مدیریت شهری به جای انجام وظیفه، سیاسی‌کاری در پیش گرفت

کارشناس مسائل شهری با اشاره به اینکه گفت: مدیریت شهری فعلی تهران با انتخاب اشتباه شهردار، در حقیقت به جای انجام وظایف و تحقق اهداف و شعار های خود سیاسی کاری را پیش گرفت.
تصویر مدیریت شهری به جای انجام وظیفه، سیاسی‌کاری در پیش گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، در ادامه سلسله گزارش‌ها و مصاحبه‌های منتشر شده با مدیران ادوار مختلف مدیریت شهری تهران و برخی از صاحب نظران این حوزه با هدف نقد و بررسی اقدامات شورای شهری فعلی شهر تهران در راستای افزایش آگاهی عمومی و همچنین به منظور انجام انتخاب شایسته در انتخابات پیش روی شوراهای اسلامی شهر و روستا، این بار با هادی ذاکری شهردار سابق منطقه 13 و کارشناس مسائل شهری به گفت وگو پرداخته که مشروح آن تقدیم شما می‌شود:

ارزیابی شما به عنوان فردی که دارای چندین سال سابقه در بدنه مدیریت شهری هستید از عملکرد شورای فعلی شهر تهران چیست؟

شهر تهران در حوزه مدیریت شهری دارای امورات جاری و عادی است که هر شورا و شهرداری که بر سر کار می آیند ملزم به اجرای آن هستند به نحوی که اگر یک یا دو روز از انجام آن خودداری کنند آثار و تبعات آن نیز به صورت مشهود هویدا میشود.

تفاوت بین مدیران شهری در این است که علاوه بر انجام این امورات، اقدام ویژه و تحولی بزرگ در شهر ایجاد کنند و مردم آن را به خوبی درک کنند، اگر از مردم در سطح شهر در باب این موضوع سوال شود به راحتی خواهیم فهمید که آثاری از فعالیت این دوره در زندگی خود ندیده و حتی بسیاری از مسئولان شهری را نمی‌شناسند.

شورای شهر دوره فعلی در انجام یکی از مهمترین وظایفش که انتخاب شهردار بود بسیار ضعیف عمل کرد. انتخاب 5 شهردار و سرپرست در شهری مانند تهران با این عظمت، آثار و تبعات بسیاری دارد و مدیریت شهری فعلی با انتخاب اشتباه شهردار، در حقیقت به جای انجام وظایف و تحقق اهداف و شعار های خود سیاسی کاری را پیش گرفت.

در زمینه افزایش سرانه فضای سبز با توجه به اینکه شورای شهر فعلی معتقد است در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته و مصوباتی نظیر برج باغ‌ها را به اجرا گذاشته است، چطور عمل کرده و تا چه اندازه این شورا را در این حوزه موفق می‌دانید؟

هر اقدام مثبتی که از قبل شروع شده قاعدتاً باید تقویت شود، در زمینه "برج باغ‌ها" با این تصور که اگر مجوز ساخت برج برای قسمتی از باغ داده شود تبدیل کاربری کل زمین باغ به مسکونی منتفی خواهد شد در برهه ای مورد توجه قرار گرفت که موضوعی قابل بحث است.

اقداماتی که در حوزه فضای سبز باید انجام شود، حفظ فضای سبز موجود، افزایش سرانه‌های فضای سبز و نهایتا ارتقاء فضاهای سبز موجود برای استفاده عموم است. در دوره گذشته در این راستا فضای بوستان فاطمی ارتقا داده شد و مردم هم اکنون استفاده بیشتری از آن می کنند، یا ایجاد بوستان ولایت که فضای سبز بسیار کمی داشت و حدود 70 هکتار فضای سبز در آن ایجاد شد و حتی بوستان سرخه حصار واقع در منطقه 13 که هم از نظر گسترش فضای سبز و هم از نظر بهره برداری اقدامات قابل توجهی در آن صورت گرفت؛ در دوره مدیریت قبل سرانه فضای سبز افزایش قابل توجهی پیدا کرد‌.

