جایگاه رمز ارز در دور زدن تحریم‌

اگر واقعا هدف نماینده مجلس یا دولتمردی این است که مسیر را برای استفاده از بیت‌کوین و برای حداقل معاملات کوچک و متوسط هموار کند این کار را باید در چند ارگان نهادینه کند. وزارت صمت و گمرکات هم باید بتوانند آن را در نظر بگیرند و برای آن قواعد مربوطه را آماده کنند.

تصویر جایگاه رمز ارز در دور زدن تحریم‌

به گزارش سایت خبری پرسون، نیما امیر شکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک بانک مرکزی نوشت: دور زدن تحریم با استفاده از رمزارزها چند وجه دارد؛ زمانی‌که درباره معاملات تجاری بین‌المللی صحبت می‌کنیم یک بخش آن پرداخت و بخش دیگر مربوط به انتقال و تحویل به گمرکات و بازرگانی و بخش دیگر ارتباطات تجاری با طرف خارجی معامله است. رمزارز یکی از این موارد را می‌تواند حل کند که آن هم بحث پرداخت است آن هم در شرایطی که طرف تجاری حاضر به همکاری باشد.

در خیلی از تحریم‌ها مشکل انتقال پول نیست، چراکه ایران پول‌های زیادی در خارج از کشور دارد که می‌تواند آن را خرج کند، خیلی وقت‌ها مشکل ما این نیست که پول نداریم یا نمی‌توانیم پول حواله کنیم مشکل این است که طرف با ما کار نمی‌کند و می‌گوید چون روابط تجاری بزرگتری از ایران را با کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد حاضر نیست خودش را وارد ریسک و با ایران تجارت کند.

این بخش با رمزارز هم قابل حل نیست این بخش تحریم بین‌المللی است و با رمرارز هم فرقی نخواهد کرد. ولی در معاملات کوچک و متوسط که هر دو بازرگانان جزء هستند و تا یک سقفی با هم صحبت می‌کنند مشکل اولی را ندارند ولی مشکل دیگری وجود دارد. مشکل این است که کالای خریداری شده باید وارد ایران شود. وقتی این کالا وارد گمرک می‌شود آنها حواله پرداختی می‌خواهند، واردکننده می‌تواند بگوید که با بیت کوین کالا وارد کرده است؟ اصلا گمرک ما بیت کوین را نمی‌شناسد که بخواهد تعرفه گمرکی هم برای آن قرار بدهد. گمرک دلار و یورو و یوآن را می‌شناسد و فاکتورهایی که تعرفه بیت‌کوین را محاسبه کند شناخته شده نیست.

ارزش‌گذاری گمرک وجهه دیگر استفاده از بیت‌کوین برای واردات است؛ البته که راه برای استفاده از بیت‌کوین در معاملات و واردات کالا وجود دارد، اما از نظر مبادی قانونی کشورمان بعضا اینها روش و فرآیندی ندارد که اگر شخصی کالایی را با بیت‌کوین وارد کرد تعرفه گمرکی معادل آن محاسبه شود و قطعا قابل محاسبه و عامل است ولی الان برای آن دستورالعمل و روشی برای آن دیده نشده است و این موارد هم باید اصلاح شود.

اگر واقعا هدف نماینده مجلس یا دولتمردی این است که مسیر را برای استفاده از بیت‌کوین و برای حداقل معاملات کوچک و متوسط هموار کند این کار را باید در چند ارگان نهادینه کند. وزارت صمت و گمرکات هم باید بتوانند آن را در نظر بگیرند و برای آن قواعد مربوطه را آماده کنند.

بانک‌ها هم باید این موضوع را بپذیرند تا وقتی این اتفاق افتاد کارها به سرعت انجام شود. البته براساس آخرین داده‌ها بانک مرکزی در حال آماده‌سازی بخشنامه‌هایی برای بخش بانکی و صرافی است. بانک مرکزی در تلاش است برای این حوزه یکسری پیشنهادات را آماده‌سازی کند ولی اینکه این پیشنهادات چگونه خواهد بود مشخص نیست.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

290352