رشد حقوق کارکنان دولت در دوسال گذشته

طبق آخرین مصوبات هیات وزیران و گزارش سازمان تامین اجتماعی در دو سال گذشته و هم‌زمان با شیوع کرونا، حقوق کارکنان دولت ۳۴ درصد و مستمری بازنشستگان ۲.۵ برابر رشد داشت.
تصویر رشد حقوق کارکنان دولت در دوسال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، همه گیری بیماری کرونا طی روزهای پایانی سال ۹۸ و ادامه آن تا کنون کشورها را با مخاطرات بسیاری روبه‌رو کرد و این مشکلات برای دولت وقت با اعمال تحریم‌های ظالمانه چند برابر بود. سلامت و معیشت مردم مهمترین دغدغه دولت بود و مسوولین در شرایطی که به دنبال تامین دارو و وسایل بهداشتی مورد نیاز جامعه بودند باید راهکارهایی را برای بهبود معیشت مردمی که از شیوع بیماری متضرر شده بودند ارائه می‌کردند.

بیمه بیکاری، پرداخت تسهیلات بانکی به کسب و کارهای آسیب دیده و یارانه معیشتی از جمله اقدامات دولت در این مدت بود. علاوه بر این افزایش حقوق کارکنان، همسان سازی حقوق و افزایش دستمزد کارگران نیز از دیگر اقدامات انجام شده در دو سال گذشته بود و بیشترین کمک به حقوق بگیران ثابت و بازنشستگان در سال ۹۹ صورت گرفت.

جزییات افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ و ۹۹

بررسی مصوبات هیات وزیران درخصوص میزان افزایش حقوق کارکنان طی دوسال گذشته حاکی از این است که در سال ۹۸ حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مبلغ ۱۵میلیون و ۶۳۰ هزار ریال تعیین شد به طوری که حداقل افزایش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از مبلغ چهار میلیون و ۴۰۰ هزار ریال کمتر نباشد.

برهمین اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۸، ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافت به طوری که حداقل افزایش حقوق نسبت به سال ۱۳۹۷ از مبلغ ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال کمتر نباشد.

همچنین حداقل حقوق بازنشستگان به میزان ۱۵ میلیون و ۷۸۵ هزار ریال و حداکثر حقوق آنان نیز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.

حقوق شاغلین دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافت به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از ۲۸ میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

هم‌چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشت، پس از افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۲۸ میلیون ریال کمتر نبود.

همچنین، حداقل حقوق بازنشستگان به میزان ۱۸ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۵۰ ریال و حداکثر حقوق آنان نیز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.

بررسی میزان افزایش حقوق پس از همه‌گیری کرونا

بهمن سال ۹۸ بود که اخبار شیوع بیماری کرونا در رسانه‌ها منتشر شد. مقایسه میزان افزایش حقوق کارکنان دولت از زمان همه گیری تا اواسط سال ۹۹ (مهرماه) نشان می‌دهد که افرادی که دریافتی آنها کمتر از چهار میلیون ریال بوده ۵۳ درصد به حقوقشان افزوده شده و حقوق کمتر از ۶ میلیون نیز ۴۵ درصد و حقوق های ۶ تا ۱۰ میلیون نیز ۳۴ درصد افزایش حقوق داشتند.

برهمین اساس، بیشترین افزایش حقوق برای دریافتی‌های پایین بوده است.

براساس این گزارش، مستمری بازنشستگان هم در این مدت رشد داشته و در کنار آن همسان سازی حقوق هم اعمال شده است. براساس آخرین گزارش اعلامی سازمان تامین اجتماعی، افرادی که در سال ۹۸ یک و میلیون و ۶۰۰ هزارتومان مستمری می گرفتند در فروردین سال جاری چهار میلیون و ۳۰۰ هزارتومان می‌گیرند. یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از ۲.۵ برابر حقوق آنها از اضافه شده است. آنهایی که خدمت آنها ۲۰ سال بوده حقوقی که در فروردین سال ۱۴۰۰ گرفتند سه میلیون و ۹۰۰ هزارتومان بوده است.

منبع: ایرنا

303386