نرخ تورم سوئیس 0.9 درصد رشد کرد

نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به می به مثبت ۰.۶ درصد رسیده است که ۰.۹ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده است.
تصویر نرخ تورم سوئیس 0.9 درصد رشد کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، متوسط نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به می به مثبت ۰.۶ درصد رسیده است که ۰.۹ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود.

تورم ۰.۶ درصدی که بالا ترین تورم ثبت شده در سوئیس طی ۲۳ ماه اخیر محسوب می‌شود بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش حمل و نقل با ۴.۰ درصد قرار گرفته است. طی این مدت کمترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با تورم منفی ۲.۱ درصدی بوده است. در بین سایر بخش ها، تورم بخش رستوران و هتلداری ۱.۶ درصد و مراقبت های درمانی منفی ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است.

متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۲۱ معادل ۱.۹۶ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۱۱.۹۲ درصدی دسامبر سال ۱۹۷۳ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت سال ۲۰۱۵ بوده است.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد طی این مدت به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم سوئیس در ماه می ۰.۳ درصد بوده است.

نرخ تورم در دیگر کشور فرانسوی زبان یعنی بلژیک نیز افزایشی بوده است به گونه ای که متوسط نرخ تورم بلژیک در دوازده ماه منتهی به می به ۱.۴۶ درصد رسیده است که ۰.۲۳ درصد بیشتر از نرخ تورم ثبت شده برای دوره منتهی به ماه قبل و ۰.۱۱ درصد بالاتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده قبلی برای این کشور محسوب می‌شود. این تورم که بالا ترین تورم ثبت شده در این کشور در هشت ماه اخیر محسوب می شود بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت در بخش های حمل و نقل، لوازم منزل و مراقبت‌های درمانی قرار گرفته است.

بر مبنای ماهانه تورم ماه می ۰.۱۵ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل آن ۰.۱۸ درصد کمتر است.

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۲۱ معادل ۵.۳۲ درصد بوده است که در این بین بالاترین تورم ثبت شده مربوط به نرخ ۲۲۲.۸۱ درصدی ژانویه سال ۱۹۴۷ و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۸.۱۱ درصدی اکتبر سال ۱۹۲۱ بوده است.

منبع: ایسنا

305243