از امروز آغاز می شود:

یک ماه هیچان با یورو 2020

در دیدار آغازین یورو ۲۰۲۰، امشب دو تیم ترکیه و ایتالیا به میزبانی ورزشگاه المپیکو شهر رم، مقابل هم قرار خواهند گرفت.

تصویر یک ماه هیچان با یورو 2020

به گزارش سایت خبری پرسون، از امروز عصر جمعه ۲۱ خرداد ماه، اوج هیجان در سراسر جهان به پا خواهد شد چرا که جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰، که معمولاً با عنوان یورو ۲۰۲۰ شناخته می‌شود، شانزدهمین دوره‌اش استارت می‌خورد.

دیدار افتتاحیه مابین ایتالیا و ترکیه انجام خواهد گرفت. ورزشگاه المپیکو رم، میزبان بازی افتتاحیه است. سوت آغاز بازی هم ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران توسط "دنی ماکلیه" هلندی زده خواهد شد.

ترک‌ها می‌توانند امسال شگفتی ساز یورو باشند. آنها با "سنول گونش" با تجربه در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، فراتر از انتظارها ظاهر شده‌اند و با ۷ امتیاز از سه بازی صدرنشین گروه خود هستند آن هم در گروهی که لاله‌های نارنجی و البته نروژ با ارلینگ هالند حضور دارند.

ترکیه در ترکیبش از ستاره‌هایی مانند "سویونچو" که ستاره خط دفاعی لسترسیتی است سود می‌برد، در خط هافبکش مهره قابل اتکایی مانند "هاکان چالهان اغلو" دارد و قاتلی به نام "بوراک اییلماز" در خط حمله بازی می‌کند که با ۳۵ سال سن، در این فصل فوتبال فرانسه با لیل قهرمانی لوشامپیونا را جشن گرفت و آمار ۱۶ گل و ۵ پاس گل را ثبت کرد.

حریف ترک‌ها، لاجوردی‌های جوان با انگیزه هستند که بالای سرشان یک فرد با تجربه را می‌بینند. مانچو در رده باشگاهی چه به عنوان مربی و چه به عنوان بازیکن قهرمانی‌های پرتعداد و مهمی کسب کرده‌، اما در عرصه ملی خیلی خوشبختی را تجربه نکرده است. این چهره محبوب فقط یک بار و هم در جام جهانی ۱۹۹۰ مقام سوم را با کشورش در جایگاه بازیکن بدست آورده است.

مانچینی آخرین قهرمانی‌ای که به عنوان سرمربی بدست آورده در ترکیه با گالاتاسرای بوده. او موفق شده فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ جام حذفی این کشور را برای گالا فراهم آورد. سپس سال بعد راهی اینتر شد و با شکست مقابل ناپولی و وولفسبورگ از جام حذفی و لیگ اروپا کنار رفت. فصل بعدش هم تیم را به رتبه چهارم و سهمیه اروپایی رساند اما با فروش سهام آبی‌ها به "سانینگ چین" مالکان چشم بادامی او را کنار گذاشتنند. این سرمربی ژوئن ۲۰۱۷ هدایت زنیت سن پترزبورگ را برعهده گرفت، و در ۱۳ می ۲۰۱۸ از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد.

۱۴ می ۲۰۱۸ بود که او سرمربی تیم ملی ایتالیا شد و نتایج خیره کننده‌ای گرفت. در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ ، ایتالیا با پیروزی پنج بر صفر خارج از خانه مقابل لیختن اشتاین، در نهمین مسابقه متوالی خود با هدایت مانچینی پیروز شد و این رکورد برابر با رکورد "ویتوریو پوتسو" مابین سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ بود. آنها همچنین در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹، با پیروزی سه بر صفر خارج از خانه مقابل بوسنی و هرزگوین، رکورد پوتسو شکستند و ایتالیا به دهمین پیروزی متوالی و همچنین رکورد ششمین پیروزی متوالی در خارج از خانه رسید.

این رکورد، سه روز بعد با پیروزی ۹-۱ خانگی مقابل ارمنستان، به ۱۱ برد متوالی افزایش یافت. با این نتیجه همچنین ایتالیا در تمام مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۲۰ در گروه هفتم برنده شد و رکورد بی‌سابقه‌ی ۱۰ پیروزی را در مقدماتی یک تورنمنت در سال ۲۰۱۹ ثبت کرد.

