یادداشت میهمان؛

محیط زیست و مسئولیت ما

یادداشت/ خشکسالی‌ها نتیجه کمبود بارندگی است و دلیل عمده کمبود بارندگی، پدیده گرمایش زمین است. گرمایش زمین معلول فعالیت های غیرمتعارف انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای است همه این عوامل به صورت یک زنجیره به هم وابسته هستند.

تصویر محیط زیست و مسئولیت ما

سایت خبری پرسون ـ 15 خرداد روز جهانی محیط زیست است. محیط زیست موضوعی حیاتی برای بشر امروز و به‌خصوص برای کشور ماست.

در سال جاری کشور ایران درگیر یکی از بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌های قرن اخیر است که هنوز تبعات و پیامدهای آن مورد بررسی قرار نگرفته است. بحران آب نه تنها زندگی روزمره شهرنشینان را تحت الشعاع قرار خواهد داد بلکه حیات و ممات روستائیان نیز به آن وابسته شده است.

خشکسالی‌ها نتیجه کمبود بارندگی است و دلیل عمده کمبود بارندگی، پدیده گرمایش زمین است. گرمایش زمین معلول فعالیت های غیرمتعارف انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای است همه این عوامل به صورت یک زنجیره به هم وابسته هستند.

وقتی هوا گرم شود رطوبت نسبی افزایش یافته و رطوبت موجود در هوا به نقطه اشباع نمی‌رسد لذا بارندگی اتفاق نمی‌افتد بر عکس چنانچه دمای هوا کاهش یابد رطوبت نسبی پایین آمده و مکانیسم بارش شکل می‌گیرد.

فعالیت های مخرب انسان‌ها سبب بر هم خوردن تعادل طبیعت شده و پیامدهای آن نیز دامن ما را می‌گیرد.

برای حفاظت از محیط زیست نباید منتظر اقدام دولت‌ها ماند انجام این امر نیاز به فرهنگ لازم و کاربست آن در زندگی همه انسانها دارد.

مصرف سوخت‌های فسیلی عامل عمده گرمایش زمین است، بنزینی که توسط خودروهای ما مصرف می‌شود نقش عمده‌ای در این زمینه دارد استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودرو شخصی کمترین اقدام ما در زمینه حفاظت محیط زیست خواهد بود.

فضای سبز به لحاظ تولید اکسیژن و تطهیر الودگی های هوا در این خصوص اهمیت فراوانی دارد کاشت درخت خصوصا گونه‌های مقاوم در برابر کم آبی باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

باید این موضوع را در باور عمومی جا انداخت که محیط زیست هیچ ربطی به دولت‌ها و سیاست‌های حاکمان ندارد. کسی که برای دهن کجی به زمامداران سیاسی مبادرت به آتش زدن منابع طبیعی می‌نماید در واقع آتش نادانی بر خرمن زندگی خود و جامعه اش می‌اندازد.

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

303445