خطر زیاده‌روی در مصرف انجیر

زیاده‌روی در مصرف انجیر می‌تواند باعث آسیب به بدن شود.

تصویر خطر زیاده‌روی در مصرف انجیر

به گزارش سایت خبری پرسون، انجیر یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود که سرشار از مواد مغذی است. با این حال، زیاده‌روی در مصرف آن، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد.

در ادامه این مطلب به عوارض زیاده روی در مصرف انجیر می‌پردازیم:

۱- سنگین شدن معده

زیاده روی در مصرف انجیر باعث سنگین شدن معده و دل درد می‌شود. گرچه به دلیل آنکه انجیر دارای سطح بالایی از فیبر بوده و برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید است؛ اما خوردن بیش از حد آن باعث دل درد می‌شود. نوشیدن آب سرد پس از خوردن انجیر در این زمینه توصیه می‌شود.

۲- نفخ شکم

انجیر یکی از میوه‌هایی است که باعث بروز نفخ شکم می‌شود. برای درمان این مشکل بهتر است آب انیسون (بادیان رومی) بنوشید.

۳- ایجاد حساسیت به نور آفتاب

گرچه مصرف انجیر تاثیر مثبتی در روند درمان بیماری‌های مزمن پوستی مانند سرطان پوست دارد، اما در عین حال حساسیت پوست به اشعه آفتاب را افزایش می‌دهد. اشعه فرابنفش آفتاب (UV) برای پوست مضر بوده و باعث مواردی، چون پیری زودرس، ملانوما و سرطان پوست می‌شود. این موضوع می‌تواند بثورات پوستی نیز به همراه داشته باشد. اگر جزو افرادی هستید که به طور مستمر انجیر استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی از قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور آفتاب اجتناب کنید.

۴- آسیب به کبد و روده‌ها

انجیر می‌تواند برای کبد نیز مضر باشد. همچنین به دلیل دانه‌های موجود در انجیر، ممکن است این میوه باعث انسداد روده‌ها شود. دانه‌های انجیر به اندازه‌ای سفت هستند که هضم آن‌ها را سخت است و باقی ماندن آن‌ها در روده می‌تواند خطرناک باشد.

۵- جذب کلسیم

انجیر دارای ماده‌ای به نام اوکسالیت است که در روند جذب کلسیم در بدن مداخله می‌کند. این اختلال در نهایت باعث کمبود کلسیم در بدن شده و در نتیجه فرد دچار ضعف استخوان و بیماری‌های دیگر ناشی از کمبود کلسیم می‌شود.

۶- خونریزی

انجیر دارای طبع گرم است و می‌تواند باعث خونریزی در بدن شود. زیاده روی در خوردن انجیر می‌تواند باعث خونریزی در شبکیه چشم، مقعد، و واژینال شود. همچنین این موضوع می‌تواند کم خونی هموتولیک را درپی داشته باشد. در صورتی که پس از مصرف انجیر شاهد خونریزی هستید سریعاً مصرف آن را متوقف کنید. اگر همچنان خونریزی ادامه یافت مراجعه به پزشک ضروری است.

از دیگر عوارض زیاده روی در مصرف انجیر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کاهش سطح قند خون
۲- ایجاد آلرژی که می‌تواند به صورت ورم ملتحمه، شوک آنافیلاکسی، و رینیت (ورم غشای مخاطی بینی) بروز کند.
۳- اگزالات مضر موجود در انجیر می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های کلیوی و کیسه صفرا رنج می‌برند، خطرناک باشد.

302747