پرسون بررسی کرد؛

گزینه‌های احتمالی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم

معرفی شخصی چون عباس عراقچی از سوی رئیسی به مجلس برای تصدی پست وزارت خارجه این نوید را که وی دنبال تندروی در عرصه سیاست خارجی نیست را نشان می‌دهد.
تصویر گزینه‌های احتمالی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها بازار گمانه‌زنی در خصوص اعضای کابینه دولت سیزدهم داغ است و یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها نیز وزارت امور خارجه می‌باشد. به گفته رئیسی، تیم وی در حال بررسی گزینه‌های مناسب سیاست خارجی می‌باشند. در این گزارش افرادی را برای این سمت مطرح هستند را معرفی می‌کنیم.

علی باقری کنی کیست؟

گفته می‌شود علی باقری کنی گزینه اصلی ابراهیم رئیسی برای سمت وزارت خارجه است. علی باقری معاون بین‌الملل قوه قضائیه است. وی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی وزارت خارجه بود و مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون وی منصوب شد. گفتنی است در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاکره کنندگان ارشد ایران بود. پس از حصول توافق برجام در دولت روحانی، وی همراه سعید جلیلی به یکی از مخالفان جدی مذاکرات هسته‌ای بدل شد.

برخی منابع می‌گویند، علی باقری کنی در وزارت خارجه مستقر شده است، البته گفته می‌شود او وظیفه انجام امور انتقالی را بر عهده دارد و ممکن است در نهایت وزیر خارجه فرد دیگری باشد.

احتمال ضعیف حضور سعید جلیلی

سعید جلیلی از مخالفان مطرح توافق برجام است. در حالی که رئیسی گفته است که برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند. به دلیل همین تضاد احتمال حضور سعید جلیلی در وزارت امور خارجه منتفی است. اما جلیلی به نفع رئیسی در انتخابات کناره گیری کرد و این احتمال سهم خواهی وی از رئیس جمهور منتخب را تشدید می‌کند.

جلیلی در پاسخ به این سؤال که چنانچه رئیس‌جمهور منتخب سمتی به شما پیشنهاد بدهند، خواهید پذیرفت، گفته است که "در هر زمینه‌ای کاری از دستمان بربیاید، به همه دوستان کمک خواهیم کرد."

مطلوب‌ترین گزینه عباس عراقچی است

نام عباس عراقچی، معاون سیاسی ظریف و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به عنوان گزینه‌های تصدی وزارت خارجه مطرح است.

محمد مهاجری، تحلیلگر رسانه‌ای اصولگرا درباره حضور برخی اسامی مثل باقری‌کنی، عراقچی و امیرعبداللهیان به‌عنوان نامزدهای تصدی وزارت خارجه گفته "هر کسی از بدنه وزارت خارجه انتخاب شود قطعا جزو افراد تندرو نیست؛ الا قلیلا، افراد بسیار کم‌شماری ممکن است باشد. امیرعبداللهیان و عراقچی برای تصدی وزارت خارجه گزینه‌های مطلوب‌تری خواهند بود و به نظرم مطلوب‌ترین گزینه خود آقای عراقچی هستند."

احتمال وزارت مهدی صفری

نام دیگری که اخیرا مطرح شده و از نزدیکان جلیلی، مهدی صفری است. صفری در زمان دبیر بودن سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود. وی پیش از این کاردار ایران در آلمان، سفیر در اتریش و معاونت آسیا، اقیانوسیه و کشورهای مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه و دستیار ویژه‌ وزیر و نماینده‌ ایران در مذاکرات تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بوده است.

منوچهر متکی

متکی وزیر خارجه سابق در دولت‌های نهم و دهم بوده و حمایت‌اش از رئیسی احتمال حضور وی در وزارت خارجه را تقویت می‌کند.

منوچهر متکی در بخش‌های مختلف وزارت کار کرده و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزیر امور خارجه شد. متکی حین مذاکره با رئیس‌جمهور سنگال به عنوان وزیر از سمت خود عزل شد.

حسین امیر عبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان ، معاون عربی و آفریقایی سابق و همچنین مشاور وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف است و به عنوان یکی از گزینه‌های جدی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم مطرح است.

وی دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی از دوره ریاست علی لاریجانی تا دوره ریاست محمدباقر قالیباف است.

معرفی شخصی چون عباس عراقچی از سوی رئیسی به مجلس برای تصدی پست وزارت خارجه این نوید را که وی دنبال تندروی در عرصه سیاست خارجی نیست را نشان می‌دهد. ضمن این که رئیس جمهور منتخب معتقد به تشکیل دولت فراجناحی است.

310881