انتخابات 1400 و چالش‌های پیش رو

نظام جمهوری اسلامی طی امسال انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را به عنوان مهمترین رخداد سیاسی کشور در پیش رو دارد که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را در پیش خواهد داشت و در این انتخابات با تاثیرگذاری داخلی و خارجی، رعایت اخلاق اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است و همه دست‌ اندرکاران، برگزارکنندگان، ناظران و داوطلبان انتخابات و هواداران آنها باید در کنار وظایف قانونی خود به موضوع اخلاق در انتخابات توجه ویژه‌ای داشته باشند.
تصویر انتخابات 1400 و چالش‌های پیش رو

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، کمتر از ۲۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ که همزمان با آن انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود باقی مانده که طی آن هشتمین رییس جمهور ایران با آراء مردم انتخاب می‌شود.

در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌شود و بنابر اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی کنونی، «پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.

نظام جمهوری اسلامی طی امسال انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را به عنوان مهمترین رخداد سیاسی کشور در پیش رو دارد که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را در پیش خواهد داشت و در این انتخابات با تاثیرگذاری داخلی و خارجی، رعایت اخلاق اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است و همه دست‌ اندرکاران، برگزارکنندگان، ناظران و داوطلبان انتخابات و هواداران آنها باید در کنار وظایف قانونی خود به موضوع اخلاق در انتخابات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

با نزدیک شدن به آستانه انتخابات و گرم شدن تنور آن، برخی نامزدها و جریان‌های سیاسی برای دستیابی به کرسی‌های مد نظر به اخلاق، منافع ملی و عقلانیت سیاسی بی توجه می‌شوند که به هیچ وجه مطلوب نیست که در این خصوص مقام معظم رهبری توصیه می‌کنند بایستی ملاحظات اخلاقی جداً رعایت شود، اگر چنانچه نامزدهای انتخاباتمان هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آنها می‌شود، سؤال و جوابهایی که با آنها می‌شود، اخلاق اسلامی را رعایت کنند، این سرریز می‌شود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند. این سرمشقی برای آنها خواهد شد و هنجارشکنی هم نکنند.

با تخلفات احتمالی نامزدها مطابق مقررات برخورد خواهد شد

فرماندار ارومیه با اشاره به نقش و جایگاه انتخابات در قانون اساسی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان یک رویداد مهم در کشور، سرنوشت آتی مملکت، مردم و حتی جریانات سیاسی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رسول مقابلی در ادامه افزود: ستاد انتخابات شهرستان تمام تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را پیش‌بینی کرده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات شورای شهر ارومیه به صورت الکترونیکی خاطرنشان کرد: در راستای جلب رضایت و آسایش مردم، تعداد حوزه‌های رای‌گیری و همچنین صندوق‌های سیار در این دوره به میزان قابل توجهی در شهرستان افزایش یافته است.

فرماندار ارومیه رعایت قوانین انتخابات و دستورالعمل‌های بهداشتی توسط نامزدها و ستادهای آنها را نیز ضروری دانسته و تصریح کرد: برگزاری هرگونه تجمع مردمی در اماکن مسقف ممنوع بوده و طبق مصوبات ستاد کرونا، سخنرانی احتمالی نامزدهای انتخاباتی باید در مکان‌های روباز انجام شود.

مقابلی یادآور شد: تیم‌های نظارتی و امحای ستاد انتخابات شهرستان به صورت مستمر فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها را رصد کرده و با تخلفات احتمالی مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

آمادگی تمام ظرفیت‌های استان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

چنگیز نوری، مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی در خصوص برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: تمام ظرفیت‌های استان آماده برگزاری انتخابات پرشور است و کل مجموعه مخابرات استان بسیج شده و نیروهایی که برای این امر نیاز است به‌کارگیری شده‌اندتا شبکه پایدار در استان فراهم شود.

وی اضافه کرد: شرکت مخابرات از روزهای گذشته در آماده باش است تا بسترها و زیرساخت‌های مخابراتی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم شود به طوری‌که اگر انتخابات به صورت دیجیتال برگزار شود مخابرات می‌تواند نقش اول را در برگزاری الکترونیکی انتخابات در استان ایفا کند.

نوری با اشاره به قطعی مکرر برق در استان و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی و با توجه به امکانات موجود، اگر روز برگزاری انتخابات برق کل شهر نیز قطع شود بیش از ۱۰ ساعت توان نگهداری فعال وضعیت موجود را در شهرهای استان داریم و می‌توانیم از برق اضطراری موجود کمک بگیریم که این روند برای مواقع بحران نیز برنامه‌ریزی شده است.

