تهدید به رد صلاحیت نامزدها ‌تا لحظه آخر

از پیش از شروع کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، زبان تهدید به رد صلاحیت نامزدها «‌تا لحظه آخر» بر روند انتخابات سایه افکنده است. هرچند شورای نگهبان با رد صلاحیت گسترده‌ نامزدها معتقد است انتخاب اصلح را انجام داده، اما همچنان موضوع رد صلاحیت نامزدها مطرح است.
تصویر تهدید به رد صلاحیت نامزدها ‌تا لحظه آخر

به گزارش سایت خبری پرسون، چندی پیش احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان، همتی، نامزد ریاست‌جمهوری را تهدید به رد‌کردن صلاحیت کرد که انتقادهای بسیاری را همراه داشت؛ زیرا نشان از جانبداری فقهای شورای نگهبان و نگرانی از قدرت‌گرفتن نامزد رقیب اصولگرایان داشت. هفته گذشته، به دنبال اظهارات عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، در صداوسیما که گفته بود «چرا باید به دخترخانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟»، سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن هشدار به این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزء متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم.

از کاندیداهای مورد تأیید می‌خواهم مراقب حرف‌هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند». پیش از این نیز هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، در هفدهم اردیبهشت گفته بود: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.

حال برگزاری اولین مناظره انتخاباتی، مجددا بحث رد صلاحیت نامزدها را داغ کرده است. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در دفاعی تمام‌قد از سید‌ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، سایر نامزدها را تهدید به رد صلاحیت کرد و گفت: بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شوید که در این صورت مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت خواهید شد.

او در نقد سخنان نامزدهایی که در رابطه با رئیسی سخن گفته بودند، توضیح داد: در صحنه‌ای که دیدیم، متأسفانه به شخص ایشان (سید‌ابراهیم رئیسی) اهانت‌های عجیب‌و‌غریبی شد؛ اینکه ایشان فلان است یا تحصیلاتش فلان قدر است، دروغ گفتند و به او اهانت و جسارت کردند. فکر می‌کردند با دروغ‌گفتن و توسل به توهین می‌توانند رأی مردم را از او بگیرند و به خودشان صادر کنند. خیلی این فکر احمقانه است. موحدی‌کرمانی صحنه اهانت و جسارت به برخی نامزدهای انتخاباتی را دردناک توصیف کرد و گفت: این صحنه خیلی صحنه دردناکی بود. اینها باید بدانند هیچ‌کس از دروغ و تهمت به هیچ کجا نرسیده است. چقدر دروغ به خاندان پیامبر نسبت دادند و چقدر به امام حسین‌(ع) اهانت کردند، اما ببینید عظمت امام حسین دنیا را پر کرده است.

امام‌جمعه موقت تهران گفت: شما دیدید وقتی آقای رئیسی روی کار آمدند و متصدی پست قضاوت شدند، به جد وارد صحنه شدند و مچ دزدها و گردن‌کلفت‌ها را گرفتند و همه را به محاکمه کشاندند و اموالی را که دزدیده بودند به بیت‌المال برگرداندند که مصداق روشن آن آقای طبری است که همه او را شناختند. خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: وقتی آدمی با این ویژگی‌ها این‌طور موفق بود و کار کرد، موجب شد مردم بارقه امیدی در دلشان به وجود بیاید و بگویند الحمدلله بالاخره دیدیم فردی هست که با دزدها برخورد می‌کند، آنها را می‌گیرد و محاکمه می‌کند. وی ادامه داد: آقای رئیسی زمانی که تولیت آستان قدس بود، از مبلغ وافر و بسیار زیاد حق‌التولیه نزدیک به صفر دریافت می‌کرد و اصلا چیز قابل ذکری از آن را استفاده نمی‌کرد و تمام آن را به فقیران و مستمندان می‌داد. وی تصریح کرد: من به آنهایی که این شیوه را پیش گرفتند، سفارش می‌کنم اولا بین خود و خدا توبه کنند تا خدا آنها را ببخشد. مردم را این‌طور به اشتباه نیندازند و واقعا از مردم عذرخواهی کنند. این رفتار بزرگ‌ترین خیانت به مردم است که این‌چنین عملی می‌شود. از خدا بترسند و باور کنند بالاخره قیامتی هست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه دهان خود را باز می‌کنید و حرف می‌زنید، میلیون‌ها آدم دارند می‌شنوند و ممکن است میان آنها آدم‌های ساده‌لوحی باشند که شنیده‌های خود و دروغ‌های شما را باور کنند. واقعا باید خجالت کشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن انتقاد از روند برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که روز شنبه از رسانه ملی پخش شد، اظهار کرد: یک نکته درباره نظر خود در رابطه با زمان کاندیداها عرض می‌کنم؛ به عقیده من زمانی که تعیین کرده بودند خیلی کوتاه بود؛ یعنی فرد هنوز وارد بحث نشده بود، می‌گفتند تمام شد و نامزد انتخابات حرف خود را ناقص و ناتمام بیان می‌کرد. وی تصریح کرد: قضاوت من از مناظره‌ها و آنچه دیدم این است که در مناظره‌ای که گذشت، چند صحنه مشاهده می‌شد. صحنه اولی که در بعضی از نامزدها دیده می‌شد، صحنه متانت، سعه‌صدر، منطق و القای سخن با ادله متقن بدون اهانت به دیگری بود؛ یعنی برنامه‌های خود را مطرح می‌کردند منتها چون وقت کم بود نمی‌توانستند خوب بیان کنند.

