توسعه فرودگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد

توسعه و تجهیز فرودگاه های کهگیلویه ‌و بویراحمد از دستاوردهای مهم و اقدامات ویژه دولت ظرف سال های اخیر بوده است که هم اینک این فرودگاه ها به گونه ای توسعه یافته اند که امکان نشستن هواپیماهای جت چهار موتوره را دارند.
تصویر توسعه فرودگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و گچساران است.

فرودگاه یاسوج یکی از مرتفع ترین فرودگاه های کشور است که با اهتمام ویژه دولت، تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.

این فرودگاه بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است، با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

سال گذشته، پرواز شب برای نخستین بار در فرودگاه شهدای یاسوج انجام شد که این امر،مهر تاییدی بر ایمن بودن فرودگاه و به روز بودن سیستمهای ناوبری آن است.

همچنین فرودگاه گچساران در منطقه مهم تولید کننده نفت خام فرصتی برای بهره مندی جمعیت ۴۰۰هزار نفری شهرهای جنوبی کهگیلویه و بویراحمد از جمله گچساران، دهدشت، چرام، بهمئی، لنده و باشت برای سفرهای هوایی است.

مالکیت فرودگاه گچساران به حوزه عملیاتی فرودگاه یاسوج واگذار شده که این مهم با پیگیری های مدیریت این فرودگاه و حمایت های مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و استاندار کهگیلویه و بویراحمد رقم خورده است.

تلاش برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و در سال های اخیر با تدبیر دولت در کانون مدیریت و برنامه ریزی این مجموعه قرار گرفت.

توسعه حمل و نقل یکی از ارکان مهم جهش تولید است و این مهم پلی برای ارتباط با کشور های مختلف جهان برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و ...، محسوب می شود.

بر اساس آخرین بررسی ها، پیش از دولت تدبیر و امید پروازهای فرودگاه یاسوج تنها ۲ روز در هفته برگزار می شد و این امر موجب نارضایتی هم استانی ها شده بود.

در نهایت بخش زیادی از مسافران یاسوجی به پایتخت در نهایت به فرودگاه شیراز سرازیر می شدند و فرودگاه آن چنان معنا و مفهومی برای استان نداشت.

هم اینک پروازهای فرودگاه یاسوج هفتگی شده است و برنامه پروازی این فرودگاه به ۹ پرواز رفت و برگشت در هفته ارتقا پیدا کرده است.

همچنین تعداد پروازهای فرودگاه‌های گچساران در سال ۱۳۹۲، ۱۴۸ پرواز در سال بود که هم اکنون به بیش از ۲۶۰ پرواز افزایش یافته است.

فرودگاه گچساران پیش از پیروزی انقلاب با هدف تسهیل امور شرکت نفت احداث شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها یک پرواز هفتگی داشت.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

دیدگاه مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پیشرفت فرودگاه های استان

یک کارمند یاسوجی می گوید: در سال‌های گذشته برای رفتن به ماموریت به پایتخت ایران مشکلات زیادی داشتیم زیرا که پرواز مستقیم از یاسوج به تهران وجود نداشت.

محمد حسینی ادامه داد: باید از مسیر شیراز به تهران سفر می کردیم که هزینه و زمان بیشتری نسبت به پرواز مستقیم یاسوج - تهران صرف این سفر بیشتر می شد.

دانشجوی یاسوجی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف تهران نیز می گوید: در مدت رفت و آمدم به دانشگاه تهران از مسیر مستقیم یاسوج به تهران آرامش خاطر بیشتری دارم زیرا که مسافرت با هواپیما خطر جانی کمتری نسبت به مسافرت های جاده ای دارد.

زهرا محمدی تاکید کرد: مسافرت با هواپیما خستگی کم تری دارد و زمان کم تری را ما دانشجویان برای رسیدن به مقصد از دست خواهیم داد.

رونق فرودگاه یاسوج ضرورتی انکارناپذیر

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرودگاه همچون ورودی های هر شهر پیشانی و نماد آن شهر است.

کیامرث حاجی زاده عنوان کرد: نقش فرودگاه بر توسعه فعالیت های اقتصادی، صنعتی و گردشگری شهر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اهمیت فرودگاه یاسوج کمتر از سایر فرودگاه های استان های بزرگ و همجوار نیست.

حاجی زاده تاکید کرد: موقعیت جغرافیایی این استان و قرار گرفتن در بین استان های بزرگ یک نقطه قوت است و باید از این ظرفیت برای توسعه رونق گردشگری استان استفاده کرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: فرودگاه یاسوج نسبت به بسیاری از فرودگاه های کشور وضعیت مطلوب تری دارد.

توسعه همه جانبه فرودگاه های کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: توسعه فرودگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج و گچساران از اولویت‌های استان و مطالبه مهم مردم است که به برای تحقق خدمات و رفاه بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

کلانتری عنوان کرد: با استقبال بیشتر مردم از پروازهای این فرودگاه خطوط پروازی مشهد مقدس، اهواز و کیش هم ایجاد شود.

