کاشت ۲۰ هکتار لوبیا در مزارع کلزای خسارت دیده نمین اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین از کشت جایگزین ۲۰ هکتار لوبیا در مزارع کلزای خسارت‌دیده این شهرستان خبرداد.
تصویر کاشت ۲۰ هکتار لوبیا در مزارع کلزای خسارت دیده نمین اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، شهرام محسنی روز چهارشنبه اظهارکرد: بارش بی‌سابقه تگرگ در اردیبهشت امسال علاوه بر سفید پوش کردن این شهرستان به ۲۷ هکتار از مزارع کلزای بخش مرکزی خسارت وارد کرد.

وی افزود: بلافاصله اکیپی از کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی برای برآورد میزان خسارات وارد آمده و بررسی وضعیت مزارع و باغات به منطقه اعزام و با مشاهدات میدانی خسارت وارد آمده به برخی از مزارع غلات و کلزای شهرستان بویژه در روستاهای سربند، ساقصلو، سلوط، خانکندی، دولت آباد، نوجه ده و انزاب تا ۱۰۰ درصد برآورد شد.

او گفت: مدیریت بحران در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین برای جبران خسارت وارده به مزارع کلزا تشکیل و کشت جایگزین لوبیا در این مزارع پیشنهاد و در سطح ۲۰ هکتار عملیاتی شد.

وی بیان کرد: hodvh برنامه آموزشی - ترویجی با موضوع تبدیل تهدید( مزرعه تگرگ زده ) به فرصت (کشت مکانیزه لوبیا) در روستای ساقصلو از روستاهای توابع مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان نمین برگزار شد.

محسنی با بیان اینکه امسال در شهرستان نمین بالغ بر سه هزار هکتار حبوبات کشت شده است، افزود: این میزان ۸۲۰ هکتار لوبیا با میانگین تولید سه تن در هکتار ، هزار و ۹۰۰ هکتار عدس با میانگین تولید ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار و ۳۷۰ هکتار نخود با میانگین تولید ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار را شامل

می‌شود.

وی گفت: کشت حبوبات به دلیل افزایش مواد آلی خاک از طریق تثبیت بیولوژیکی ازت، کاهش جمعیت علف‌های هرز، کاهش جمعیت آفات گندم و سایر غلات بسیار حائز اهمیت است و در تناوب با غلات موجب افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

302701