مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تضاد منافع روسیه با ایران در زمینه‌های صادرات گاز و یا مسئله اسرائیل آشکار است؛ اما این کشور در عرصه بین‌الملل به سازگاری خود با سازمان ملل متحد تأکید دارد.
تصویر نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نقش روسیه در مذاکرات وین به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: روسیه منافع و هدف مشخص خود را دارد؛ اما به ناچار با زبان دیپلماتیک، سازگاری خود را با منافع بین‌المللی و سازمان ملل متحد نشان می‌دهد.

مجلسی تصریح کرد: روسیه طبق اهداف‌اش، نمی‌تواند به طور علنی از تمایل خود برای ادامه بحران در ایران صحبت کند؛ چرا که ایران بزرگترین رقیب گاز و نفت این کشور در عرصه بین‌الملل است و در نبود ایران، می‌تواند منابع گاز خود را از طریق خط لوله شمال به کشورهای اروپایی مانند دانمارک و آلمان رساند.

وی با بیان این که ایران، رقیب روسیه است؛ افزود: این رقابت میان ایران و چین وجود ندارد؛ زیرا ایران با فروش نفت به چین، در یک معامله پا یا پای با وجود تحریم‌های بانکی، از طریق دلالان، کالای مورد نظر خود را دریافت می‌کند. اما روسیه بازار مصرف کالای خاصی را در داخل کشور ندارد و سودی از عادی شدن روابط بازرگانی با ایران کسب نمی‌کند و نفع آنها در ادامه تحریم‌های کشور ما است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به منافع آشکار و پنهان روسیه در منطقه، ادامه داد: روسیه منافع سیاسی و اقتصادی در مدیترانه دارد. این کشور تمایل به حفظ پایگاه خود در لاذقیه دارد و در صورت مواجه با مشکل در این منطقه، از کارت ایران استفاده کرده و هزینه‌های جانی و مالی را بر دوش ایران گذاشته تا به عنوان یک قدرت بزرگ و با آسیب کمتر بر ادامه نفوذ خود در سوریه و شرق مدیترانه تداوم بخشد.

مجلسی بیان کرد: در مذاکرات دیپلماتیک یک گفتار و یک کردار وجود دارد. قطعا روسیه در بیان اظهار به تمایل، رفع اختلاف، صلح و آرامش می‌کند. اما تضاد منافع این کشور با ایران آشکار است. برای نمونه، تقابل ایران با اسرائیل برخلاف منافع روسیه است. زیرا این کشور به اندازه آمریکا خواهان بقای رژیم صهیونیستی است و اولین کشوری بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت. ضمن این که در طول تاریخ، 20 درصد جمعیت اسرائیل از یهودیان روس هستند؛ زبان، سنت و ثروت روسی در اسرائیل تأثیر و نفوذ بسیاری دارد و بخش بزرگی از روابط بازرگانی، بانکی و تجاری این دو کشور، با یکدیگر است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: روسیه به هیچ وجه با شعار مرگ بر اسرائیل که باعث تمام مشکلات ایران شده؛ هماهنگ نیست و این موضوع بسیار جدی در بررسی روابط ایران و روسیه است.

303024