مدیر امور آب و فاضلاب ابهر خبر داد:

تامین بیش از ۷۵ درصد آب شرب ابهر از آب‌های زیرزمینی

مدیر امور آب و فاضلاب ابهر از تامین بیش از ۷۵ درصد آب شرب شهری و روستایی از طریق منابع آب زیرزمینی خبر داد.

تصویر تامین بیش از ۷۵ درصد آب شرب ابهر از آب‌های زیرزمینی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، ابراهیم جوان‌کیا با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در سال‌جاری، اظهار کرد: این موضوع ضرورت بررسی مشکلات آب شرب شهرها و روستاها و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت که بتوان از این وضعیت خارج شد را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب با اولویت اینکه امسال با تابستان سختی مواجه خواهیم بود برنامه‌های اضطراری و فوری اجرا می‌کنند، ادامه داد: در سطح شهرستان بیش از ۷۵ درصد آب شرب بهداشتی چه شهری و چه روستایی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که متاسفانه با توجه به وضعیت اقلیم و کمبود بارش‌ها قطعا در تامین آب به ویژه در مناطق روستایی با چالش مواجه خواهیم بود.

جوان‌کیا با اشاره به اینکه دشت ابهر یکی از دشت‌های بحرانی استان است که کمبود بارش‌ها در این دشت‌ نیز تاثیرگذار بوده است، متذکر شد: سالانه شاهد افت آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر هستیم.

مدیر امور آب و فاضلاب ابهر با توضیح این مطلب که ۳۵درصد تامین آب روستاهای شهرستان از چشمه‌های طبیعی است، اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، تامین آب در روستاهایی که آب آشامیدنی آنها از طریق چشمه تامین می‌شود، امسال با چالش روبروست که در همین راستا اقدامات اولیه در روستاهای ابهر برای رفع تنش‌ها انجام شده است.

این مسئول با یادآوری این موضوع که بنرهای صرفه‌جویی در مصرف و برخورد با انشعابات غیرمجاز آب در روستاها نصب شده است، متذکر شد: آب و فاضلاب با دارندگان انشعبات غیرمجاز امسال برخورد جدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای رفع چالش‌های آبی به استان پیشنهاد شده است که با توجه به محدودیت اعتبارات، دو درصد اعتبارات در زمینه پدافند غیرعامل با اولویت تامین دیزل ژنراتور، مبدل‌های برق و تانکرهای آب‌رسانی ثابت و سیار هزینه شود. همچنین پروژه‌هایی نیز از طریق پتانسیل بنیاد علوی در بحث آب پیش‌بینی شده است و پروژه‌هایی که با مشارکت بسیج قرارگاه سازندگی نیز انجام می‌شود فرصت مناسبی برای عبور از بحران است.

مدیر امور آب و فاضلاب ابهر، با تاکید بر این مطلب که پیشنهاد شده شعبه رسیدگی به اشعبات غیرمجاز در دادگستری تشکیل شده و با متخلفان و کسانی که آب را وسیله تفریح خود قرار داده‌ند برخورد شود، گفت: علی‌رغم چالش‌های آبی، متاسفانه شاهد این هستیم برخی از شهروندان در ایام تعطیل از آب آشامیدنی برای مصارف غیرمتعارف مانند آب دادن به احشام و آبیاری خانه باغ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

306008

مطالب مرتبط