرای این قانون، الزامی است و البته بیماران نیز در این میان باید پیگیر مطالبات خود باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان تاکید کرد: الزام قانونی، همان اهرم اجرایی است و پزشکان و موسسات طرف قرارداد، ملزم و مجبور به اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک هستند.

وی گفت: پرداخت درصدی بیشتر از روش نسخه‌نویسی کاغذی به پزشکان از جمله مشوق‌ها برای اجرای نسخه‌نویسی الکتروینکی است و پزشکانی که نسخه‌ها را به صورت دستی بنویسند برای آن‌ها یا هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و یا با تاخیر پرداخت می‌شود.

شیویاری با بیان اینکه اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی هم برای بیمه‌شدگان و هم برای سازمان به‌صرفه است، ابراز کرد: طبق اعلام بیمارستان‌ها از زمان اجرای نسخه‌نیسی الکترونیکی از ابتدای اردیبهشت تاکنون 85 درصد در مصرف کاغذ، صرفه‌جویی شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه آمار اعلامی فقط مربوط به بیمه سلامت استان زنجان است، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود 7500 نفر از بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان زنجان که بیشتر آن‌ها شامل بیمه‌شدگان صندوق روستایی است از خدمات بیمه استفاده کرده‌اند.

وی میانگین سنی بستری‌شدگان را 61 سال عنوان کرد و اظهار داشت: میانگین مدت بستی در بیمارستان 7 روز بوده و به طور متوسط برای هر بیمار 4 میلیون و 500 هزار تومان هزینه توسط بیمه سلامت پرداخت شده است.

منبع: موج رسا

307282