سریال تلخ بوستان‌ها تمامی ندارد؟

امیرعلی 6 ساله در یکی از بوستان‌های جنوب تهران به دلیل برق گرفتگی جان باخت. آتش نشانی تهران می‌گوید ما مسوول نظارت بر ایمنی پارک‌ها نیستم و شورای شهری‌ها هم معتقدند، شهرداری اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی بوستان‌ها را انجام نداده است.

تصویر سریال تلخ بوستان‌ها تمامی ندارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، خبر جانباختن پسری 6 ساله در حوالی بوستان رازی تهران طی روزهای گذشته در فضای مجازی با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده و داغ بسیاری را تازه کرده است.

فوت دلخراش امیرعلی 6 ساله که اوخر هفته پیش همراه عمویش به بوستان رازی تهران رفته بود، با موجی از انتقادات و گلایه‌ها مواجه شده چرا که وقوع حوادث برای کودکان هنگام بازی در بوستان‌های تهران تا کنون چندین بار به وقوع پیوسته است و علیرغم وعده‌هایی که مدیران شهری و شورای شهری‌ها داده‌اند این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته و پرونده مرگ‌های دلخراش کودکان در بوستان‌ها بسته نشده است مرگ‌هایی که شاید قطعی‌ترین عامل آن اهمال مسؤولان باشد.

امیرعلی 6 ساله هم امسال قربانی همین اهمال کاری شد. وی که گفته می‌شود همراه عمویش به بوستان رفته بود و اطرافیان در چند قدمی او نشسته و مراقب او بودند به دلیل برق‌گرفتگی در پارک جانش را از دست داد و این مسأله باعث شد خانوادها این کودک متأسفانه به سوگ عزیز از دست‌ رفته‌شان بنشیند. مرگ تلخ امیرعلی در حوالی بوستان رازی تهرانی‌ها و کاربران فضای مجازی را یاد مرگ تلخ نوجوان 14 طی سال گذشته در تابستان گرم کرونایی انداخت. این نوجوان سال گذشته در پارک لاله با پدر خود مشغول بازی پینگ پنگ بود که در حین بازی توپ آن به داخل نهر آب پرتاب شد و پسر بچه در حالی که می‌خواست توپ پینگ پنگ را از داخل جوی آب بردارد تیر برق کنار نهر را گرفت تا داخل نهر نیفتد ولی متأسفانه به دلیل جریان برق موجود در آب این نوجوان دچار شوک شدید و بیهوش شد در آن لحظه پدر این نوجوان به شدت مستأصل شده بود و جسم بیهوش این نوجوان به بیمارستان امام خمینی (ره)‌ منتقل شد ولی متأسفانه کادر درمان موفق به احیای این پسر 14 ساله نشدند و ساعاتی پس از این حادثه این نوجوان جان خود را از دست داد.

همچنین اواخر خرداد سال 95 حادثه دیگری در یکی از بوستان‌های تهران با نام بوستان کوهسار در شهرک رضویه خبرساز شد در این حادثه دختر 5 ساله‌ای به نام فاطمه امیری هنگام بازی در پارک کوهسار در منطقه 15 تهران در داخل حوض پارک رفت و مکش پمپ مخصوص آبشار دختر بچه را به داخل پمپ کشید و جسد شرحه شرحه شده آن را از داخل پمپ در سطح آب خارج کرد در این پرونده شهردار منطقه 15 مقصر شناخته شد اعضای شورای شهر آن زمان و مدیران شهری و مسؤولان مربوطه نسبت به اتفاق پیش آمده ابراز ندامت کردند و قول رسیدگی جهت تسکین درد خانواده جانباخته دادند.

حوادث طی سال‌های گذشته در بوستان‌های پایتخت آمار کمی نداشته ولی متأسفانه مدیران شهری پاسخگوی مناسبی نسبت به این قضیه نداشته‌اند.

آتش نشانی: نظارب بر ایمنی بوستان‌ها بر عهده پیمانکاران است

درباره ایمنی بوستان‌ها به سراغ جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران رفتیم وی درباره این موضوع گفت: مبحث ایمنی، تجهیزات بوستان‌ها و پارک‌های شهرهای تهران با سازمان آتش‌نشانی نیست و این قضیه بر عهده پیمانکاران است و آنها باید نظارت و تأسیسات و تجهیزات بوستان‌ها را انجام دهد.

وی گفت: البته اگر ساختمانی در بوستان باشد ما ایمنی آن را بررسی می‌کنیم که در مورد حادثه اخیر در بوستان رازی قضیه مشابه همین مسأله است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: ایمنی بوستان‌ها مشابه ایمنی شهربازی‌ها است و بررسی و نظارت آن هیچ ارتباطی با سازمان آتش‌نشانی ندارد البته رستوران، فروشگاه یا مغازه‌ای در بوستان‌ها باشد ما سیستم ایمنی آنها را نظارت و پایش می‌کنیم.

نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی

زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: برای حادثه پیش آمده متاسفیم. بارها اعلام کرده‌ایم نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست وجود دارد که علاوه بر رفع این موضوع باید پایش‌های ادواری از وضعیت بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست فضاهای عمومی انجام گیرد.

بی توجهی حناچی به ایمنی پارک‌ها

وی گفت:‌ در سند برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مسؤول اصلی حفظ ایمنی در فضاهای عمومی شهر است ولی متأسفانه علیرغم پیگیری مستمر من و سایر اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست همچنین برگزاری جلسات متعدد با شهردار تهران و سایر معاونت‌های مربوطه اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی فضاهای عمومی صورت نگرفته است.

از شهرداری تهران گلایه‌مندم!

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تذکری به حناچی درباره حوادث برای کودکان و نوجوانان در بوستان‌ها گفت: در نخستین دقایق صبح روز یکشنبه ۱۹ مردادماه، نوجوان ۱۴ ساله‌ای که در حال بازی سرمستانه پینگ پونگ با پدرش بود، هیچ گاه تصور نمی‌کرد که قرار است تا دقایقی دیگر کابوس مرگ برشانه‌هایش بنشیند و قهقه‌های کودکانه‌اش جایش را به ضجه‌های پدر و مادر و خانواده‌اش بدهند. این ضایعه دلخراش را به خانواده داغدار این فرزند تهران تسلیت عرض می‌کنم و از حادثه پیش آمده متأثر و از شهرداری تهران گلایه‌مندم!

وی افزود: در این روزهای گرم تابستانی تنها دل‌خوشی کم هزینه اکثر شهروندان تهرانی، حضور در بوستان‌ها و پارک‌های محلی است؛ حضوری که عدم توجه به ایمنی تجهیزات و فضای امن بوستان می‌تواند این شادی و دل‌خوشی را با رغم زدن حادثه‌هایی اجتناب ناپذیر به کام خانواده‌ها تلخ کند.

فراهانی تاکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته ما شاهد بروز حوادثی همچون مرگ دلخراش فاطمه عزیز در پارک کوهسار منطقه ۱۵ تا شکستن دست پسر بچه‌ای در پارکی دیگر و اخباری تلخ‌تر بوده‌ایم، حادثه‌هایی که علتش را می‌توان در کوتاهی و کم کاری، ضعف نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران توسط واحدهای اجرایی شهرداری مناطق و نواحی دانست.

اهمال در نگهداشت تجهیزات بوستان‌ها

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمال در نگهداشت تجهیزات بوستان‌ها که گه گاه سبب ساز مرگ کودکان و نوجوانان عزیز و داغدار شدن پدر و مادری که برای سپری کردن لحظاتی شاد به بوستان‌ها شهر رفته‌اند، افزود: این امر گناهی است نابخشودنی که ابراز تأسف و تسلیت من و شما همکاران عزیز نیز مرهمی بر این داغ نخواهد بود و تنها راه چاره ایمن ساختن بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهری است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس و با عنایت به اهمیت فراهم کردن فضایی امن و ایمن برای حضور شهروندان معزز تهرانی در بوستان‌ها و پارک‌های محلی در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی و فراهم آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده ها» برای سومین بار به شهردار محترم تهران تذکر می‌دهم.

3 تذکر و کارت قرمز به مدیران شهری برای حوادث بوستان‌ها

وی ادامه داد: جای تأسف است که علی رغم دو تذکر قبلی اینجانب در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اقدام جدی در این زمینه برای پیشگیری از تکرار این حوادث ناگوار برداشته نشده است.

فراهانی در پایان تاکید کرد: بر همین اساس لازم است تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز حوادث و سوانح ناشی از عدم ایمنی تجهیزات و فضاهای موجود در بوستان‌ها و پارک‌ها از طریق تشدید نظارت بر عملکرد پیمانکاران مورد توجه جدی قرار گیرد.

سودای صندلی یا رسیدگی به مطالبات؛ مساله این است

اکنون مرگ تلخ امیرعلی 6 ساله در یکی از بوستان‌های جنوبی تهران زخم کهنه مرگ کودکان و نوجوانان را در برخی از بوستان‌های تهران باز کرده است حالا باید دید مسؤولان و متولیان چه اقداماتی برای پیشگیری از این حوادث انجام می‌دهند و آیا با اقدام اثربخش فارغ از شعار و وعده پرونده مرگ‌های دلخراش را در بوستان‌ها به اتمام می‌رسانند یا دوباره پس از مدتی با فراموشی این حادثه حوادثی مشابه به وقوع می‌پیوندد. البته مدیران شهری حالا درگیر انتخابات شورای ششم هستند و سودای صندلی دوباره در ساختمان بهشت دارند در حالی که طبق قانون و صحبت‌های حناچی شهردار تهران، این افراد برای شرکت در انتخابات به عنوان کاندیداتوری باید از سمت خود در شهرداری استعفا می‌دادند.

منبع: فارس

305379