به نظر بنده در دوره مدیریت فعلی در این حوزه هم مانند دیگر موضوعات اقدام خاصی صورت نگرفت و تنها سعی در حفظ این وضع داشتند و حرکتی در راستای افزایش وضعیت مطلوب فضای سبز نداشتند. به عنوان مثال پروژه پل گیشا که در رسانه ها بیان شد قرار است به پل زندگی و فضای سبز و پیاده راه تبدیل شود در نهایت بدون انجام هیچ اقدام خاصی و بدون توجه به مسائل زیباسازی شهری به بهره برداری رسید.

با توجه اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری بر اولویت محله محوری بر پروژه‌های بزرگ و فرا منطقه‌ای تأکید میشود، به نظر شما تا چه اندازه‌ای شورای شهر در زمینه محله‌ محور بودن موفق بوده است؟

اگر بخواهم به بزرگترین و مهمترین اقدام و دستاورد شورای قبلی اشاره کنم علی‌رغم افتتاح پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند مترو و بزرگراه و غیره اقدامات انجام گرفته در قالب محله‌محور را نام می‌برم که پروژه های محلی مورد توجه خاص و ویژه ای قرار گرفت. در هر محله تقسیم سرانه‌های خدماتی انجام شد مانند بازار میوه و تره‌بار، زمین چمن، کتابخانه، سرای محله و موارد دیگر، در سطح ناحیه نیز می‌توان به افتتاح ایستگاه آتش نشانی اشاره کرد.

پروژه های محله محور در دوره قبلی به بهره برداری رسید اما در این دوره به رغم اینکه شعارهایی مانند محله محوری و مشارکت مردم داده می‌شد اما در عمل شاهد انحلال شورایاری‌ها بودیم که به شدت مورد انتقاد و گلایه شورایاری‌ها بوده و طبق گفته ایشان ضمن تغییر ماهیت این شوراها عملا تبدیل به اجراکننده صرف شده اند.

موضوع بدهی‌های شهرداری تهران همواره از موضوعات مهم مدیریت شهری بوده و مبالغ مختلفی از سوی برخی اعضای شورا و مدیران شهری در این باره مطرح می‌شود این در حالی است که اجرای برخی پروژه‌ها از اهمیت و تأثیرگذاری زیادی برخوردار است و ایجاد بدهی به واسطه اجرای آن مقرون به صرفه‌تر از عدم اجرای پروژه یا به تعویق انداختن آن است، شما در این باره چه نظری دارید؟

شهرداری مصداق یک خانواده است که باید کار کند و درآمد داشته باشد و تدبیری برای اداره زندگی به بهترین وجه ممکن را داشته باشد؛ گاهی ممکن است در این راستا نیازمند وام باشد اما در زمانی که شرایط تورم بر کشور حاکم است مدیری موفق است که پروژه‌ها را هرچه زودتر به ثمر برساند به عنوان مثال امروز به اعتقاد مدیران شهری هزینه ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر هزار میلیارد تومان است اگر 200 کیلومتر مترو ساخته نشده بود و به کندی ساخته شود توانایی ساخت این مقدار از مترو با هزینه‌های فعلی امکانپذیر بود؟ بنابراین ادعاهایی که در خصوص تحمیل بدهی دوره قبلی به این دوره می‌شود صرفا فرافکنی برای انجام ندادن کارهاست چراکه به بار آمدن بدهی جزو اجتناب‌ناپذیر مدیریت شهری در اجرای پروژه هاست و مطرح کردن این بهانه منحصرا برای فرار از موضوع پاسخگویی به کم کاریست.

در حوزه شفافیت نیز مانند برخی دیگر از موضوعات هر قدمی برداشته شود خوب و پسندیده است اما راه‌اندازی سامانه‌ای که افراد با مراجعه به آن اطلاعات قابل قبولی بدست نیاورند، بی فایده است. متأسفانه سامانه‌ای راه اندازی شده که اطلاعات آن برای مردم عادی و حتی کارمندان شهرداری نیز در دسترس نیست و اطلاعات ناقصی دارد، به عنوان مثال درباره میزان درآمد امسال شهرداری هیچ اطلاعی روی این سامانه بارگذاری نشده و تمام اطلاعات صرفا متعلق به سال گذشته است علیرغم اینکه هم اکنون در نیمه خرداد هستیم. به عقیده بنده اقداماتی در این سطح شفافیت نیست و اصل شفافیت در صداقت است.

