305516

معاون وزیر بهداشت:

خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از کرونا بیشتر است

تصویر خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از کرونا بیشتر است
معاون وزیر بهداشت گفت: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک بار گفت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد.

به گزارش پرسون، علیرضا رئیسی صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب برگزار شد، گفت: ما خیلی احساس نزدیکی و قرابت زیاد با آموزش و پرورش داریم چرا که گروه هدف اصلی ما در بهداشت و پیشگیری همین آموزش و پرورش است و همین جا از دانش آموزان و سفیران سلامت تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: قریب به ۱۵ ماه است درگیر ویروس هستیم و این ویروس وارد جهان هستی شده است و ویروس بسیار عجیب بود با اجداد خودش هم متفاوت بود. ما اجدادش را می شناختیم و اینکه ویروس قبلاً باعث سرماخوردگی می شد و در کتب پزشکی یک پاراگراف کوتاه درباره اش می نوشتند که یک دسته از ویروس ها باعث ایجاد شبه آنفلوآنزا می شود که یکی از آنها کروناست. بعد ویروس جدی تر مثل ویروس سارس و مرس خودش را نشان داد و باز هم ویروس کووید ۱۹ متفاوت بود و همه معادلات را بهم ریخت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مثلاً ویروس ها عمدتاً فصلی هستند و تحت تاثیر خیلی عوامل قرار می گیرند. دنیا هم منتظر بود که این ویروس با شروع فصل گرما از بین برود در حالیکه در فصل گرما اتفاقاً قوی تر وارد شد. سال گذشته در فصل گرما استان های جنوبی کشورمان بیشتر درگیر شدند و این نشان داد که این ویروس به دما حساس نیست و بیشتر هم مردم را درگیر می کند.

رئیسی اظهار کرد: بعد متوجه شدیم و دیدیم تابستان فصلی است که در و پنجره بسته می شود و کولرها باز می شود و باعث می شود ویروس دچار چرخش در محیط شود و بیش از همیشه نقش تهویه مهم شد و حتماً نیاز داریم فضاهایی که در آن قرار می گیریم تهویه مناسب داشته باشد. شاید در آینده باید در طراحی فضاهای بسته از جمله کلاس ها بحث تهویه را خیلی جدی بگیریم.

آنقدر که نگران بازگشایی مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم

وی ادامه داد: از ۳۰ بهمن ۹۸ وارد کشور شد که بلافاصله اعلام کردیم. یکی از شفاف‌ترین کشورها در منطقه و در میان بسیاری از کشورهای جهان در حوزه شفافیت اطلاع‌رسانی، کشور ماست. با وجود اینکه دو روز بعد، انتخابات بود اما به محض ورود ویروس اعلام شد و هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری در میان نبود که بگذاریم بعد انتخابات اعلام کنیم.

رئیسی با بیان اینکه از سوی دیگر کشورهای معاند سعی کردند اختلالی از نظر تفکر و برداشت در مردم ایجاد کنند و اینطور جا بیندازند که آمارهایی که ما می‌دهیم کم است و درست نیست، گفت: اما بعد مشخص شد یکی از شفاف‌ترین و دقیق‌ترین آمارها مربوط به کشور ماست. آنها که در حوزه آمار تخصص دارند می‌توانند قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است. سال گذشته مباحث زیادی در این زمینه داشتیم و برخی تلاش کردند مدیریت را تحت تأثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اولین جایی که در کشور ما تعطیل شد مدارس و بعد دانشگاه‌ها بودند. آموزش و پرورش کار بسیار بزرگی انجام داد و راه اندازی شبکه شاد کار بزرگی بود. حالا اینکه کم و کاستی داشته باشد یک چیز طبیعی است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. آموزش مجازی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما یادمان باشد در آموزش مجازی عمدتاً آموزش را داریم، اما بخش پرورشی بسیار ضعیف می‌شود. آسیب آموزش مجازی و بسته بودن مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، از خود بیشتر است و باید این اصل مهم را مدنظر داشته باشیم.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه اینقدر که ما نگران مدارس هستیم نگران بازگشایی دانشگاه ها نیستیم، گفت: البته دانشگاه ها هم ‏باید باز شود. داریم کسانی را‬ که فوق لیسانش را دارد می گیرد و دانشگاه ‏را به چشم ندیده‬ است. ولی اینقدر که‬ ما‬ نگرانی درباره مدارس داریم‬ درباره ‏دانشگاه نگرانی‬ نداریم چون کسانی که وارد دانشگاه می شوند در حوزه ‏پرورشی، در آموزش و پرورش آموزش دیدند. در مدرسه گرچه آموزش ‏تعطیل نشد‬ اما بحث پرورش مهم است که با دوری از مدرسه مورد ‏غفلت قرار می گیرد. آسیبی که دوری از مدرسه به دانش آموزان زده ‏است شاید نزده باشد. ما هم خیلی تلاش کردیم مدارس باز شود ‏اما دلایل‬ متعددی‬ باعث‬ شد‬ موفق نشویم.‏ یکی‬ از‬ آن‬ دلایل‬ این‬ است‬ که‬ کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحت تر است. در مقطع ‏ابتدایی ممکن‬ است سر کلاس بچه ها منظم سر کلاس بنشینند ولی به محض اینکه زنگ می ‏خورد فاصله اجتماعی را نمی توانند رعایت کنند ولی دانشجوها شاید ‏بهتر بتوانند رعایت کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی واکسن پذیر بودن است افراد است. شما اگر واکسن داشته باشید می توانید‬ همه‬ دانشجویان را واکسن بزنید ولی ‏فعلاً برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واکسن مورد تاییدی در دسترس ‏نیست.‬

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: قویاً اعتقاد دارم که اصل را باید بر بازگشایی مدارس بگذاریم اما ‏بازگشایی مدارس نیاز به یک برنامه جامع دارد که با همکاری وزارت ‏آموزش و پرورش باید در ابعاد مختلف آن‬ را ببینیم و نقش مهمی ‏خانواده ها در این میان دارند که برای همین توانمندسازی خانواده ها و اینکه در این حوزه آموزش ببینند مهم است. در سال های گذشته نیز در بحث آنفلوآنزا دیدیم که اطلاع رسانی می شد که اگر دانش آموزی دچار علائم است به مدرسه نیاید و مدارس را تعطیل نمی کردیم. در این میان مهم است خانواده ها در بحث علامت شناسی قوی شوند.