رصد کامل رفتار کاندیداها و برخورد جدی با متخلفان

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی در خصوص برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و بداخلاقی انتخابات به گفت: با تبلیغات زودهنگام و خارج از زمان قانونی آن و سایر رفتارهایی که در شان جامعه اسلامی نیست به عنوان رفتارهای نادرست مطابق ضوابط و مقررات برخورد می‌شود و هیات‌های بازرسی قبل، بعد و حین انتخابات بر رفتار نامزدها نظارت و رصد افراد به طور کامل انجام و در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی افراد خاطی به مراکز قضایی ارجاع داده خواهد شد.

وی در خصوص تخلفات احتمالی انتخاباتی در استان بیان کرد: تاکنون گزارشی در این خصوص به ستاد انتخابات استان ارجاع داده نشده است اما طی روزهای گذشته مواردی به وجود آمد که از یک کاندیدا از طرف گروهی برای حضور در مراسم و سخنرانی دعوت به عمل آمده بود که این سفر طبق صلاح‌دید مقامات استانی لغو شده شد.

کریم‌نژاد ادامه داد: برخی از افراد در فضای مجازی اقدام به بداخلاقی‌های می‌کنند که دور از شان و منزلت افراد است که ستاد پیشگیری جرایم انتخاباتی مواردی که مشاهده می‌شود را به مراجع ذیصلاح که ریاست آن برعهده دادستان استان می‌باشدارجاع داده و با آنان برخورد قانونی انجام خواهد شد و شعبه‌های ویژه‌ای در هر شهرستان برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است که به طور جدی پیگیر اینگونه مسائل بوده و در صورت مشاهده و مشخص شدن جرائم برخورد قانونی با این افراد انجام می‌شود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌غربی مهم‌ترین وظیفه را کنترل و بازرسی جریان انتخابات عنوان کرد و افزود: تذکر به عوامل اجرایی انتخابات در صورت مشاهده موارد نقض قانون، پایش تخلفات انتخاباتی و گزارش آنها به مراجع ذی‌صلاح و تعیین بازرسان و سربازرسان و آموزش آنها از دیگر وظایف ما است و تدابیرلازم و کافی انجام شده و آمادگی کافی برای برخورد با تخلفات انتخاباتی وجود دارد.

کریم نژاد در خصوص حضور در انتخابات ۱۴۰۰ یادآور شد: حضور حداکثری در انتخابات وظیفه اجتماعی حقوقی و عرفی هر شخص است و مردم بایستی برای تعیین تکلیف خود در انتخابات حضور پیدا کنند و کسی که انتخاب می‌شود نماینده و وکیل مردم در کشور به عنوان رییس جمهور و به عنوان شورا در شهر و روستا خواهد بود که انتظار می‌رود به طور آگاهانه فردی صالح برای این امر انتخاب شود.

وی ادامه داد: با انتخاب نماینده اختیارات اجتماعی را به فرد دیگری واگذار می‌کنیم به طور حتم بایستی در انتخاب آن فرد حساسیت به خرج داده و فرد اصلح را انتخاب کنیم و حضور در انتخابات و تعیین فرد تاثیر زیادی در سرنوشت یک ملت خواهد داشت و شرکت نکردن در انتخابات به منزله بی اهمیت بودن به سرنوشت اجتماعی خود و مملکت است .

کریم نژاد خاطرنشان کرد: عقل و منطق و شرع بر این موضوع حکم می‌کندفردی که به عنوان نمایندگی انتخاب می‌شود دارای صداقت، تقوا و ایمان باشد در این راستا هم انتخاب و به تبع آن مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار حائز اهمیت است .

این مقام مسوول تاکید کرد: در این برهه زمانی چشم دشمنان و افراد معاند بر رفتار جامعه است بایستی احساس وظیفه کرده و با حضور در میدان و انتخاب اصلح آینده روشنی را برای مملکت در نظر گرفته شود چرا که این انتخابات تاثیر ملی و فراملی نیز دارند.

پیش‌بینی ۲ هزار و ۷۸۹ شعبه در آذربایجان‌غربی برای اخذ رای

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات گفت: ۲ هزار و ۷۸۹ شعبه اخذ رای در این استان برای جمع آوری آرای مردم در روز ۲۸ خرداد امسال در نظر گرفته شده است.

علی مصطفوی بیان کرد: شعب اخذ رای در انتخابات ۲۸ خرداد امسال نسبت به انتخابات گذشته، هشت درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شروع فرآیند انتخابات نیز که پیشتر از ساعت هشت صبح بود به خاطر پروتکل‌های مربوط به بیماری کووید ۱۹ امسال از ساعت هفت صبح تعیین شده و در صورت صلاح‌دید وزیر کشور تا ۲ بامداد روز ۲۹ خرداد ادامه خواهد داشت.

مصطفوی گفت: مجریان انتخابات باید تمامی جوانب را رعایت کنند و تلاش داشته باشند تا مشارکت مردم در انتخابات به حداکثر برسد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی، سه میلیون و ۴۳۵ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر یعنی ۷۱ درصد جمعیت مردم استان واجد شرایط رای دادن هستند.

رقیه وکیلی_آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

302694

مطالب مرتبط