یادداشت وارده؛

«اصلاحات» حذف شدنی نیست

یادداشت/ به همان میزان که جریان حاکم عرصه را بر جریان اصلاحات تنگ و تنگ‌تر کرده گفتمان اصلاحات دامنه و نفوذ خود را نه تنها در بطن جامعه که در حوزه و قلمرو جریان حاکم نیز بسط داده است.

تصویر «اصلاحات» حذف شدنی نیست

سایت خبری پرسون ـ اقدام شورای نگهبان در حذف کاندیداهای جریان اصلاحات این تلقی را در جامعه به وجود آورده که سرنوشت محتوم این جریان سیاسی چیزی جز بن بست و اضمحلال تدریجی نیست. بسیاری از تحلیلگران نیز بر این باورند که هسته سخت قدرت در ساختار سیاسی کشور، جریان اصلاحات را تهدیدی جدی علیه خود دانسته و به همین دلیل در سالهای اخیر شرایط را برای حذف آن فراهم نموده است.

در این میان آنچه در تحلیل شرایط موجود مغفول واقع گردیده و تصمیم گیران کشور راجع به آن کمتر غور کرده‌اند عدم تفکیک بین «جریان سیاسی» اصلاحات و «گفتمان» اصلاحات است که ساختار قدرت را در موضع ضعف و آسیب قرار می‌دهد.

شاید جریان حاکم بتواند با بهره گیری از اهرم‌های قانونی و بعضا فراقانونی زمینه حذف اصلاح طلبان را فراهم نماید اما حذف گفتمان، نه تنها شدنی نیست بلکه روز بروز بر غلظت و دامنه و سطح مطالبات ان نیز افزوده می‌گردد.

گفتمان، بستر و جریانی است که دارای زمینه‌های اجتماعی است و در سایه شناخت عناصر بیرونی و شرایط تاریخی خود قابل شناسایی می‌باشد.

اساسا معنای پدیده های اجتماعی و سیاسی در چارچوب گفتمان‌ها به وجود می‌آید، مثلا «اصلاحات» یک گفتمان است که ضرورت‌های تاریخی و خواست و اراده اجتماعی سبب پیدایش آن شده است.

این گفتمان یک دلالت مرکزی دارد که همان «اصلاحات» است و دال های شناوری که اجزای متشکله آن را به وجود می‌آورند، مثلا تساوی حقوق زن و مرد، آزادی بیان، حفظ حریم خصوصی، آزادی مطبوعات هر کدام دال‌های شناوری هستند که بر روی هم گفتمان اصلاحات را شکل می‌دهند.

به همان میزان که جریان حاکم عرصه را بر جریان اصلاحات تنگ و تنگ‌تر کرده گفتمان اصلاحات دامنه و نفوذ خود را نه تنها در بطن جامعه که در حوزه و قلمرو جریان حاکم نیز بسط داده است، این که امثال احمدی نژاد، علی لاریجانی یا علی مطهری و... زمانی شمشیر را علیه جریان اصلاحات از رو می‌بستند اما اکنون در کنشهای سیاسی به گفتمان اصلاحات متمسک شده و موفقیت خود را در این گفتمان جستجو می‌کنند مفهومی جز اقبال جامعه به این گفتمان نداشته و این موضوع نیز ارتباطی با عمکرد اصلاح طلبان حاضر در ساختار قدرت ندارد.

به نظر می‌رسد ایراد اساسی جریان سیاسی حاکم در عدم درک همین واقعیت است و دیر یا زود نیروهای موثر این جریان به سمت گفتمان اصلاحات ریزش خواهند کرد.

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه ای

توجه: مطلب فوق صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

301384