امید احمدی صفا:

بوکس ایران برای AIBA سودی ندارد

امید احمدی‌صفا ملی پوش بوکس ایران، بعد از حذف در مسابقات قهرمانی آسیا، اخطارهای داور را دلیل عصبانیت و باختش مقابل حریف قرقیزستانی می داند.
تصویر بوکس ایران برای AIBA  سودی ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، امید احمدی صفا بوکسور سبک وزن کشورمان در دور دوم مسابقات قهرمانی آسیا مقابل آزات اوسنالیف قرقیز، دارنده طلای بازی های آسیایی گوانگژو باخت تا خیلی سریع از رینگ امارات خداحافظی کند. اما گویا مافیا و اخطار های ناعادلانه در خداحافظی زودهنگام احمدی صفا بی تاثیر نبوده است. مافیایی که به یک سریال تکراری تبدیل شده و بعد از اینکه سهمیه المپیک توکیو را در ادن از چنگ احمدی صفا در آورد حالا این بار دست او را از مدال در امارات کوتاه کرد.

تو مسابقات را خیلی خوب شروع کردی و حریف اولت را زیر ۳۰ثانیه ناک اوت کردی. در بازی مقابل قرقیزستان چه اتفاقی افتاد که باختی؟

در بازی دوم، حریف قرقیزم کم کسی نبود. او طلای بازی های آسیایی گوانگژو وقهرمانی آسیا را در کارنامه دارد وحتی در سال ۲۰۱۵ بهترین بازیکن جهان شد و در ۹ بازی اخیر بدون باخت بوده است. در مسابقات جام اولامباتون مغولستان من در ۴۹ کیلو و او در ۵۲ کیلو طلا و کاپ تکنیک گرفت. راند ۱ را خیلی خوب شروع کردم و ۴-۱ جلو بودم و سوار بر بازی. ولی در راند ۲، داور وسط، بازی را از دستم در آورد و اخطار سر بهم داد که این اخطار از مجموع امتیازاتم در هر ۳ راند، ۱ امتیاز از من کم کرد و همین موضوع خیلی به نفع حریف شد. زمانی که حریف را می زدم و به طناب های کنار رینگ برخورد می کرد داور مدام به من اخطار می داد که هل ندهم و زمین که می خورد داور مدام به من می گفت تکانش ندهم .حتی یک جای بازی با کله به صورتم زد و لثه ام از دهنم افتاد، که داور به جای اینکه به او اخطار دهد برای من ناک دان شمارد! در کل از راند ۲ داور عصبی ام کرد، در حدی که فقط می خواستم یک جوری حریف را بزنم چون می دانستم که قرار است بازی را به من ندهند. همین هم باعث شد تا بازی از دستم خارج شود.

پس مثل همیشه داوری اذیتتان کرد. مثل اینکه قضاوت بازی احسان روزبهانی و اشکان رضایی هم مورد داشته، روزی بازی این ۲ نفر در سالن بودی؟

داوران مثل همیشه به ما سخت گرفتند و با قضاوت هایشان اذیتمان کردند. اگر قرار بود اینقدر سخت بگیرند، باید به حریف مسلم مقصودی هر سه راند اخطار می دادند و دیسکالیفه اش می کردند چون فقط با کله به سمت صورت مسلم می آمد. اشکان رضایی هم خیلی خوب بازی کرد اما حریفش قهرمان آسیا ست و سهمیه دارد المپیک توکیو وطبیعتا شناخته ترشده از رضایی. ما در در کشورخودمان هم زمانی که به رینگ می رویم داوران به بوکسورهای شناخته شده رای بهتری می دهند تا بوکسورهایی که نمی شناسند. درباره ی بازی با روزبهانی هم باید بگویم که او ۲-۳ سالی از بوکس دور بوده و حریفش در این ۲-۳سال در کروس قهرمانی. خب طبیعی است که در این مدت داوران عوض شده اند و داوران جدیدی که آمده بودند روبهانی را نمی شناختند.

بوکس ایران تا کی باید قربانی مافیا باشد؟

رک بگویم که بوکس ایران برای AIBA سودی ندارد. زمانی که ما در کشورمان تورنمنت ها بین المللی برگزار نمی کینم، زمانی که اردوهای مشترک زیادی برگزار نمی کنیم عملا برای فدراسیون جهانی سودی نداریم و دیده نمی شویم. مثلا ۳ سال می گذرد و یک تورنمنت برگزار می کنیم، ۲ سال می گذرد ۲تا اردوی مشترک می گذاریم. ما عملا برای فدراسیون جهانی مصرف کننده هستیم. بخاطر همین مسائل است که روی ایران حساب باز نمی کنند و داوری ها به نفع تیم هایی است که برایشان سود بیشتری دارند. همین قزاقستان، ازبکستان و هند هرماه، در یک تورنمت هستند. خلاصه که اینها برای فدراسیون جهانی هم درآمد زایی می کنند و هم خودی نشان می دهند. اما ما چه؟

بقیه می گویند لابی ولی من اسمش را می گذارم دید داور. داورانی که سه ستاره دارند در تمام مسابقات حضور دارند، بنابراین داوران عوض نمی شوند ودر تمام مسابقا همین چندنفر قضاوت می کنند، وقتی شما در تورنمنت ها و مسابقات تدارکاتی متعددی به رینگ بروی، به چشم داروان آشنا می آیی و همین باعث می شود تا به نفعت رای دهند.

دوری یک ساله از رینگ هم در عملکردتان تاثیر منفی داشت؟

قطعا داشت...فقط ایران دراین مدت به مسابقات و تورنمنت بین المللی نرفت وگرنه تمام کشورها با رعایت پروتکل ها در مسابقات بین المللی شرکت کردند. همین ۲ ماه پیش، روسیه مسابقات جایزه بزرگ برگزار کرد که تمام این تیم ها در آن تورنمنت حضور داشتند. حتی جام احمد کومرت هم برگزار شد که ما آن را از دست دادیم و شرکت نکردیم وگرنه اکثر مسابقات طبق تقویم فدراسیون جهانی سرجایش برگزارد شد با این تفاوت که ما امسال در هیچ کدامشان حضور نداشتیم.

به نظرت تا اینجای کار، عملکرد تیم ایران چطور بوده؟

بوکسورهای ما تا اینجا واقعا خوب کارکردند و اگر باختند در بازی های نزدیک و به قهرمانان سرشناس بوده و یا بازی برده را با قضاوت داوران واگذارکرده اند. بوکسورهای ما هیچی از باقی کشورها کم ندارند فقط باید به تورنمنت های بیشتری بروند تا دیده شوند. تا همین جای کار، خیلی از تیم ها از حسین ثوری رئیس فدراسیون و علیرضا استکی سرمربی تیم دعوت کردند و درخواست اردوی تدارکاتی با ما را داشتند. قبلا کسی سمت ایران نمی آمد و ما حکم نپال را داشتیم ولی الان جزو ۵ قدرت برتر آسیا هستیم و دوست دارند با ما تمرین کنند. امیدوارم وزرات ورزش کمک کند، ما توانایی گرفتن مدال در المپیک را داریم و اگر از همین امروز سرمایه گذاری کنند، نفراتمان در المپیک بعدی می تواند بیشتر هم باشد.

میزبانی امارات را چطور دیدی؟

میزبانی امارات خوب بوده و همه چیز از هتل تا سرویس دهی و سالن مسابقات سرجایش بوده است. تیم های خیلی خوبی هم در این دوره شرکت کردند.

301652