مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد:

تلقیح مصنوعی به روش لاپراسکوپی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از اجرای سومین عملیات تلقیح مصنوعی به روش لاپراسکوپی جهت تولید نژادهای نو ترکیب گوسفند در سایت الگویی ملی پرورش گوسفند مهربان خبر داد.
تصویر تلقیح مصنوعی به روش لاپراسکوپی

کاویانی دلشاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در گفت وگو با سایت خبری پرسون از اجرای سومین عملیات تلقیح مصنوعی به روش لاپراسکوپی جهت تولید نژادهای نو ترکیب گوسفند در سایت ا لگویی ملی پرورش گوسفند مهربان خبر داد.

وی افزود: اجرای طرح سنتز نژادی نو ترکیب گوسفند، با استفاده از تلقیح میش های مهربان با اسپرم های منجمد نژادهای رومانوف به روش لاپراسکوپی در اردیبهشت ماه امسال به تعداد 100 راس عملیاتی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین ادامه داد: گوسفندان بومی سازگاز با شرایط سخت محیطی و دارای کیفیت مطلوب گوشت بوده و گوسفند نژاد رومانف نیز دارای فعالیت چند قلوزایی سرعت رشد بالا کاهش دنبه است.

کاویانی دلشاد با اشاره به این مطلب که ایجاد نژادهای نو ترکیب سازگار با شرایط سخت محیطی استان یکی از الویت ها و برنامه های اجرایی اداره بهبود تولیدات دامی شهرستان است ابراز امیدواری کرد با طرف شدن نقاط ضعف گوسفندان بومی در آینده شاهد رشد سیستم های پرورشی بسته بدون نیاز به چراگاه باشیم و با استفاده از روش های نوین در تولید گوشت قرمز و سایر محصولات رشد خوبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: گوسفندداری باید از حالت سنتی خارج شده و به سوی تولید دام های مولد ( میش و قوچ ) با ژنتیک مناسب برود تا مجبور نشویم همه دام ها را جهت تولید گوشت استفاده کنیم وگله های ایجاد شود که تولید میش و قوچ اصلاح شده داشته باشند و سایر گله داران از آنها خریداری کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: سالانه در شهرستان حدود 2700 راس همزمانسازی فحلی در گله های شهرستان در حال انجام است و عمده دامداران که در سال های قبل با هماهنگی این مدیریت طرح همزمان سازی محل انجام می دادند در حال حاضر مستقل و داشتن علم بیشتر اقدام به این روش همزمانسازی و مدیریت گله کنند.

کاویانی دلشاد افزود: نظر به خشکسالی های پی در پی و افزایش دام نسبت به مراتع باید به سوی تولید به روش سیستم بسته و بهره وری بالاتر گام برداریم در غیر این صورت در تامین گوشت و پروتئین جامعه با مشکل مواجه خواهیم شد و به دامداران پیشنهاد شده که به سوی بهره وری بالا و استفاده از روش های نوین دامداری بروند.

301353