پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها:

رسانه‌های محلی پیشگام موج‌آفرینی در انتخابات

اگر در گذشته فقط بنگاه های بزرگ و مجهز رسانه ای، آغازگر موج آفرینی های سیاسی در انتخابات بودند، این بار جریان رسانه ای انتخابات از تحریریه های کوچک استانی و شهرستانی که از قضا کمترین بهره ها را از حمایت های دولتی داشتند، به ظهور رسید.
تصویر رسانه‌های محلی پیشگام موج‌آفرینی در انتخابات

به گزارش سایت خبری پرسون، پدرام پاک آیین در یادداشتی تحت عنوان پیشگامی رسانه های محلی در انتخابات نوشت: در انتخابات ۱۴۰۰ رسانه های محلی نقشی متفاوت و چشمگیر ایفا کردند. تبدیل مبارزه با فقر، محرومیت و نابرابری‌های اقتصادی به مطالبه کانونی جامعه موجب شد که شبکه‌ای گسترده از رسانه‌های محلی به حمایت از گفتمان عدالتخواهانه این دوره از انتخابات برخیزند. این جنبش رسانه‌ای واکنشی طبیعی به تمرکز امکانات و ارتباطات در پایتخت و نادیده گرفتن هویت های محلی آنها بود.

شاید بتوان گفت برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، تاثیر متقابل رسانه‌های محلی با گفتمان غالب در انتخابات سامان یافت و تاریخ مطبوعات کشور که جز در آغازین سال‌های مشروطه همواره با دوگانه مرکزیت و پیرامون روایت می‌شد، از این دوگانگی ناگزیر فاصله گرفت. رسانه‌های محلی بر خلاف آنچه تصور می‌شد، در انتخابات ۱۴۰۰ نشان دادند که با حفظ هویت بومی خود قادر به ایفای نقشی ملی در سراسر کشورند.

از حدود دو ماه پیش رفته رفته جنبشی رسانه‌ای با محوریت دو مساله بنیادین امروز کشور یعنی رفع تنگنای معیشت و تبعیض به ظهور رسید؛ جنبشی فاقد مرکزیت و سازماندهی که معلوم بود صرفا از هم افزایی پدید آمده در فضای گفتمانی جامعه تاثیر می پذیرد.

این جنبش، تبلیغات انتخاباتی را نیز از حالت کلاسیک و انحصارگرایانه بیرون آورد و کمک کرد تا حرف های درگوشی اقشار محروم بیش از همیشه شنیده شود. اگر در گذشته فقط بنگاه های بزرگ و مجهز رسانه‌ای، آغازگر موج‌آفرینی های سیاسی در انتخابات بودند، این بار جریان رسانه‌ای انتخابات از تحریریه های کوچک استانی و شهرستانی که از قضا کمترین بهره‌ها را از حمایت‌های دولتی داشتند، به ظهور رسید.

جنبش سراسری نشریات و سایت‌های محلی با تکیه بر انباشت مطالبات معیشتی، مرز میان پیام های ملی و بومی را برداشت و معادلات رسانه‌ای انتخابات را تغییر داد. به طوری که اکنون رقیب رسانه‌های محلی نه رسانه‌های سراسری، بلکه اصل انحصار در تولید و توزیع پیام است.

بدین ترتیب پویش‌های انتخاباتی جدید با تنوع بومی و منطقه‌ای بر بستر رسانه‌های محلی تعریف شد و‌ کمک کرد تا اولا جریان رسانه‌ای انتخابات که همواره از پایتخت روی به پیرامون داشت، تغییر یابد و ثانیا معادلات دکترین رسانه ای کشور در آستانه استقرار دولت جدید تحولی متناسب با آمایش و عدالت سرزمینی را تجربه کند.

منبع: فارس

305248