علم‌الهدی: شورای نگهبان، شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان مصلحت

امام جمعه مشهد با بیان اینکه شورای نگهبان، شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان مصلحت، گفت: اینکه به شورای نگهبان بگوییم مصلحت را در نظر بگیر مثل این است که در یک بازی فوتبال به دروازه بان بگوییم برو گل بزن؛ گل زدن کار خوبی است اما وظیفه دروازه‌بان چیز دیگری است و اگر بخواهد گل بزند دروازه را باید رها کند. در راس نظام ولی فقیه وجود دارد و هرچه مصلحت باشد دستور می‌دهد.
تصویر علم‌الهدی: شورای نگهبان، شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان مصلحت

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار مضجع نورانی امام رضا(ع)، اظهار کرد: انقلاب ما انقلاب اسلامی و دینی است، این نظام هم برآمده و مولود این انقلاب است و بنابراین در همه تکالیف و مسائل اجتماعی سیاسی ما، دین دخالت دارد.

امام جمعه مشهد افزود: همه برنامه‌ها و حرکات ما باید مستند به دستورات دینی و قرآن و حدیث باشد، ما نمی‌توانیم در عرصه‌های نظام، دین را به حاشیه ببریم و طبق نظر خودمان کار کنیم، بنابراین همه افراد در این جامعه مکلفند و باید تمام فعالیتهای‌شان بر اساس دستورات دینی و شرع مقدس اسلام باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل دینی ما مشارکت سیاسی است، خاطرنشان کرد: مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی دینی ما فقط یک حق نیست بلکه حقی است مولود تکلیف یعنی ما برای مشارکت سیاسی تکلیف داریم و مانند جوامع لیبرال دموکرات غربی نیستیم که بگوییم کسی اگر خواست از حقش استفاده کند و اگر نخواست این کار را نکند.

علم الهدی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) گفت: شیخ کلینی در اصول کافی روایتی نقل کرده از پیامبر که می‌فرماید «هر کسی که شب را صبح کند در حالی که به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست»؛ امور مسلمین چیست؟ پیامبر(ص) نفرمودند امر مسلم بلکه گفتند امور مسلمین، این کلمه جمع است، یعنی مسائل اجتماعی و سیاسی مسلمانان، پس منظور رسیدگی به یک فقیر و درمان یک بیمار نیست.

امام جمعه مشهد متذکر شد: این حرف پیامبر(ص) حرف بزرگی است چرا که پیامبر مبعوث از طرف خدا این حرف را می‌زند و می‌فرماید اگر به امور مسلمانان اهتمام نورزید مسلمان نیستید، نمی‌فرماید مومن نیستید، یعنی کسی که نماز و نافله می‌خواند و روزه و دعا و توسل دارد اما کاری به سرنوشت اجتماعی و سیاسی مسلمین ندارد مسلمان نیست و طبق این روایت(که مورد قبول شیعه و سنی است)، شهادتین و کل اعمالش باطل است.

وی گفت: افرادی که یک کلمه از حرف‌های من را می‌گیرند و در فضای مجازی پخش می‌کنند و استهزا می‌کنند اگر مرد هستند بیایند دلیلی که پشت حرف من است را نیز بشنوند و پخش کنند، من از خودم حرف نمی‌زنم حرف پیامبر(ص) است، کسی که بگوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم بر اساس روایت پیامبر(ص) مسلمان نیست چه برسد به قلم شکسته‌ای که می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید؛ اینکه نزدیک انتخابات مقام معظم رهبری و مراجع فتوا می‌دهند شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است بر اساس همین روایت است.

علم الهدی با اشاره به بعضی سخنان در واکنش به رد صلاحیت‌ تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری، متذکر شد: اینکه برخی می‌گویند چون شورای نگهبان گفته فلانی صلاحیت ندارد پس من رای نمی‌دهم مثل این است که بگویی نماز هم نمی‌خوانم، تو مسلمانی، اهل عبادتی و خدا را قبول داری نمی‌توانی این حرف را بزنی.

خطیب جمعه مشهد تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند شما مردم خودتان برای خودتان تصمیمی نگیرید تا با در نظر گرفتن منافع و مصالح خودشان برای شما تصمیم بگیرند، اینها استکبارند، با زور و تحکم می‌خواهند حرفشان را پیش ببرند؛ آنها می‌خواهند زمام زندگی سیاسی و اجتماعی شما را در دست بگیرند پیغمبر(ص) می‌فرماید اگر چنین کنید مسلمان نیستید.

وی با اشاره به مساله احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان گفت: هر چه رهبری بعنوان ولی فقیه بگویند قول الفصل است، شورای نگهبان، شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان مصلحت.

علم الهدی با اشاره به اینکه احراز صلاحیت به معنای عدم صلاحیت نیست، تشریح کرد: احراز صلاحیت بر اساس یک سلسله اطلاعات رسیده از ۶ دستگاه و منبع رسمی کشور شامل قوه قضاییه، دیوان محاسبات، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، دستگاه اطلاعاتی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و بر اساس حرف و نظر دیگران نیست.

