معاون دامپزشکی استان زنجان:

بیماری نیوکاسل و آنفولانزا در مرغداری‌ها شیوع یافت

معاون دامپزشکی استان زنجان از شیوع بیماری نیوکاسل و آنفولانزا و خسارت در برخی از مرغداری‌ها خبر داد.

تصویر بیماری نیوکاسل و آنفولانزا در مرغداری‌ها شیوع یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مجید اسکندرپور در مورد مطرح شدن موضوع تلفات سنگین در مرغدای‌های استان زنجان اظهار کرد: نمی‌توان میزان تلفات سنگین عنوان کرد اما در این فصل از سال شاهد تلفات در بسیاری از مرغداری‌های استان زنجان به دلیل شیوع بیماری آنفولانزا هستیم.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر هم آنفولانزا و همچنین بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها استان زنجان وجود دارد تصریح کرد: در این فصل از سال به ویژه در سال‌هایی که بارندگی کمتر است شاهد شیوع این بیماری در مرغداری‌ها استان هستیم.

معاون دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اگر مرغداری‌ها به موقع نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تلفات کمتری را متحمل می‌شوند ادامه داد: متوسط تلفات در مرغداری‌ها حدود 6 درصد است.

اسکندر‌پور با اشاره به اینکه مرغ‌های یکی از مرغداری در زنجان به دلیل افزایش شیوع بیماری آنفولانزا معدوم شد گفت: معدوم‌سازی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری به سایر مرغداری‌ها اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه مرغداری‌ها با مشاهده بیماری در واحد خود به دامپزشکی استان گزارش می‌دهند و بعد از دریافت گزارش بلافاصله نسبت به اخذ نمونه‌گیری از واحد مورد نظر اقدام می‌شود خاطر نشان کرد: آنفولانزایی که در مرغداری‌ها شیوع پیدا کرده از نوع فوق حاد نیست و خطری برای سلامتی مردم ندارد.

معاون دامپزشکی استان زنجان با تاکید براینکه واکسیناسیون همچنان در مرغداری‌ها ادامه دارد افزود: امسال هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده اما در سال گذشته به صورت موردی در استان زنجان داشتیم.

وی با تاکید براینکه مرغداری‌ها برای جلوگیری از افزایش میزان تلفات امنیت زیستی را در واحدهای خود ایجاد کنند گفت: جلوی ورود پرندگان به سالن مرغداری‌ها را باید گرفته شود چرا احتمال انتقال بیماری از طریق پرندگان وجود دارد.

اسکندرپور خاطر نشان کرد: اقدامات بهداشتی در مرغداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا جلوی تلفات در این واحدها گرفته شود.

منبع: موج رسا

290449