محمودزاده:

انتقاد نماینده مهاباد از وزیر/ 8 تا 10 میلیون نفر از شبکه گاز خانگی محرومند

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ٨ تا ١٠ میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه گاز خانگی محروم هستند، از آنچه سهل‌انگاری وزارت نفت در این زمینه عنوان کرد، انتقاد کرد.
تصویر انتقاد نماینده مهاباد از وزیر/  8 تا 10 میلیون نفر از شبکه گاز خانگی محرومند

به گزارش سایت خبری پرسون، جلال محمودزاده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت درباره علت کمبود گاز مایع در سطح کشور علی الخصوص روستاهای فاقد پروژه گازرسانی گفت: سوال من در رابطه با دلایل کمبود ال پی جی و نفت سفید در سطح کشور خصوصاً در روستاها و مناطق محروم بود. انرژی به عنوان یکی از مهمترین ارکان هر فعالیت اقتصادی از جایگاه ویژه در توسعه برخوردار است ایران هم با دارا بودن ۳۴ تریلیون متر مکعب ٨ درصد کل ذخایر دنیا در حوزه گاز را به خود اختصاص می‌دهد و وجود چنین ذخایر عظیمی نیازمند سیاست‌گذاری دقیق است.

وی اضافه کرد: متاسفانه وزارت نفت برای برداشت از ذخائر مشترک غفلت کرده و مردم باید برای دریافت گاز مایع در صف‌های طولانی انتظار بکشند، چه کسی پاسخگوی این بی‌برنامگی است؟ آیا ما تولید نداریم؟ آیا ذخیره کافی نداریم؟ زمانی که وزارت نفت و شرکت گاز کم‌کاری می‌کنند مردم مجبورند از نفت سفید و گاز مایع استفاده کنند. وزارت نفت نیز در تامین حداقل‌ها این همه کوتاهی می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گازرسانی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و همچنین سوخت گاز مایع می‌شود. از طرفی استفاده از سوخت پاک و ارزان به اقتصاد خانوار کمک می‌کند و راه توسعه پایدار را هموار می‌کند، اما متاسفانه وزارت نفت در ایجاد این امر مهم سهل انگاری می‌کند و مردم در فصول گرم و سرد باید برای دریافت گاز در صف های طولانی بایستند.

محمودزاده با بیان این‌که ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه گاز خانگی محروم هستند، اظهار کرد: به خاطر کم کاری وزارت نفت در ایجاد جایگاه سی ان جی یک میلیون خودرو به صورت غیراستاندارد از سوخت مایع استفاده می‌کنند. همچنین علی‌رغم این‌که سالیانه ۱۰۰ میلیون تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود بخش اندکی برای مصرف مردم در نظر گرفته می‌شود.

وی با طرح این سوال که دلایل مخالفت وزارت نفت با توزیع مایع گاز چیست؟، یادآور شد: دلیل مخالفت وزیر با مصرف گاز مایع در خودرو چه بود؟ آیا این کار بهتر است یا هدر دادن گاز تولیدی کشور؟ میانگین قیمت جهانی گاز مایع در شرایط غیرکرونایی ۱۵۰ دلار کمتر از بنزین بوده و بسیار به صرفه‌تر است که مصرف آن بیشتر شود اما چرا وزارت نفت با این رویه مخالفت می‌کند و ترجیح می‌دهد گاز مایع را صادر کند، دلیلش این است که ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از صادرات گاز به حساب وزارت نفت واریز می‌شود ولی اگر در کشور مصرف شود ۱۴.۵ درصد متعلق به وزارت نفت است و وزارت نفت از این درآمد محروم می‌شود، بنابراین درآمد شیرین صادرات گاز جلوی این حرکت سازنده را گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ برای استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع و تکلیف سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت یارانه به خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله کشی گاز گفت: وزارت نفت هرچه سریع‌تر آیین‌نامه قانون را به تصویب هیات وزیران برساند.

محمودزاده اضافه کرد: چرا مخالف توزیع گاز هستید؟ آیا این در شأن مردم خوب و انقلابی ماست که در صف گاز مایع دچار زحمت شوند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اظهار کرد: گازرسانی به روستاها در زمان مسئولیت آقای زنگنه ۲.۵ برابر شده و ما منکر تلاش‌های ایشان نیستیم، ولی استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان‌، آذربایجان غربی و خراسان از توسعه گازرسانی عقب مانده‌اند و از متوسط کشوری از نظر گازرسانی در سطح پایین‌تری قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نهایت خواستار قول مساعد وزیر نفت برای سرعت بخشی به گازرسانی شد و در نهایت این سوال به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته نشد.

303755