روانشناس در گفت و گو با خبرنگار پرسون:

بررسی علل قتل «بابک خرمدین» از ابعاد مختلف اجتناب‌ناپذیر است

روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: بررسی واقعه قتل «بابک خرمدین» توسط پدر و مادر خود از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، روانی و... اجتناب ناپذیر است چون چنین پدیده اعجاب انگیزی اگر به درستی مطالعه و ریشه‌یابی شود کمک شایانی به جهش در علوم مختلف می‌گردد.
تصویر بررسی علل قتل «بابک خرمدین» از ابعاد مختلف اجتناب‌ناپذیر است

دکتر مریم اکبری؛ روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: عواطف و احساسات، غریزه‌ای فراگیر است که نه تنها مختص نوع بشر، بلکه در حیوانات و حتی نباتات به صورت فطری نهادینه شده تا سنگ بنای بقاء نوع باشد و انتظار می‌رود انسان به‌عنوان موجود ذی‌شعور دارای مراتب بالا و تکامل یافته این عواطف باشد اما این قاعده همیشگی و مطلق نیست.

این روانشناس ادامه داد: گاهی شرایط و عواملی زمینه ساز بروز اختلالاتی در نهاد احساسی افراد می‌شود که به طور کل قاعده انسانیت را زیرپا می‌گذارد و در این زمینه، سرشت فرد که همچون خمیری، در طی زمان شکل گرفته و متاثر از عوامل مختلف ساخته شده، بسیار موثر و قابل بررسی است.

وی افزود: بارش تند باران را در نظر بگیرید که یکنواخت با یک حجم و سرعت و وزن یکسانی بر نواحی مختلف ببارد! همین باران نمی‌تواند شکل سنگ را تغییر دهد چون نوع سنگ به راحتی قابل دگرگونی نیست اما یک زمین نرم یا سراشیبی به راحتی در اثر باران تند متلاشی می‌شود.

اکبری در ادامه سخنان خود بیان داشت: چند وقتی است خبر هولناک پدر و مادری در رسانه‌ها نقل می‌شود که تمام قواعد فطری انسان را دور زده و به تعبیری از کثیف‌ترین جنایت بشری پرده برداشته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بررسی واقعه قتل «بابک خرمدین» توسط پدر و مادر خود از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، روانی و... اجتناب ناپذیر است چون چنین پدیده اعجاب انگیزی اگر به درستی مطالعه و ریشه‌یابی شود کمک شایانی به جهش در علوم مختلف می‌گردد.

وی اظهار داشت: مطالعه ابعاد شخصیتی پدر و مادری که ادعای فرهیخته بودنشان در جامعه مطرح است، می‌تواند راهگشای مطالعات بعدی گردد تا حداقل با شناسایی عوامل دخیل در جنایت رخ داده، از بروز موارد مشابه ممانعت کرد.

اکبری تصریح کرد: قتل فرزند توسط والدین و بالعکس، در اذهان عموم تاثیربرانگیز و منزجرکننده است بنابراین پیگیری چنین اخباری هم برای ذهن مخاطب اغواکننده است و هم مشمئزکننده. چنین اتفاقاتی و تاثیر آن تا مدتها در ضمیر ناخوداگاه انسان باقی خواهد ماند و اگر کماکان به‌عنوان مسئله‌ای لاینحل و ناتمام بماند می‌تواند ذهن را درگیر کند و حتی مشوقی برای بازسازی آن واقعه جهت رسیدن به پاسخ سوالات گردد و اینجاست که تاکید جامعه روانشناسان بر تحلیل و بررسی چنین جنایاتی موجه می‌شود.

این روانشناس عنوان داشت: اکبر خرمدین؛ کسی که با آسودگی خاطر و افتخار از قتل ۲ فرزند و دامادش رمزگشایی می‌کند، شخصیتی «آنتی سوشیال» وخیم دارد که کلکسیونی از اختلالاتی نظیر وسواس جبری، پارانوئید، نارسیسم و سادیسمی قوی را یکجا در خود دارد. کسی‌که به زعم خودش هم قانون است و هم مجری قانون که باید در جهت اصلاح جامعه بی‌باکانه جان دهد! همسر ایشان هم که قطعاً شخصیتی وابسته، افسرده و مهرطلب است آگاهانه در این قتلها همراهی و مشارکت دارد اما چه عواملی اکبر خرمدین و همسرش را به اینجا رسانده‌اند که امروز به عنوان ۲ قاتل بدون هیچ ندامتی از قضاوت جامعه، شخصیتی منفور به خود بگیرند!؟ قطعاً بررسی شکل گیری شخصیت آنها در طی زمان با رویکرد روانکاوانه می‌تواند کمکی به حل ابعاد معمای این جنایت باشد.

وی افزود: با شناخت شخصیت این دو پدیده کم نظیر و بررسی عوامل زمینه ساز اختلالات خلقی آنها، می‌توان گامی موثر در رفع نواقص موجود در ساختار آموزشی، اجتماعی، خانوادگی و... جامعه برداشت.

اکبری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: قوه قضاییه که مسئول رسیدگی به بُعد قضایی پرونده است می‌تواند با به تاخیر انداختن حکم قصاص آنها به نفع جامعه علمی کشور، فرصت مطالعه به پژوهشگران دهد تا نتایج تحقیقات در خدمت نهاد مقدس خانواده ایرانی و پر کردن خلاءها در ابعاد مختلف گردد.

غلامرضا آیین مهر ـ استان کردستان

301447