نشست رونمایی از کتاب جوهر سرخ برگزار شد

نشست رونمایی از کتاب جوهر سرخ با حضور باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به صورت مجازی برگزار شد.
تصویر نشست رونمایی از کتاب جوهر سرخ برگزار شد

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، ویژه برنامه رونمایی از کتاب «جوهر سرخ»، به همت اداره کل کتابخانههای عمومی استان اصفهان با حضور امیر هلاکویی، مدیرکل نهاد کتابخانه­‌های عمومی استان اصفهان، باقرمیرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور، دکتر نوروزی، معاون بنیاد شهید استان اصفهان و بخشی معاون اداره کل نشر آثار و ارزش­های دفاع مقدس به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم امیر هلاکویی، مدیر کل نهاد کتابخانه­‌های عمومی استان اصفهان بیان کرد: یاد و خاطرات شهدای هشت سال دفاع مقدس و نیز سالروز فتح خرمشهر را گرامی می­‌داریم و قطعا یکی از الهام­‌بخش‌­ترین اتفاقات در کشور ما در دوران دفاع مقدس است و باید به آثار ملی و معنوی این دوران توجه ویژه داشته باشیم.

هلاکویی افزود: کتاب خوب می‌­تواند ثبت کننده و تکمیل کننده تمام لحظات خوب و بد دفاع مقدس باشد و کتاب خوب می­تواند بین بازماندگان و ایثارگران دفاع مقدس و نسل حاضر پیوند عمیق برقرار کند.

در ادامه هلاکویی با اشاره به اینکه از دهه 60 تعداد بالایی عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده است اشاره کرد: دهه 90 دهه­ی فعالتری در حوزه­ی کتاب در زمینه دوران دفاع مقدس بوده است.

هلاکویی در ادامه به معرفی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که مقام معظم رهبری بر آنها تفریظ نگاشته‌­اند پرداخت و خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در حفظ و نشر این آثار ارزشمند دفاع مقدس و ایثارگریهای مردم در ۸ سال جنگ تحمیلی همه توان خود را بکار بندیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در پایان به جشنواره دفاع مقدس که در 1399 با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش­های دفاع مقدس برگزار شد اشاره و تاکید کرد قطعا گرامی­داشت یاد و نام شهدا و موضوع دفاع مقدس وظیفه دینی و ملی همه ما است و امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده­ راه شهدا باشیم.

در ادامه این برنامه دکتر نوروزی، معاون بنیاد شهید استان اصفهان بیان کرد: استان اصفهان استانی است که 23 هزار نفر شهید و 3500 آزاده دارد و با تقدیم یک شهید به ازای هر 144 نفر مرد و زن جایگاه بالایی دارد.

نوروزی ادامه داد: از همه­عزیزانی که برای ترویج فرهنگ مکتوب در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تلاش می­کنند قدردانی کرد و گفت امیدوارم در این مسیر موفق باشید.

نوروزی همچنین با اشاره به اینکه سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر نقطه­عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است، گفت به بیان امام خمینی(ره) «فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است».

معاون بنیاد شهید استان اصفهان در ادامه به اهمیت پایداری نسل دفاع مقدس اشاره کرد و از امیر هلاکویی، مدیر کل کتابخانههای عمومی استان اصفهان به جهت توجه ویژه به حوزه دفاع مقدس و گزارشات خلاقانه­‌ای که ایشان در ابتدای جلسه ارائه دادند تشکر کرد .

سپس بخشی، معاون اداره بنیاد نشر آثار و حفظ ارزش های دفاع مقدس به سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: شهید حاج احمد کاظمی بر مناره­‌های مسجد خرمشهر فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» و ما باید بکوشیم اقتدار رزمندگان دوران دفاع مقدس و ارزش­های این دوران به گوش نسل­‌های بعدی برسد.

در ادامه مراسم باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: ترویج کتابخوانی مهمترین وظیفه همکاران در نهاد کتابخانههای عمومی کشور است. وی همچنین به کتاب «زندگینامه خودنوشت سردار سلیمانی» اشاره کرد و گفت: این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» محسوب می‌شود و شامل دست نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه‌ی مبارزات انقلابی در سال 57 است.

در پایان این مراسم رونمایی از کتاب «جوهر سرخ» توسط امیر هلایی و دیگر مهمانان برنامه انجام شد.

گفتنی است: بسته مطالعاتی جوهر سرخ حاوی گلچینی از کتاب‌های برتر در حوزه دفاع‌مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس با هدف آشنایی مخاطبان و اعضای کتابخانهها و همچنین کتابداران با منابع فاخر و تقریظی مرتبط با دفاع‌مقدس توسط اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تمامی گروه‌های سنی تولید و برای استفاده علاقه ‌مندان منتشر شد.

این بسته مطالعاتی با ۴۰ عنوان کتاب در یازده بخش خاطره (جشن حنابندان، من زنده ام، لشکر خوبان، دا، گلستان یازدهم، دختر شینا، نونی صفر، آن بیست و سه نفر، وقتی مهتاب گم شد، عباس دست طلا، پایی که جا ماند، دسته یک و سرباز کوچک امام)؛ زندگینامه (سفر سرخ، پرواز تا بی‌نهایت، خدا می‌خواست زنده بمانی، سلام بر ابراهیم، شاهرخ (حرّ انقلاب اسلامی)، علمدار، فرنگیس، خاک‌های نرم کوشک، آب هرگز نمی‌میرد، نورالدین پسر ایران و بابا نظر)؛ داستان و رمان ویژه بزرگسالان (فال خون و نخل‌ها و آدم‌ها)؛ نثر ادبی (شب یک رؤیا)؛ فیلم‌نامه (هور در آتش)؛ پژوهش (ضربت متقابل)؛ عکس (مجموعه عکاسان جنگ)؛ شعرِ بزرگسال (چیزی قطب‌نماها را دیوانه می‌کند و آواز پر ملائک)؛ شعر کودک و نوجوان (از این ستاره تا آن ستاره و مثل چشمه، مثل رود)؛ داستان نوجوان (دود پشت تپه، بچه‌های کارون و بابای آهوی من باش)؛ داستان کودک (گردان چهار نفره، چشم، چشم، دو ماهی و کلاه‌خود) تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه بسته مطالعاتی جوهر سرخ آمده است:

بسم رب الشهدا

هر چه از دوران جنگ هشت‌ساله و دفاع‌مقدس فاصله می‌گیریم بر ضرورت بررسی و تحلیل آن از زوایای مختلف افزوده می‌گردد. این جنگ بخشی از تاریخ کشور ما به حساب می‌آید و دانستن از چیستی و چرایی آن برای تمام نسل‌های این سرزمین امری ضروری است.

290295