روبرتو نسبت به سال‌های قبل پخته‌تر، آرام‌تر و باتجربه‌تر به نظر می‌رسد و خودش بهتر از هرکسی می‌داند حالا که به نیمکت تیم ملی ایتالیا رسیده، با داشتن مهره‌های جوان و با تجربه مثل دوناروما در داخل چهارچوب، کیلینی، بونوچی در دفاع و حتی وراتی در میانه میدان و ایموبیله و اینسینیه در خط حمله، همه از او تیمش اگر نگوییم قهرمانی، اما نمایشی در حد یک مدعی انتظار دارند.

خبر بد برای مانچینی و ایتالیا در آستانه شروع یورو این است که آنها "لورنزو پلگرینی"، ستاره ۲۴ ساله‌ی خودشان را به دلیل مصدومیت عضلانی از دست داده‌اند. با این حال فدراسیون فوتبال ایتالیا از یوفا درخواست کرده که "گائتانو کاستروویلی" را جانشین پلگرینی کند و این بازیکن هم وارد زمین تمرینی کووچانو شده است. او در حال تمرین با سایر ملی‌پوشان ایتالیا است تا مجوز حضورش در یورو از سوی یوفا صادر شود.

هرچه که هست لاجوردی‌ها یک بار در سال ۱۹۸۶ قهرمانی یورو را در خاک کشور خود جشن گرفته‌اند و دو بار هم در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲، طعم تلخ نایب قهرمانی را چشیده‌اند و باید دید در این دوره چه می‌کنند.

این را هم باید اضافه کرد که دیگر دیدار این گروه (A) را روز شنبه ولز و سوئیس ساعت ۱۷:۳۰ با قضاوت "کلمن تورپین" فرانسوی انجام خواهند داد.

این رقابت‌ها قرار بود تابستان سال گذشته برگزار شود، اما قصه‌ی کرونا همه چیز را به سال ۲۰۲۱ موکول کرده است. ۲۴ تیم از امروز تا ۲۰ تیر، به مدت یک ماه برای کسب موفقیت تلاش می‌کنند. یوروی امسال توسط جمهوری آذربایجان، دانمارک، آلمان، انگلیس، مجارستان، ایتالیا، هلند، رومانی، اسکاتلند، روسیه، اسپانیا، میزبانی می‌شود و در ۱۱ شهر و ورزشگاه انجام خواهد گرفت.

در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۰، یوفا تأیید کرد به دلیل شیوع بیماری کرونا، یورو یک سال با تأخیر برگزار خواهد شد و تاریخ‌های جدید پیشنهاد شده برای برگزاری هم اعلام شد. به سبب کاهش فشار بر خدمات عمومی در کشورهای آسیب دیده و ایجاد فضای موجود در تقویم برای تکمیل لیگ‌های داخلی که به حالت تعلیق درآمده بودند، این رقابت به تعویق افتاد.

درست چند ماه بعد یوفا اعلام کرد با وجود انتقال بازی‌ها از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱، رسانه‌ها همچنان باید از نام جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ یا یورو ۲۰۲۰ برای نامیدن مسابقات استفاده کنند. نه اینکه سال ۲۰۲۱ را در نام این تورنمنت دخیل کنند

ورزشگاه ومبلی در لندن با داشتن بیشترین ظرفیت از هر یک از استادیوم‌های معرفی شده برای رقابت‌ها، برای دومین بار میزبان مرحله نیمه نهایی و فینال خواهد بود، این در حالی است که "ومبلی" آخرین بار، در مسابقات سال ۱۹۹۶، میزبانی قبلی خود را انجام داده بود.

چند نکته راجع به یورو ۲۰۲۰ این است که پرتغال با قهرمانی در دوره ۲۰۱۶، مدافع عنوان قهرمانی است. ضمن اینکه برای اولین بار، از سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) در مسابقات جام ملت‌های اروپا استفاده می‌شود. همچنین، در دیدار افتتاحیه امشب، آندره‌آ بوچلی ایتالیایی قرار است در رم، ترانه Nessun Dorma (بی خواب) از لوچیانو پاواروتی، اسطوره فقید ایتالیایی، را بخواند.

در این مراسم قرار است اسطوره‌های باشگاه‌های رم و لاتزیو، دو تیم پایتخت ایتالیا، فرانچسکو توتی و الساندرو نستا چند توپ را به سمت سکوهای ورزشگاه شوت بزنند تا به این شکل، بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها را، برای نخستین بار پس ماه مارس سال گذشته میلادی، جشن بگیرند. این در حالی است که آسمان شهر رم با حضور "جت‌ها" شاهد نمایش هوایی و آتش بازی خواهد بود.

304568