امام جمعه مشهد افرود: بررسی صلاحیت نامزدها بر اساس این اطلاعات، وظیفه قانونی شورای نگهبان است؛ اگر با این اطلاعات صلاحیت یک نفر برایشان احراز نشد دلیل بر این نیست که آن فرد صالح نیست، بلکه او ممکن است صالح باشد اما شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی برایش احراز نشده است. باید فحش داد؟ اگر کسی اعتراض دارد باید از منبع اطلاعاتی پیگیری کند.

وی تبیین کرد: اینکه به شورای نگهبان بگوییم مصلحت را در نظر بگیر مثل این است که در یک بازی فوتبال به دروازه بان بگوییم برو گل بزن؛ گل زدن کار خوبی است اما وظیفه دروازه‌بان چیز دیگری است و اگر بخواهد گل بزند دروازه را باید رها کند. در راس نظام ولی فقیه وجود دارد و هرچه مصلحت باشد دستور می‌دهد.

علم الهدی گفت: اعتراضاتی که این دو سه روزه به شورای نگهبان شده همانطور که رهبری هم اشاره فرمودند یک عده اعتراضات دلسوزانه است اما یک عده دیگر که اعتراض کردند دانسته یا ندانسته هم‌دست دشمن هستند، چون تمام تلاش دشمن این است که یا جمهوریت یا اسلامیت نظام را از بین ببرد.

امام جمعه مشهد یادآور شد: ۴۲ سال است نزدیک انتخابات رسانه‌های صهیونیست این حرف‌ها را زده‌اند و مشروعیت انتخابات را زیر سوال برده‌اند، کسی هم که در داخل این حرف را بزند و بگوید بخاطر احراز صلاحیتهای شورای نگهبان جمهوریت وجود ندارد دانسته یا ندانسته همدست انها و مثل مورچه‌ای است که وقتی آب به لانه‌اش افتاد گفت دنیا را آب برد.

وی با بیان رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم برای پیروزی انقلاب و حفظ این نظام، اظهار کرد: مردم پای این نظام جوانانشان را دادند و هزینه‌ها کردند، این نظام جمهوری است چون مردم پای آن هستند، این مردم در میدان مقاومت با استکبار یک شهید مثل حاج قاسم سلیمانی دادند و تمام کشور به خروش درآمد، این‌ها مردم بودند؛ حالا می‌گویید چون فلانی صلاحیتش احراز نشده، این نظام جمهوری نیست؟ چرا با رسانه‌های امریکایی و اسراییلی هم‌صدا می‌شوید؟

علم الهدی با بیان اینکه مردم ما در همه دنیا به لحاظ رشد سیاسی و انقلابی بی نظیرند، گفت: امیدواریم مسئولی دلسوز و خستگی ناپذیر و انقلابی انتخاب کنید.

جوان امروز یک جوان نخبه است

خطیب جمعه مشهد در خطبه عبادی این هفته نیز گفت: هفته‌های گذشته کلام ما در خطبه اول درباره بحث تقوای عملی بود و مبحثی را که اخیرا آغاز کردیم در موضوع تقوای عملی در تعامل با جوان و ارتباطات با جوانان است.

وی افزود: هفته گذشته به این موضوع پرداختیم که در مسئله تعامل با جوان باید به نقطه وظایف فردی، خانوادگی و اجتماعی در مقابل جوان توجه کرد، چراکه معمولاً ما در مقام نقد جوانان خیلی حرف می‌زنیم و در مقام نقد جوان هستیم، اما این واقعیت که افراد در برابر جوان چه وظیفه‌ای دارند، پدر و مادر چه وظیفه‌ای دارند و یا جامعه و نظام در برابر جوانان دارای چه تکالیفی است را موردبحث قرار نمی‌دهیم.

علم الهدی با بیان اینکه امروز در میان خانواده‌های ما مشکل جوانان یک مشکل عمده است و گاهی مشکلی که برای جوان خانواده پیش می‌آید تمام اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار میدهد، گفت: معمولا خانواده‌ها وضع فرهنگی و اقتصادی جامعه را دخیل می‌دانند البته ما مدعی نیستیم که وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه ما یک وضعیت آرمانی است اما خیلی از وضعیت گذشته بهتر است.

علم‌الهدی با ذکر خاطره‌ای از حضور در محضر مقام معظم رهبری عنوان کرد: در وضعیت کرونا و فعالیت‌های مواسات همه این کارها را جوانان کردند، یک روزی به یک رییس جمهوری که خیلی دم از جوانان و شادی جوانان می‌زد گفتم این جوانانی که شما از آنها دم می‌زنید یک مشت جوان هرزه لاابالی نیستند، جوان امروز یک جوان زبده و نخبه است مساله فن‌آوری هسته‌ای را جوانان به ۶۰ درصد غنی سازی رساندند، اینها همه کار جوانان است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تعامل با جوان حل مشکلات اوست، بر حمایت خانواده‌ها از جوانان تاکید کرد و گفت: اگر پول دارید فرزندانتان را حمایت کنید و اگر ندارید باید با محول کردن مسئولیت او را رشد دهید، سیستم تربیتی ما و توجه به جوانان در خانواده بزرگترین حلال مشکلات آنهاست به همان میزان که در دوره نوزادی و طفولیت به فکر حل مشکلاتش بودید در جوانی هم باید این موضوع را مدیریت کنید البته مسئولین هم وظیفه دارند.

منبع:انتخاب

301399