رضاپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

جذب اعتماد سرمایه گذاران بورسی در گرو آرامش سیاسی کشور

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: آرامش سیاسی ناشی از برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف موضوعات بین‌المللی مانند برجام در کوتاه مدت می‌تواند روند اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.
تصویر جذب اعتماد سرمایه گذاران بورسی در گرو آرامش سیاسی کشور

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر دو متغیر جو روانی و محرک‌های بنیادی و اقتصادی است.

رضاپور تصریح کرد: محرک‌هایی که در جو روانی بازار تاثیر می‌گذارند؛ با ابهامات و پیچیدگی‌هایی باعث تاخیر سرمایه‌گذاران در خرید و انتظار آنان برای تثبیت شرایط بعد از انتخابات شده است.

وی ادامه داد: گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط اخیر و نامطلوب بازار سرمایه اعتماد خود به بازار سهام را از دست دادند و با وجود ریسک‌هایی در بازارهای دیگری مانند ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دو ماه گذشته برخی از اتفاقات تاثیر مثبتی در وضعیت سودآوری و ارزش گذاری سهام شرکت‌ها داشته است. برای مثال گزارش‌های خوبی از عملکرد فروردین شرکت‌ها به بازار مخابره شد. ضمن این که گزارش 12 ماه شرکت‌ها در سال 99 نیز منتشر و باعث شد انتظار مجامع خوبی را داشته باشیم.

رضاپور تصریح کرد: اطلاعات مثبتی از کاهش اقلامی که شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شود نیز وجود دارد که می‌تواند وضعیت نرخ فروش شرکت‌ها و حاشیه سود آنها را با تأثیر مثبتی مواجه کند.

وی بیان کرد: کاهش نگرانی‌هایی ناشی از ریزش قیمت‌ها از سمت دلار و ریزش بازارهای جهانی ممکن است در بهبود وضعیت بازار در این روزها موثر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مواضع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وضعیت اقتصاد و صنعت کشور و وعده‌های آنها در این زمینه، متأسفانه تصویر روشنی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد نکرد؛ زیرا منابع این وعده‌ها به درستی برای اهالی بازار مشخص نشده است.

رضاپور تصریح کرد: آرامش سیاسی ناشی از برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف موضوعات بین‌المللی در کوتاه مدت می‌تواند روند اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را تحت تاثیر مثبت و یا منفی قرار دهد. متغیرهایی که ماهیت اقتصادی دارند تحت تاثیر انتخاب وزرا و مقررات مجلس زمان بیشتری برای اثبات کارکرد خود نیاز دارد. اما اوضاع سیاسی و جو روانی در کوتاه مدت بر روند معاملات بازار اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: افزایش تعاملات با جامعه جهانی اثرات مثبت تکنولوژیک و مالی برای شرکت‌ها دارد. هر چند به دلیل کاهش نرخ ارز امکان تاثیرمنفی نیز وجود دارد؛ اما در کل نتایج مثبت مذاکرات برجام باعث افزایش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران به سمت بازار و بهبود وضعیت تولید، فروش و کاهش بهای تمام شده بنگاه‌ها می‌شود.

305241