اوسطی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

سه ساختار جدید در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که کلیات طرح تامین امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی به تصویب رسیده؛ بیان کرد: طبق این طرح یک متولی خاص بخش تجارت کشاورزی، سازمان توسعه سرمایه گذاری کشاورزی و شورای پشتیبانی و رفع موانع از کشاورزی نیز تشکیل می‌شود.
تصویر سه ساختار جدید در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود

پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص طرح تامین امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی گفت: کلیات این طرح با رأی قاطع نمایندگان تصویب و به صورت نهایی در کمیسیون کشاورزی بررسی می‌شود.

اوسطی تصریح کرد: کشاورزی از مهم ترین بخش‌های اقتصادی است. از صد سال گذشته اقتصاد نفتی اجازه توجه لازم و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را سلب کرده است. بسیاری از کشورها، با وجود این که ظرفیت‌های ایران را ندارند. درآمد ارزی و صادراتی‌شان دو برابر فروش نفت ما در شرایط غیرتحریمی است.

وی با بیان این که کمیسیون کشاورزی و مجلس یازدهم گام‌های خوبی در این بخش داشته، افزود: اولین گام اصلاح کانون محصولات کشاورزی و گام دوم تصویب طرح اخیر بود. در این طرح، اصلاح ساختاری در تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیش بینی شده؛ تا نا‌به‌سامانی‌ها مجدد تکرار نشود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: بخش تجارت کشاورزی، متولی ندارد و شاهد بی‌نظمی در این حوزه هستیم. در مجموعه وزارت کشاورزی و یا سازمان توسعه تجارت، یک ساختار جدید به عنوان متولی خاص صادرات بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

اوسطی با بیان این که بحث سرمایه‌گذاری از مشکلات دیگر بخش کشاورزی است؛ گفت: سازمان توسعه سرمایه گذاری به عنوان ساختار جدید دیگری در جهت حمایت از تولید و هموار کردن مسیر رونق، جهش و تحول بخش کشاورزی ایجاد می‌شود. ضمن این که یک کارگروه و شورای پشتیبانی و رفع موانع از کشاورزی نیز تشکیل و موانع بخش کشاورزی مانند صدور مجوزها رفع می‌شود.

وی افزود: اصلاح فرایندها نیز در این طرح تصحیح و ارتقاء یافته است. برای مثال در حوزه سوخت کشاورزی، این قشر کارت سوخت ندارند و سردرگم هستند. طبق این مصوبه کارت سوخت هوشمند کشاورزی باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشکلات بیمه کشاورزی؛ گفت: نمایندگان ارائه خدمات بیشتر به ویژه برای محصولات اساسی را اجبار کردند.

اوسطی گفت: امکان تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد. باید اکوسیستم کشاورزی دانش بنیان با محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری در این زمینه تشکیل شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با توجه به حمایت های جدید از بخش کشاورزی، طبق این طرح باید در یک بازه زمانی 4 ساله بتوانیم واردات محصولات اساسی و نهاده های دامی را به کمتر از 50 درصد کاهش دهیم.

290535