مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان:

طرح روستاهای دارای بافت با ارزش در هفت روستا تدوین شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از تهیه طرح روستاهای دارای بافت با ارزش در هفت روستای زنجان خبر داد.

تصویر طرح روستاهای دارای بافت با ارزش در هفت روستا تدوین شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، رضا خواجه‌ای افزود: بر این اساس، طرح بافت با ارزش روستای درسجین اجرا، روستای قلعه در دست اجرا بوده و طرح روستای قوزلو تهیه شده است که اجرای آن در دستور کار بنیاد مسکن استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: طرح بافت با ارزش روستای خورجهان نیز در دست تهیه بوده و روستاهای انجلین، جزیمق و لار در انتظار مصوبه دفتر مرکزی بنیاد مسکن است که در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

این مسوول با اشاره به اینکه طرح بهسازی بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است ادامه داد: این طرح در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی اظهار داشت: بافت کالبدی برخی از روستاهای استان به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و به جای مانده از نیاکان ما به شمار می‌رود که حفظ و نگهداری آن ها اهمیت فراوانی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس انجام اقدام مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروت های فرهنگی موجود در این روستاها ضرورت می‌یابد.

به گفته خواجه‌ای، در این میان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاها با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش در هفت روستای منتخب را در برنامه خود دارد.

وی با بیان اینکه طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی فرآیندی منظم از شناخت، تحلیل، برنامه‌ریزی، طراحی، تصمیم‌گیری و اجرا است اضافه کرد: این طرح ضمن شناسایی و ارتقای کیفی فضاهای با ارزش روستایی، موجبات توسعه کالبدی- فضایی روستا را فراهم می‌آورد.

این مسوول خاطرنشان کرد: حفاظت، احیاء و مرمت بافت و کالبد واجد ارزش در رابطه با سکونت و تولید، حفاظت و احیای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، کالبدی – فضایی، معماری و منظر روستایی و معرفی این ارزش‌ها در سطوح ملی و فراملی به خصوص در زمینه توسعه گردشگری، ارتقای کمی‌و کیفی عرصه‌های زیست و تولید روستایی، فراهم کردن زمینه توسعه و عمران روستا با توجه به شرایط، امکانات و محدودیت‌های موجود از برخی اهداف این طرح به شمار می‌آید.

منبع: ایرنا

305300