خسروشاهی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ثبات اقتصادی در کشور عامل بهبود بازار سهام است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر فضای اقتصادی آرام باشد و زیرساخت‌های بین المللی فراهم شود؛ شرکت‌های ایرانی ظرفیت مناسبی برای صادرات دارند. گشایش‌های بین المللی سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تأمین آسان ارز و مواد اولیه می‌شود.
تصویر ثبات اقتصادی در کشور عامل بهبود بازار سهام است

علیرضا خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص وضعیت بازار بورس با توجه به تغییر دولت،‌ گفت: ثبات شرایط و چرخه اقتصادی که بخشی از آن متأثر از بحث‌های سیاسی و بین المللی است؛ عامل بهبود وضعیت بورس در ایران است. متأسفانه اقتصاد کشور بیش از حد سیاست زده شده است.

خسروشاهی در خصوص ادعای یکی از کاندیدای انتخابات مبنی بر نقش سهامداران عمده در ایجاد وضعیت فعلی بازار سرمایه، بیان کرد: این دیدگاه واقعیت درستی است؛ در حال حاضر بخش عمده‌ای از سهام‌های بزرگ بورسی در اختیار شرکت‌های دولتی و یا نهادهای خصوصی است. اگر واگذاری این سهام‌ها به صورت واقعی رخ ندهد؛ بورس همچنان یک حالت دولتی و عمومی دارد و گره کور بازار سرمایه مرتفع نمی‌شود.

وی در رابطه با اظهارنظرهایی مبنی بر این که رشد بازار سهام در گرو افزایش قیمت دلار است؛ افزود: افرادی که چنین نظراتی دارند؛ نگاه سطحی به بازار دارند و به فکر سوداگری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش قیمت دلار باعث تورم می‌شود که در تمام بازارها از جمله بورس قیمت‌ها به صورت غیرواقعی افزایش پیدا کرده و رشد حقیقی رخ نمی‌دهد.

خسروشاهی تاکید کرد: اگر فضای اقتصادی آرام باشد و زیرساخت‌های بین المللی فراهم شود؛ شرکت‌های ایرانی ظرفیت مناسبی برای صادرات دارند. گشایش‌های بین المللی سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تأمین آسان ارز و مواد اولیه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: افزایش تعاملات بین المللی باعث بازدهی مثبت بازار در دو سال آینده شده و افزایش نرخ دلار عامل منفی و آفت محسوب می‌شود.

305726