وی ابراز داشت: فرودگاه یاسوج به جدیدترین سامانه‌های ناوبری تجهیز شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:با تغییر مکان ساختمان زندان مرکزی یاسوج و افزایش طول باند پروازی فرودگاه یاسوج زمینه استفاده از هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم می شود.

طرح های توسعه و بهسازی فرودگاه یاسوج عملیاتی شد

سال گذشته بود که طرح های توسعه و بهسازی ،روشنایی باند،تکمیل ساختمان ها و ارتقای زیرساخت های فرودگاه یاسوج به ارزش کلی ۴۵۰ میلیارد ریال با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مسئولان استانی عملیاتی شد.

سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ابراز داشت: طرح توسعه و بهسازی سطوح پروازی، تکمیل روشنایی باند، بهسازی ترمینال، تکمیل ساختمان ها و ارتقای زیرساخت های ایمنی و عملیاتی فرودگاه یاسوج بطور رسمی افتتاح شد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای طرح های توسعه و بهسازی سطوح پروازی و روشنایی باند ۳۰۰ میلیارد ریال است که با اجرای آن طول باند فرودگاه یاسوج از ۲۶۰۰ به ۳۲۰۰ متر و PCN باند از ۲۶ به ۴۶ افزایش می یابد.

همچنین برای ارتقای ایمنی سطوح پروازی فرودگاه دره عمیق ابتدای باند ۱۳ به عمق ۲۷ متر با ۱۷۳ هزار کامیون مصالح پر شده است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری این طرح ها، cat فرودگاه یاسوج از ۳C به ۴C ارتقا می یابد.

وی گفت: با افتتاح رسمی طرح توسعه باند فرودگاه شرایط برای نشست و برخاست هواپیماها تا رده بدنه متوسط از جمله تایپ ایرباس ۳۲۰ و فوکر ۱۰۰ فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین هزینه اجرای طرح های بهسازی ترمینال، ساختمان های فرودگاه و ارتقای زیرساخت های آن را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

افزایش پروازهای فرودگاه های استان گامی در تحقق تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها

مدیر فرودگاه یاسوج از افزایش ۲۰ درصدی پرواز در این فرودگاه خبر داد و گفت: این رشد در سال ۹۹ با انجام بیش از ۲۰۲ پرواز به ثبت رسید.

عنایت انصاری فرد اظهار داشت: حمایت های استاندار و تلاش های صورت گرفته برای افزایش پروازها در ماه های آخر سال گذشته و ورود ایرباس ۳۲۰ به ناوگان هوایی این فرودگاه از دلایل عمده روند صعودی پروازها در سال ۹۹ در این فرودگاه بوده است.

وی افزود: در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در تعداد پرواز، بار و مسافر نسبت به سال ۹۸ بوده ایم.

مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها تعداد پرواز ۲۰۲ فروند با ۲۰ درصد رشد، تعداد مسافر ۱۰ هزار و ۲۹۴ نفر با ۱۷ درصد رشد و بار جابه جا شده ۶۹ هزار و ۶۳۵ کیلوگرم با ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

انصاری فرد ادامه داد: امید است در سال ۱۴۰۰ در جهت تحقق شعار امسال ( تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) شاهد افزایش و رشد شاخص های پرواز، مسافر و بار باشیم

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج از روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت امسال از ۱۴ به ۱۸ سورتی در طول هفته افزایش داده شد.

عنایت انصاری فرد اظهار داشت: پس از پیگیری ‌های لازم با شرکت هواپیمایی «پارس ایر» تعداد پروازهای هفتگی یاسوج به تهران و بالعکس از ۱۴ به ۱۸ سورتی افزایش یافته است.

وی افزود: این پروازها از ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با هواپیمای جت crg ۲۰۰ شرکت هواپیمایی «پارس ایر» با ظرفیت ۶۰ صندلی انجام پذیرفته است.

انصاری فرد بیان کرد: این اقدام برای کمک به تحقق هر چه بهتر شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و با هدف تسهیل در رفت و آمد کسبه و تولیدگنندگان کهگیلویه و بویراحمد و ارتقای بیش از پیش چرخه تولید در استان انجام شده است.

بی شک راه اندازی فرودگاه یاسوج یکی از مهمترین دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ به این استان بوده زیرا که پس از آن توسعه حمل و نقل در استان شکل و رنگی متفاوت به خود گرفته است.

مردم استان با خیال آسوده به پایتخت طبیعت ایران سفر می کنند و این مهم در خدمت تبادل مسافر، بار و تولید است.

انتظار می رود با وجود این ۲ فرودگاه در استان، فرودگاه مرکز استان به سطح اداره کل ارتقا یابد.

منبع:ایرنا

290478