به نظر شما مهمترین برنامه و اولویت‌ها برا اجرا چه باید باشد؟

شهر تهران دارای برنامه مدون است که طبق آن باید اقدامات را پیش برد. مدیریت شهری که در آینده بر سر کار می‌آید دو وظیفه خطیر و مهم دارد، اول اینکه برنامه‌های شهری را به ثمر برساند و دوم اینکه شهرداری قوی انتخاب کند که دارای روحیه جهادی باشد.

البته با توجه به سوابق اجرایی خود در بدنه شهرداری این موضوع به طور کامل برای من محرز شده است که در صورت عدم مشارکت دادن مردم و نخبگان در سطح محله و شهر و هم چنین عدم دخالت بخش خصوصی با ساز و کارهای مربوطه هرچقدر در مسائل پیشرفت کنیم باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. در دوره مدیریت قبلی اقدامات خوبی در سطح محلات مانند تشکیل شورای محلات انجام شد که مدیریت محله و سراهای محله را نیز برعهده داشتند اما در تیم مدیریت فعلی صرفاً به خاطر مسائل سیاسی و بدون انجام کار کارشناسی لازم، دست به محدود کردن اقدامات آنها زدند.

علیرغم وجود تجربه‌های خوب که با زحمت و فعالیت شورایاری محلات در دوره گذشته به ثمر رسید به نظر می‌رسد این نهاد فقط به خاطر انتصاب به مدیریت دوره قبل در این دوره حذف شد، در حالی که شعار مدیریت شهری جدید انسان محوری است مشاهده می‌کنیم طرح‌هایی مانند ایجاد مسیر ویژه برای دوچرخه عملا یا بلااستفاده مانده و یا اینکه بعضا به پارکینگ موتورسیکلت ها تبدیل شده است.

به نظر شما معیارهای انتخاب شهردار باید چه چیزهایی باشد؟

به زعم بنده مشکلات تهران نیازمند فردی است که علاوه برداشتن سابقه اجرایی مطابق با معیارهای اعلامی توسط مقام معظم رهبری دارای مدیریت جهادی باشد. مدیریت جهادی در واقع یکی از مهمترین ویژگی هاست که شامل تلاش و کار مستمر با اخلاص مبتنی بر علم و عقلانیت و درایت می‌شود. علاوه بر این، شخص باید به نقش مردم و لزوم مشارکت آنها در امور معتقد باشد، اهل مشورت بودن و ایستادگی بر وعده های داده شده نیز از دیگر ویژگی های مهم است. به نظر بنده شهردار آینده باید اولویت اولش این باشد که امور را به ریل اولیه در گذشته برگرداند و سپس به ایجاد جهش فکر کند.

شورای شهر هم باید در درجه اول دارای تفکر جهادی باشد و در زمینه اجرا سابقه فعالیت داشته باشد علاوه بر این دارای تخصص و تعهد باشد، عضو شورا باید به صورت میدانی نظارت کند و به گزارش های شهرداری بسنده نکند و خود به صورت مستمر دارای ارتباط با مردم بوده و در کمیسیونها نیز به شدت و به طور محسوس فعالیت کند. در حقیقت شخص باید در میدان عمل و اجرا حاضر و فعال باشد.

متأسفانه هم زمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای شهر ممکن است باعث شود تا مردم که به دلیل عدم مدیریت مناسب دولت و نگاه عمده به ظرفیت‌های خارج از کشور به جای داخل، در فشار شدید اقتصادی به سر می‌برند با نوعی دلزدگی راه عدم مشارکت در انتخابات را در پیش بگیرند در حالی که انتخابات شورای شهر به صورت مستقیم با زندگی روزمره مردم گره خورده است و تاثیر فراوانی بر نحوه و کیفیت زندگی شهر نشینی آنها دارد بنابراین انتخاب شخصی قوی با کارنامه مناسب تاثیر بسزایی در نوع زندگی مردم در چهار سال پیش رو خواهد داشت.

منبع: تسنیم

304823