خطیب‌زاده:

دور پنجم مذاکرات وین ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد: گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در فضای مناسبی ادامه دارد.
تصویر دور پنجم مذاکرات وین ادامه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و آخرین اخبار در این ارتباط گفت: مرسوم نیست که گفت وگوها در فضای عمومی ادامه پیدا کند و من در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگویم که گفت‌وگوها بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و این گفت‌وگوها در فضای مناسبی ادامه داشته است و امید است که این گفت‌وگوها به یک فهم مشترک برسد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حج و مذاکره با دولت ریاض جهت حضور اتباع ایرانی در مراسم حج امسال خاطر نشان کرد: در خصوص حج رایزنی‌های گسترده ای صورت گرفته برای اینکه امسال این موضوع انجام شود و توافقات اولیه در این زمینه توافقات مثبتی است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد دستگیری یک گردشگری فرانسوی در ایران و اظهارنظر وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت: من جزئیات موضوع مورد اشاره را ندارم و باید بپرسم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر خرید نفت ایران از سوی آمریکا طی ماه های اخیر گفت: من جزئیاتی در این زمینه ندارم و می توانم به شما بگویم که از زمان رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی کلینتون به خاطر قوانینی که وضع کردند نفتی از ایران از سوی آمریکا خریداری نشده و شاید در مورد آنچه که گفته شده موضوع دیگری است که الان جزئیاتی در مورد آن ندارم و اظهارنظر خاصی نمی توانم بکنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر حرکت ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا و اظهارنظر مقامات آمریکایی در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشور دیگری در نظام بین الملل این حق را دارد که از تمام حقوق بین الملل استفاده کند و در آب های بین المللی حضور داشته باشد و هیچ کشور نمی تواند به این حق تعدی کند.

وی ادامه داد: هشدار می دهیم که هیچ کسی در این زمینه مرتکب اشتباه محاسباتی نشود و کسانی که در خانه های شیشه ای نشسته اند سنگی را پرتاب نکنند.

خطیب زاده در پاسخ به خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه شما این موضوع را تأیید می کنید، گفت: همان طور که تأکید کردم ما حق داریم که در آب های بین المللی حضور داشته باشیم ولی جزئیات در مورد این مسائل را باید از منابع ذیربط بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف جهت حضور در این انتخابات تصریح کرد: در وزارت امور خارجه مانند دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری ستاد برگزاری انتخابات تشکیل شده است چرا که برگزاری انتخابات در خارج از ایران بر عهده وزارت خارجه است. یادداشت های رسمی در این زمینه به کلیه پایتخت ها ارسال شده و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستورالعمل های لازم را در این زمینه دریافت کرده اند.

وی تأکید کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات گسترده ای که انجام شده وزارت امور خارجه مانند همیشه امیدوار است که در این انتخابات نیز شاهد حضور گسترده هموطنان در کشورهای مختلف باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری دور پنجم مذاکرات وین گفت: این مذاکرات از هفته گذشته آغاز شده است. همچنان هم ادامه دارد و در سطح کارشناسی پی‌گیری می‌شود.

خطیب زاده با بیان این که نباید در مورد مذاکرات وین و روند آن تعجیل کرد گفت : ما این مذاکرات را با دقت و وسواسی که لازم است پی‌گیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مذاکرات وین در هر سه کارگروه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است ولی موضوعات کلیدی باقی مانده است. در خصوص مذاکرات وین بن بستی وجود نداشته و مذاکرات به نقاط کلیدی رسیده است.

وی در بخش دیگری از این نشست همچنین گزارشی از سفر اخیر ظریف به آذربایجان و ارمنستان ارائه داد و گفت : وزیر کشور تاجیکستان امروز در سفر به تهران بامقامات کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند .

302051