از مردادماه واکسیناسیون معلمان آغاز می شود / ‏آمادگ‬ی برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس

رئیسی گفت: ما از مرداد معلمان سراسر کشور را واکسینه می کنیم. در طرح ‏بازگشایی مدارس باید بحث های کارشناسی را جلو ببریم. اگر ‏آموزش و پرورش تایید کند ما می‬ توانیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه ‏کنیم. اگر‬ لیستی آموزش و پرورش استان ها تایید کنند و به ما بدهند می توانیم آنها را جزو برنامه های واکسیناسیون قرار دهیم و از آخر مرداد این بخش را هم شروع کنیم که تا مهرماه دو دوز واکسن را گرفته باشند. ولی بحث ‏اصلی همچنان‬ بحث استانداردهاست و بحث آموزش مدیران و معلمان است که اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: استانداردها کاملاً مشخص است و الان آموزش و پرورش آنقدر خوب ‏اطلاع رسانی کرده و آموزش داده که‬ بعضاً مدیران مدارس از کارشناسان ما بهتر می ‏دانند‬ این استانداردها چیست.

رعایت بالای ۹۰ درصدی پروتکل های بهداشتی در امتحانات حضوری

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به رعایت بالای پروتکل های بهداشتی در برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم نیز گفت: این آزمون ها که برگزار شد همکاران ما در استان های مختلف‬ آن‬ را‬ بررسی ‏کردند‬ و تقریباً در هیچ استانی نبود که میزان رعایت پروتکل ها کمتر از ۹۰ درصد باشد. معنای این جمله این است که در جایی که در جامعه متوسط رعایت پروتکل ها ۷۰ درصد است و در جلسات امتحانی در مدارس این استاندارد ۹۰ درصد و بالاتر است، دانش آموزان در آن یک ساعتی که سر امتحان بودند از وقتی در کوچه و خیابان هستند امنیت بیشتری دارند. ضمن اینکه یادمان باشد امتحانات پایه نهم و دوازدهم تنها حضوری برگزار شد. بود و بقیه مجازی بود و علتش این بود عدالت رعایت شود و حقی از کسی ضایع نشود. در بحران ها اصل کار این است که اصل و روح و عدالت را حفظ ‏کنیم. ‬

وی با اشاره به اینکه در این مدت پیام های زیادی از دانش آموزان برای تعویق امتحانات دریافت کرده است، گفت: نباید همیشه سراغ دانش آموزانی برویم که درس نمی خوانند و واقعاً بسیاری از دانش آموزانی که تقاضای تاخیر در امتحانات و کنکور را دارند بحث مطرح نیست. خیلی ها هم در آخر گفتند ما آموزش را مجازی دیدیم چرا باید آزمون حضوری برگزار شود که آن یک بحث دیگری است و در حوزه اختیارات ما نیست.

رئیسی در ادامه بیان کرد: حدود ۴۰ سال پیش در یک کشوری که اجازه بدهید اسم آن را نگویم نظمی در امتحانات‬ و‬ ورودی‬ ‏دانشگاه ها وجود نداشت و هر کسی می رفت یک مدرکی می ‏گرفت. ‬تا سال های سال‬ بعد‬ از‬ اصلاح‬ این‬ روند‬ مردم آن کشور اگر ساختمانی می‬ خواستند‬ بسازند، آن را دست ‏مهندسان خودشان نمی دادند یا پیش پزشک می خواستند بروند، پیش پزشک ‏خودشان نمی رفتند. یعنی بحث کیفیت آموزش بسیار مهم است.

وی گفت: شاید در ایام مردم قدر آموزش و پرورش را بیشتر دانستند. هم در حوزه تربیتی و هم در حوزه آموزشی دیدند چقدر موثر است.

خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود بیشتر است

معاون وزیر بهداشت در ادامه مراسم با اشاره به افزایش ترک تحصیل و کودکان کار در بحران نیز گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالارفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش آموزانی که در ایام از تحصیل بازمانده‌اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می‌تواند در آینده خطرناک باشد. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک بار گفت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس‌ها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قوی‌تر هستند.

رئیسی افزود: نکته دیگر اینکه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم. بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماری‌های غیرواگیر است و افرادی را می‌کشد که بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشکلات قلبی-عروقی، ریوی و چاقی و غیره دارند. اگر سبک زندگی را به دانش آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آنهاست.

وی در ادامه با تاکید مجدد بر این موضوع که باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم، منتها باید برنامه ریزی کنیم، گفت: الان دو کشور در دنیا با واکسن هایشان برای افراد زیر ۱۸ سال هم واکسن تزریق می کنند و چین هم واکسنی تهیه کرده که برای ۵ ساله ها تا ۱۸ ساله ها قابل استفاده است اما تا زمانی که واکسن برای زیر ۱۸ ساله‌ها در دسترس قرار گیرد، فعلاً به معلمان و کادر مدارس می‌توانیم واکسن بزنیم. باید اصل را بر این بگذاریم که در تمام ابعاد برنامه ریزی کرده و دست به دست هم بدهیم تا یک پکیج کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.

| 305516