اسلامی:

شرافت ما در گروی خدمت‌رسانی به مردم است

وزیر راه‌ و شهرسازی با تاکید بر این‌که آبادانی و پیشرفت کشور مهم‌ترین مولفه برای ما است، گفت: هرگز از نظر تکمیل راه‌های ورزقان برای مردم این منطقه کوتاهی نمی‌کنیم ما شرافت خود را در گروی خدمت‌گزاری مردم می‌دانیم.
تصویر شرافت ما در گروی خدمت‌رسانی به مردم است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان درباره‌ی روند اجرای دو بزرگراه در ورزقان و تغییر مسیر بزرگراهی در این منطقه اظهار کرد: مطالعات پروژه ترکیبی از مسیر بین‌المللی نوردوز، ورزقان، خواجه تبریز از سال ۸۶ آغاز شد و طرح کریدور آن در سال ۸۷ به تصویب رسید. بعد از طی شدن فرآیندی برای تامین اعتبارات و بودجه مناسب شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این پروژه تا سال ۱۳۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشت در دوره ما با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته سنگان به عنوان یکی از مراکز بزرگ صنعتی – معدنی منطقه جلب مشارکت شد. توافقات انجام شد تا آنها در احداث بزرگراه دسترسی به سنگان و تاثیرات ترافیکی مشارکت کنند تا این پروژه تامین اعتبار و احداث شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب قطعات یک تا چهار حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته قطعه پنج به عنوان کنارگذر ورزقان حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته که امیدواریم مسیر طی شده در قطعات یک تا چهار به آسفالت و بهره‌برداری رسیده و قطعه پنج نیز با رفع موانع تکمیل شود. ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز – اهر را افتتاح خواهیم کرد. این پروژه سهمی در قطعات جنوبی کریدور خواهد داشت البته ابهاماتی برای آقای دهقانی درباره دخالت‌های ایجاد شده در این مسیر ایجاد شد. ما تیم کارشناسی با مشاوران مستقل را موظف به انجام مطالعات کردیم. مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی صورت گرفت جمع‌بندی این بود که مسیر انتخاب شده دقیق و کارشناسی بوده و حداقل هزینه را نسبت به گزینه‌های دیگر دارد لذا اطمینان حاصل شد که پروژه براساس مفروضات مهندسی شده انتخاب شده، امیدواریم با تعامل با ایمیدرو ۶۰ کیلومتر باقی‌مانده را تکمیل کنیم تا هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم این بزرگراه بین‌المللی به سمت ارمنستان آمد و شد دارد که به دنبال بهره‌برداری آن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم صحبت‌هایش بعد از اظهارات نماینده ورزقان اظهار کرد: آنچه آقای دهقانی بیان کرد مربوط به دو پروژه متفاوت است که بخشی از آن به ۱۳ سال پیش بر می‌گردد و بخش دیگر پیرامون ارتقاء محور یک راه فرعی و روستایی است. باید این دو را از هم تفکیک کنیم. بزرگراهی که به آن اشاره شد قرار است یک مسیر بین‌المللی باشد و بار ترافیکی را تسهیل کند.

وی ادامه داد: براساس پیگیری‌های آقای دهقانی و مراجعاتی که داشتند جلوی پیشرفت پروژه به مدت ۱۰ ماه گرفته شد چه کسی قرار است هزینه‌های تمام شده را جبران کند البته دادستان برای لغو حکم توقف دستور داد دلیلی نداشت با یک تصور ناصواب یک پروژه ملی را تعطیل کنیم.

اسلامی تاکید کرد: من هرگز در خدمت‌رسانی به مردم ورزقان کوتاهی نمی‌کنم شرافت ما در گروی خدمت‌گزاری است. قطعا به این موضوع رسیدگی می‌کنیم در کشور سلسله مراتبی برای مباحث فنی داریم من این موارد را به شورای فنی استان ارجاع دادم که آن را بررسی کند به یک مشاور مستقل هم موضوع را ارائه کردیم که آنها هم رای به انجام پروژه دادند. مهم برای ما آبادانی و پیشرفت و رفع دغدغه و مشکلات مردم است. ما صورت مساله را پاک نمی‌کنیم و مساله آفرین نیستیم بلکه به دنبال حل مشکلات مردم هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: افتخار ما این است که اکثر پروژه‌های تاریخی سنواتی را به تکمیل و افتتاح رساندیم. ۸۰ درصد پروژه‌ها در عرض دو سال تکمیل شد آن هم در شرایطی که طی ۱۹ سال تنها ۲۰ درصد آن تکمیل شده بود. رویکرد ما محرومیت زدایی، پیشرفت و آبادانی است افتخار می‌کنیم سرباز نظام هستیم و ادعایی هم نداریم. امیدواریم اگر سوء تفاهمی وجود داشته، رفع شود.

اسلامی در پایان گفت: تمام اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی براساس معادلات مهندسی بوده که احکام آن مشخص است. مهندسان خبره بر روی آن مطالعه انجام داده‌اند ما آبروی خود و وزارت و اعتبار نظام را برای دیگران هزینه نمی‌کنیم، باز هم این موضوع را بررسی خواهیم کرد از نمایندگان هم درخواست داریم که همراهی کنند که این پروژه احداث بزرگراه بین‌المللی در این منطقه تعطیل نشود.

302047