موحدی‌کرمانی با بیان اینکه کسی که خود را برای ریاست‌جمهوری آماده کرده است باید این متانت را داشته باشد، اضافه کرد: صحنه دوم صحنه‌ای بود که برخی از آقایان دردهای جامعه را بیان می‌کردند و می‌گفتند جامعه چه وضعی دارد و چقدر جامعه از گرانی و سایر مسائل و اینکه ارزش پول پایین آمده ناراحت است. دردها را فشرده بیان می‌کردند و ریشه دردها را هم می‌گفتند که این مشکلات تقصیر چه کسانی است. وی تأکید کرد: این افراد معتقد بودند در صورتی که رأی بیاورند و رئیس‌جمهور شوند، افرادی که باعث رنج، ناراحتی، بدبختی و گرفتاری مردم شدند باید محاکمه و ممنوع‌الخروج شوند تا مبادا از کشور فرار کنند. این هم یک صحنه در این مناظره بود.

خطیب نماز جمعه تهران ضمن هشدار به نامزدهایی که در روند مذاکره رویه اهانت را در پیش گرفتند، تأکید کرد: بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شوید که در این صورت مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت خواهید شد. موحدی‌کرمانی در پایان تأکید کرد: مناظره‌ها باید مؤدبانه، متین، مستدل، خالی از دروغ و اهانت و جسارت باشد. شماها مدعی هستید که می‌خواهید رأی مردم را بگیرید و رئیس‌جمهور شوید، سعی کنید وزن خودتان را حفظ کنید.

ان‌شاءالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت و از خطرات و انحرافات حفظ کند. نگرانی اصولگرایان از ریزش آرای کاندیدای خودشان به تهدید رد صلاحیت نامزدهای دیگر منجر شده است؛ این در حالی است که آنها خود را پیروز پیش از انتخابات می‌دانند و حتی خبرگزاری‌های آنها در تمام اخبار مربوط به نظرسنجی‌ها سید‌ابراهیم رئیسی را پیشتاز رقابت معرفی می‌کنند. بنابراین نگرانی از حضور رقبا و تهدید به رد صلاحیت که به دو نفر یعنی مهرعلیزاده و همتی خلاصه شده، خود جای تعجب دارد. اگر میدان رقابت عادلانه است، نیازی به چنین جانبداری‌هایی نیست که سبب نا‌امیدی افکار عمومی خواهد شد. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و قوه‌ قضائیه هم‌اکنون در دستان اصولگرایان است و احتمالا شورای شهر و شهرداری پایتخت را نیز در انتخابات پیش‌رو تصاحب خواهند کرد؛ با چنین قدرتی، تهدید به رد صلاحیت هشداری غیر‌منصفانه خواهد بود.

منبع: شرق

303899